#538 Natuurkracht
Ze stonden amper op de top of de beide jongens renden het duin af richting het strand.
Springend, struikelend en gillend deden ze wie het eerste beneden was.
Marjon bekeek het met glimlach terwijl ze tevergeefs haar halflange haar uit haar gezicht streek.
“Jongens, doe voorzichtig,” wilde ze roepen maar ze hield zich in. Sowieso zou deze opdracht aan dovemans oren gericht zijn en bovendien moesten beide knullen maar eens ongeremd ravotten en genieten. De afgelopen maanden waren moeilijk genoeg geweest. Voor alle drie.
Stefan zou ons nu moeten zien. Automatisch dacht ze terug aan die horrordag in november. De jongens waren net naar school en ze stond op het punt even naar haar moeder te gaan die met griep op bed lag. De bel. Agenten voor de deur. Nee, Nee, alsjeblieft….! Lars? Erik? Maar het bleek om Stefan te gaan. Een dom auto-ongeluk was hem in alle vroegte fataal geworden. De jongens van school halen, familie inlichten, begrafenisondernemer inschakelen. Zes dagen later was Stefan gecremeerd. Terugkijkend wist ze nog steeds niet hoe ze het allemaal geregeld had. Natuurlijk, ze had hulp gehad van haar zus en andere familieleden. Voor haar voelde het echter alsof ze er zelf niet bij was geweest en alles van een afstand had bekeken .
“Je moet er even uit Marjon. Zo gaat het niet langer,” had Ilse, haar zus, gezegd. “De jongens kunnen wel bij mij.”
Maar daar wilde Marjon niets van weten. Als ze er dan even uit moest, dan met haar twee boys.
Eigenlijk had ze helemaal geen zin gehad. Ze zat nog zo vol met verdriet. En ze was moe. Moe, moe en nog eens moe. Als ze de jongens niet had gehad, had ze de afgelopen maanden de hele dag in bed gelegen. Ze deed alleen het noodzakelijke en ze was ook nog niet gaan werken. Ze besefte heus wel dat ze het leven weer moest oppakken, maar het verdriet leek haar nog geen andere keuze te laten.
Ze had zich over laten halen en nu waren ze hier. Voor een paar dagen op dit Waddeneiland. Sinds ze vanmorgen waren aangekomen had ze direct een goed gevoel gekregen. De harde wind en iets te lage temperatuur hielden het voorjaar nog op afstand maar dit deed haar juist goed. Alsof de frisse zilte wind een waas in haar hoofd wegblies.
Marjon liet zich zakken op het zand. Ze zag Lars en Erik springend in het water aan de vloedrand. Laat ze maar lekker, dacht ze.
De harde wind blies het helmgras dwars over het zand.
Ik ben als dit gras, mijmerde Marjon. Omver geblazen maar ik hou stand. Ik zal stand houden! Ze voelde een kracht in haar opkomen en ineens was ze overtuigd dat ze het zouden redden met z’n drieën. Zodra ze thuis was zou ze haar werkgever laten weten dat ze weer kon werken. Ook de hulp van Ilse zou ze afbouwen.
Er lag nog een leven voor haar. Een ander leven. Met nog veel pijn en verdriet maar ook met hoop en geluk.
“Mam, mam, Lars heeft me helemaal nat gespetterd.” Hijgend en met rode wangen kwam Erik het duin op geklauterd. Lars volgde er vlak achteraan.
“Helemaal niet, en jij begon,” riep de oudste. Marjon drukte beide jongens ferm tegen zich aan.
“Wat denken jullie van pannenkoeken?"
“Jaaaaa,” klonk het luid uit beide jongenskelen.
Johan, ik heb je verhaal met…
Johan, ik heb je verhaal met plezier gelezen. Het is wel ruim over de 300 woorden heen.
Hoi Johan, je zit ruim 250…
Hoi Johan, je zit ruim 250 woorden boven het limiet. Het is juist de uitdaging om je aan het limiet te houden. Het leert je kritisch na te denken over je zinnen en woorden.
Bijvoorbeeld een zin als: En ze was moe. Moe, moe en nog eens moe. Onnodig veel woorden om aan te geven hoe moe ze was. Zo zijn er meer zinnen korter en krachtiger kunnen om het verhaal te vertellen.
Nee, Nee, alsjeblieft….! ---> een beletselteken bestaat uit drie puntjes.
Ik vind het een aangrijpend…
Ik vind het een aangrijpend verhaal, maar (misschien wel door de hoeveelheid woorden) kom ik niet echt dicht bij het verdriet/ verlies.
De eerste alinea begint sterk, maar daarna blijft het wat te beschrijvend voor mij, waardoor ik als lezer wat op afstand blijf. Daarmee houd ik het gevoel dat dit verhaal nog sterker kan. De potentie heeft het sowieso al.
Mooi verhaal Johan, al denk…
Mooi verhaal Johan, al denk ik wel dat het nog vlotter leest als het inderdaad wat korter is.
Job, Fief en Natas, bedankt…
Job, Fief en Natas, bedankt voor jullie feedback. De lengte van het verhaal is per ongeluk. Ik ben gaan schrijven met het idee van ca 600 woorden. Hadeke, ook jij bedankt. Het is niet mijn bedoeling geweest de nadruk op het verdriet te leggen.
'Automatisch dacht ze terug …
'Automatisch dacht ze terug [...].'
Waarom 'Automatisch'?
Waarom niet: 'Ze dacht terug aan die dag in november [...]'? (Horrordag hoeft voor mij trouwens ook niet).
Automatisch heeft iets kils, wat hier naar mijn idee niet bij past.
'Er lag nog een leven voor haar. Een ander leven. Met nog veel pijn en verdriet maar ook met hoop en geluk.'
Dat 'geluk' zou ik weglaten. Hoop is al heel veel onder die omstandigheden. Geluk? Daar mag ze op hopen.
Graag gelezen. Vooral de herkenning in het helmgras.
Hoi Johan, zoals eerder…
Hoi Johan,
zoals eerder gezegd is het te lang. Verder wel mooie situatieschets. Het verhaal over het ongeluk oogt wat steriel, ik weet niet hoe je daar meer gevoel in kan leggen, misschien met onafgemaakte zinnen of ergens een brok, of traan over een wang. Het einde vind ik wel echt goed beschreven. Al met al graag gelezen.
Misschien een tip (maar wie…
Misschien een tip (maar wie ben ik?;) : De eerste twee alinea eruit laten en beginnen met: Je moet er even uit Marion,
Als lezer kan je snel opmaken dat het een jonge weduwe is midden in haar rouwproces.
Ja, ik denk dat Lia een…
Ja, ik denk dat Lia een goede suggestie doet. Dan is het verhaal niet alleen korter maar laat je ook meer aan de verbeelding van de lezer over.
Toch, ook al is het een lang verhaal, graag gelezen. De hoofdpersoon maakt een mooie ontwikkeling door.
Bedankt voor jullie reacties…
Bedankt voor jullie reacties, Angus, Sonnema, Lia en Laura.
Hallo Johan, een mooi…
Hallo Johan, een mooi verhaal over de veerkracht van deze vrouw. Het zou allemaal iets strakker kunnen door zaken die al duidelijk waren weg te laten. (Het zich laten overhalen toch te gaan etc.) Mooie vondsten als deze: De harde wind en iets te lage temperatuur hielden het voorjaar nog op afstand. Krijgen dan alle ruimte.
Heb je het herschreven? Het…
Heb je het herschreven? Het verhaal is zoals ik het nu lees niet te lang voor wat je te vertellen hebt. Er zijn gedachten, er zijn handelingen en sfeer ook al merk je bij het lezen dat ze in eerste instantie wat in zichzelf gekeerd is, passend bij verdriet. Aan het einde is ze meer gericht op de jongens. Prachtig verhaal. In een intern monoloog maak je het juist belevend door moe te herhalen. Automatisch kan ik me voorstellen in tegenstelling tot emotioneel aanwezig. Van moeten handelen kun je kilte verwachten.
Emmy en Odile, bedankt voor…
Emmy en Odile, bedankt voor jullie reacties. Nee, het verhaal is niet herschreven.