11 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#538 De boot

26 december 2024 - 12:13

De wind blaast mijn lange haren door de war en met moeite klim ik omhoog in het mulle zand, tot ik bovenop het duin sta. Zand waait omhoog en prikt in mijn ogen, al zijn het niet alleen de zandkorreltjes die mijn ogen laten tranen.
“Waar ben je dan,” mompel ik. Mijn woorden vervagen in het fluiten van de wind. Op het water zijn de witte schuimkoppen duidelijk zichtbaar op de steeds hoger wordende golven. De zee is grauw en grijs, net als de dreigende lucht daarboven, en het feit dat ze daar ergens op die woeste zee zijn, geeft me een onbehaaglijk gevoel.

Een week zijn ze meestal weg. Soms een dag langer of korter, maar elke dag langer is er een teveel. En elke dag loop ik hetzelfde stuk naar de duinen om daar uit te kijken naar de boot. De masten en zeilen zou ik uit duizenden herkennen, maar vandaag is er niet één boot te zien tussen de onstuimige golven.
“Kom alsjeblieft terug,” mompel ik. Opnieuw laat de harde wind mijn woorden meteen weer verdwijnen, maar vanbinnen hoop ik dat diezelfde wind ze mee draagt naar de boot ergens daar op zee. Naar Gerrit.

Ik draai me om en zie in de verte het dorp. Vroeger vond ik het heerlijk om naar de duinen te gaan. Er te spelen met vriendinnetjes en ons te verstoppen achter het helmgras, alsof niemand ons daar kon zien. Nu zijn deze duinen vooral een plek van wachten. Wachten tot de vissersboot weer veilig terug is. Tot Gerrit weer veilig thuis is.
Nog een laatste keer kijk ik over mijn schouder, maar behalve de hoge golven is er niets te zien. Ik laat me van het duin afglijden en begin aan de weg terug naar het dorp.

5 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 december 2024 - 12:59

Hoi Natas, leuk weer iets van je te lezen. Ik voel de ongerustheid in het verhaal. Graag gelezen.

Gi

8 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 december 2024 - 13:32

Pakkend verhaal, Natas over de geliefde die op haar Gerrit wacht. Het doet mij denken aan het lied 'De lichtjes van de Schelde', hier in een uitvoering door de Nederlander Hans de Booij en Antwerpenaar Wannes van de Velde. 

6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 december 2024 - 17:44

Natas, een mooi verhaal dat ik met plezier gelezen heb. Deed mij denken aan Op Hoop van Zegen van Herman Heijermans met de zin "de vis wordt duur betaald."

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 december 2024 - 18:36

Dag Natas,

'en het feit dat ze daar ergens op die woeste zee zijn, geeft me een onbehaaglijk gevoel.'
Ik heb wat moeite met 'en het feit'.
Waarom niet: 'Dat hij daar ergens op die woeste zee is.'
Ik heb ook moeite met 'geeft me een onbehaaglijk gevoel.' 
Het is denk ik meer dan dat en het gaat om Gerrit.
 'Dat hij daar ergens op die woeste zee is.' zegt dan volgens mij genoeg.

'maar vanbinnen hoop ik dat diezelfde wind ze mee draagt naar de boot ergens daar op zee.'
Waarom 'maar vanbinnen'?
Waar komt hoop anders vandaan?
Dus (wat mij betreft): 'Ik hoop dat diezelfde wind [...]'

'Ik laat me van het duin afglijden'
Dat heeft iets lichtst, zoals speelse kinderen dat hebben. Dat past hier, naar mijn idee, niet.

11 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
27 december 2024 - 9:39

Bedankt voor jullie reacties!

Gi, dat lied kende ik niet maar wel een mooi lied dat er zeker bij past.
Angus, 'het feit dat' en 'vanbinnen' zijn inderdaad een soort stopwoordjes van me die misschien niet echt nodig waren geweest. Bij de laatste zin begrijp ik wat je bedoelt, ik heb daar lang over zitten nadenken maar kon niet op een betere omschrijving komen.

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 december 2024 - 20:04

Voor wat betreft die laatste zin.
'Ik zwoeg naar beneden, door het zand. Begin aan de lange weg terug naar het dorp.'
Iets in die trant?
Het is maar een suggestie. Meer niet.

Groet

5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 december 2024 - 20:33

Hoi Natas,

Knap verhaal. Voor veel vrouwen in vissersdorpen een echte angst, zelfs nu nog. Ik vond het goed beschreven en heb het graag gelezen!

10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 december 2024 - 21:19

Op hoop van zegen, dat ie terugkomt...  Bekend thema misschien, maar dat geeft niet, want mooi dat je voor een open eind koos. 

1 maand 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
28 december 2024 - 10:17

Ik ga er direct in mee Natas. Opmerking: in de laatste alinea maak je het verhaal concreet, o.a. door:  'tot Gerrit weer veilig thuis is". Maar dit maakt het voorgaande al duidelijk. Misschien had je ook z'n naam kunnen weglaten en in plaats daarvan 'hij / hem' gebruiken. Je schrijft zo'n goed en sterk verhaal dat die laatste alinea eigenlijk overbodig is.  

13 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 december 2024 - 14:19

Hallo Natas, een mooi, pakkend verhaal. Ik zou het mompelen wellicht vervangen door iets als: smeek ik. Op het eind heb je twee keer vlak achter elkaar gekozen voor het woord veilig. Je zou kunnen overwegen iets te schrijven als: Wachten tot de vissersboot weer in de haven is, Gerrit weer veilig thuis. 

18 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 december 2024 - 16:34

Prachtig zacht verhaal met een traag ritme, zoals wachten is. Intern monoloog mag juist wel in spreektaal in eigen stijl, met stopwoorden of andere gestileerde taalmerkwaardigheden. Het moet wel liefst kloppen met de tijd wanneer dit speelt. Gebruik je woorden die bij onze tijd horen, dan speelt het zich nu af. Goed gedaan!