12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#538 Wegglijden

25 december 2024 - 15:00

Wegglijden

Het sneeuwt. Onverwacht. Net zo onverwacht als mijn Emma zeven jaar geleden op Eerste Kerstdag overleed. Zij hield van sneeuw.
Ik check Buienradar. Het zou droog moeten zijn.
Emma kwam uit Noorwegen. We ontmoetten elkaar op vakantie. Ze kwam in Nederland wonen.
‘Van alles word ik hier blij,’ zei ze, ‘maar ik mis de sneeuw.’
We werden samen oud, zonder kinderen.
‘Jij en ik, dat is voldoende,’ zei ze vaak.
Het klonk als een bezwering, maar het klopte. Nu is het alleen nog maar: ik. Een groot pak tegen het raam verduistert de kamer. De vlam van de kaars voor de foto van Emma flakkert.
Nog een likeurtje kan wel, denk ik en open de fles. De zoete geur kringelt omhoog. Ik kan niet zo goed meer tegen alcohol.
Buienradar geeft nog steeds helder weer aan. Ik kijk naar het ingesneeuwde raam, sta op en loop naar boven, naar de slaapkamer. Voor me liggen eindeloze sneeuwduinen. Opeens zie ik haar. Emma. Op haar slee. Emma, zoals ik haar kende van onze eerste ontmoeting. 
‘Kom!’ schreeuwt ze en gooit een sneeuwbal tegen de ruit.
Ik open het raam, klim over de vensterbank en stap op de witte deken. De ondergrond voelt stevig en het lopen gaat me gemakkelijk af. De kreukels trekken uit het vel van mijn handen en mijn haren vallen als vanouds voor mijn ogen.
‘Kom,’ zegt ze nu liefdevol en tikt op de slee.
Ik ga zitten. Even later zoeven we langs de hoogte- en dieptepunten van ons leven. In een zucht zijn we weer terug bij ons huis.
‘Mis je me?’ vraagt ze.
‘Alle dagen,’ zeg ik.
‘Dat is voorbij,’ fluistert ze.
Ik kijk naar haar en voel me warm worden.

‘Zou hij gevallen zijn?’ vraagt de agent aan de ambulancemedewerker en kijkt naar het open raam boven zich.
‘Daar lijkt het wel op,’ antwoordt de medewerker, ‘maar wat doet die slee hier?

6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 december 2024 - 16:55

Hadeke, een mooi verhaal over de overgang naar gene zijde. Persoonlijk zou ik in het bovenste gedeelte een witregel plaatsen na: "sta op en loop naar boven, naar de slaapkamer."

Gi

8 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 december 2024 - 17:52

Dat is wel erg veel sneeuw voor Nederland, denk ik zo, maar wat een heerlijk verhaal. Voor even sleeën op sneeuwduinen en dan plots weer voor altijd bij elkaar. Mooi. 

11 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
26 december 2024 - 12:21

Mooi verhaal, Hadeke. Vooral de laatste alinea vind ik het verhaal echt afmaken. Eén heel klein dingetje, volgens mij mist er een 'ik' in de zin: "Opeens zie haar."
Maar verder graag gelezen!

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 december 2024 - 17:46

Mooi!
Ook dat je sneeuwduinen (terwijl ze er niet zijn, zo blijkt uit het slot) in je verhaal plaatst. Origineel, maar niet geforceerd gelet op de Noorse achtergrond van de geliefde.
Met heel veel plezier gelezen!
Mooie titel ook in combinatie met het verhaal.
Chapeau!

12 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 december 2024 - 0:14

Dank voor jullie reacties. Buienradar blijkt toch maar weer betrouwbaarder dan een protagonist. 

@job ik ga ff op de witregel peinzen. Voor mijn gevoel hoort hij daar niet.

@natas je hebt gelijk! Dank. Aangepast. 

5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 december 2024 - 20:57

Hoi Hadeke,

Ja sneeuwduinen, die had ik nog niet bedacht. Leuk gedaan. Verder een fijn verhaal, niet zoveel op aan te merken en graag gelezen!

18 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 december 2024 - 17:12

Prachtig en liefdevol verhaal waarin geloofwaardig de realiteit overgaat in delier of verbeelding en een zacht einde. Mooi hoe je het aannemelijk maakt dat hij uit het raam op de slee stapt op sneeuwduinen die er niet echt zijn en toch zie ik ze voor mij. Goed gespeeld met geloofwaardigheid!