#538 Vakantievrienden
Op tiendaags jeugdkamp in het noorden van Belgisch Limburg in ‘Bosland’, een wondermooi gebied van net geen vijfduizend hectare, leer ik Arnaud kennen. Net voor de grote vakantie zijn wij beiden dertien geworden.
Wij slapen in tenten die door de nabijgelegen legerkazerne werden afgedankt. Vandaag trekken wij naar de Hechtelse Duinen. Sommigen noemen het de grootste zandbak van Vlaanderen.
‘Waar kom jij vandaan?’ vraag ik Arnaud.
‘Ik kom uit Duinbergen’, zegt hij.
'O, woon jij daar? Duinen zijn toch geen bergen’, grap ik.
‘Neen, maar onze duinen liggen aan de Noordzee en als je op de zee vaart lijken ze wel een beetje op bergen.’
‘Ik ben nog nooit aan zee geweest. Ik kom uit Sint-Joost-ten-Node.’
‘Dat dorp ken ik niet. Is het ver van hier?’
‘Het is geen dorp. Het is een van de negentien gemeenten die samen de hoofdstad Brussel uitmaken.’
‘Dan woon jij dus in een stad?’
‘Jazeker. Het is er superdruk. Naar het schijnt zijn wij de kleinste maar tegelijkertijd de dichtstbevolkte en armste gemeente van het land.’
‘Interessant om weten. Duinbergen ligt vlakbij Knokke, dat is denk ik wel een van de rijkste gemeenten. Weet je dat de duinen bij ons uit wit zand bestaan?’
‘Hoezo, niet geel zoals hier in Hechtel?’
‘Neen, het strand bij ons is wit, maar niet zo wit als de kusten die je soms in vakantiefolders ziet.’
Al snel worden wij boezemvrienden. De tien dagen vliegen voorbij en binnenkort is ook de vakantie om. Bij het afscheid zegt Arnaud dat ik hem snel eens aan zee moet komen opzoeken. Dan kan hij mij het witte zand van zijn bergen tonen. Zelf heb ik hem niet gevraagd naar Brussel te komen. De armtierige buurt waar ik woon is niet meteen de plaats om een vriend te ontvangen.
Leuk verhaal, Gi. The Nits…
Leuk verhaal, Gi. The Nits schreven er ooit een mooi lied over: The Dutch Mountains, later vertaald door Freek de Jonge (Dankzij de dijken).
Op tiendaags jeugdkamp in het Noorden van Belgisch Limburg ---> moet hier niet het woordje "een" tussen? Noorden moet met een kleine letter.
‘O, woon jij daar? ---> deze vraag zou ik eerder verwachten vóór de zin "Duinen zijn toch geen bergen"
Sint-Joost-ten-Noode ---> Noode is met één o.
dichtst bevolkte ---> dichtstbevolkte
Neen, het strand bij ons is wit, maar niet zo wit als de kusten die je soms in vakantiefolders ziet.’ ---> om twee keer wit in de zin te vermijden, zou je hier ook kunnen zeggen: ..., maar niet zoals de kusten ...
Dag Fief, vooreerst prettige…
Dag Fief, vooreerst prettige Kerst toegewenst. Het lied ga ik opzoeken. Noorden en dichtstbevolkte zijn aangepast. De 'een' mag maar hoeft volgens mij niet, men zegt 'op kamp gaan'. 'O, woon...' heb ik verplaatst. Sint-Joost-ten-Noode is een geijkte plaatsnaam en wordt zo geschreven. Zonder de tweede wit gaat de vergelijking niet op van de stranden.
Hoi Gi, voor jou uiteraard…
Hoi Gi, voor jou uiteraard ook hele fijne kerstdagen.
Ik heb de plaats opgezocht via Google en zag dat Sint-Joost-ten-Node met één o geschreven wordt. Is het wellicht in het Frans met twee o's?
https://www.woneninbrussel.be/brussel-ontdekken/19-brusselse-gemeenten/sint-joost-ten-node
https://www.sjtn.brussels/nl/gemeente-sint-joost-ten-node
https://www.visit.brussels/nl/bezoekers/plan-je-trip/wijkwandeling-sint-joost-en-de-squares
Een mooi verhaal van een…
Een mooi verhaal van een ontluikende vriendschap.
Een zeurtje: 'een super mooi gebied' ik zou super hier weglaten. In een dialoog zou het op zijn plek zijn, hier past beter: 'een mooi gebied', 'een prachtig gebied' een 'schitterend gebied' of iets dergelijks.
zie dergelijke tips:
https://www.schrijfvis.nl/schrappen/
Oeps, klopt Fief, in het…
Oeps, klopt Fief, in het Frans zeggen we Saint-Josse-ten Noode en in het Nederlands Node. Ik denk dat het Frans nog stamt uit de tijd van de 'oude spelling' toen ook in het Nederlands Node met dubbel o werd geschreven. Dit is nu net de reden waarom ik soms aan informatiedumping doe, dat mensen nieuwsgierig worden en gaan googelen.
Dag Laura, beste kerst en…
Dag Laura, beste kerst en nieuwjaarswensen. De 'super' heb ik overgenomen van de website van 'Bosland'. Schrijfvis vind ik zelf niet echt een referentie als het op taaladvies aankomt. Smaken verschillen, gelukkig maar. Dank voor de reactie.
Voor jou ook fijne…
Voor jou ook fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling, Gi! En uiteraard staat het je altijd vrij om tips wel of niet ter harte te nemen.
Kijk, waar ik in je vorige…
Kijk, waar ik in je vorige bijdrage de typische 'Gi, dat wist ik nog nie 😉' stijl miste, maak je dat hier weer helemaal goed in een warm verhaal over de waarde van vriendschap.
Hi Hadeke, dank je voor de…
Hi Hadeke, dank je voor de typering en de warmte. Hartelijke wensen voor kerst en nieuwjaar.
Hallo Gi, de beste wensen en…
Hallo Gi, de beste wensen en je verhaal met veel plezier gelezen.
Hoi Gi, graag gelezen! Leuk…
Hoi Gi, graag gelezen! Leuk hoe je informatie kan geven zonder dat het echt als een info-dump voelt tijdens het lezen.
Hoi Gi, Het verhaal leest…
Hoi Gi,
Het verhaal leest makkelijk weg, maar blijft voor mij iets teveel hangen in beschrijvingen. Het mist teveel verhaal voor mij. Neemt niet weg dat ik het graag gelezen heb, en dat het wellicht mijn persoonlijke smaak is hoor.
Je gebruikt de eerste twee…
Je gebruikt de eerste twee alinea's om de situatie te schetsen. Dit had wel korter gekund. Dan volgt het sterke deel, de dialoog. In de laatste alinea stop je veel informatie om er een rond verhaal van te maken. Je had misschien beter de dialoog laten doorlopen en zo het verhaal af te ronden. De info in de laatste alinea is niet noodzakelijk en maakt het verhaal niet sterker. Met plezier gelezen. Dat wel.
@ Job: wederzijdse wensen en…
@ Job: wederzijdse wensen en dank voor het lezen.
@ Natas: dank voor het compliment met name over mijn info-dump.
@ Sonnema: jouw smaak inderdaad. Voor het verhaal moet je ook tussen de lijntjes lezen.
@ Johan: Ik zou niet weten waar en waarom de situatieschets korter kan. De dialoog loopt in feite in de laatste alinea 'in gedachten' van de hp verder. Daarnaast staat de 'clou' in die alinea en zonder zou er geen verhaal zijn. Toch bedankt om te reageren.
Een leuke dialoog! Weer veel…
Een leuke dialoog! Weer veel bijgeleerd! Ik zou super mooi vervangen door prachtig.
Omdat de 'super' enkele…
Omdat de 'super' enkele lezers enerveert (nochtans letterlijk overgenomen van de website, zoals eerder gemeld) zal ik het woord schrappen. Dank je Emmy voor de reactie.
Geweldig, Gi, hoe je subtiel…
Geweldig, Gi, hoe je subtiel weergeeft hoe twee tieners uit zeer contrasterende werelden vrienden kunnen zijn. De duinen spelen daarbij een mooie rol.
Interessante terugblik over…
Interessante terugblik over een verschil in afkomst die de jongen niet schijnt op te merken in de voor beide nieuwe omgeving. Ik vraag me af of het meisje uiteindelijk naar hem op bezoek is geweest of dat dan de magie van neutraal gebied zou wegvallen. Goed geschreven Gi.
Dank je Odile. Ik had eerder…
Dank je Odile. Ik had eerder twee jongens voor ogen, maar meisje en jongen kan natuurlijk ook vermits ik de hp geen naam heb toebedeeld (er zijn forumleden die daar niet zo van houden, vandaar).
Ah, grappig, het had…
Ah, grappig, het had inderdaad dus net zo goed een meisje of anderszins kunnen zijn. Ik snap bezwaren tegen namen maar een schrijfcoach wilde juist een naam om mijn verhaal juist minder afstandelijk te maken.