#538 Mooie stad achter ...
Het is 2010. Catherine en Joris lopen arm in arm door een schilderswijk. Vroeger hebben ze er gewoond. Met veel liefde bekijken ze de buurt nog eens goed. Dit keer met wat andere ogen. Kunstenaarsogen. Joseph zei het al ooit. Jeder ist ein Kunstler.
Joseph kwam graag onder het volk en had de gave om mensen te verbinden en verwonderen. Een zeldzame gave. Ook Joseph was op jonge leeftijd verliefd geworden op hun schilderswijk. In zijn hoogtijdagen als kunstenaar had hij er vaak deelgenomen aan de Fluxusfestivals. Voor ieder wat wils was er te beleven. Allochtonen en autochtonen bestonden nog niet. Maar als ze bestaan hadden waren ze er zeker bij geweest. Absoluut.
Joris en Catherine kunnen zich het nog goed herinneren. Als kleine broekies zaten ze gekluisterd te kijken naar de performances van deze merkwaardige man. Joseph, der Kunstler. Das war er.
Ach, kijk Joris, de Zcala is er ook nog steeds. Wat leuk. Het is toch geen stripmuseum geworden, hè? Met die rare rode raket ervoor. O wacht nou zie ik het pas. Het is een trappenhuis. Met een beetje fantasie kun je er ook een minaret van maken.
Kijk, kijk, Joris, loopt daar niet Soumia Abalhaya? Dat is pas een tof wijf. Joris kijkt wat verbaast. Welke Soemi loopt daar, een worstelaar? Nee, joh, sufferd, ken je haar niet? Ben jij nou een Hagenees? Soumia van het thaiboksen. Actie reactie man. Ze wordt ook wel het sterkste meisje van de wereld genoemd.
Met 18 jaar wereldkampioene thaiboksen, dan heb je ballen. Haagse ballen. Dag Soumia! Blij en zingend loopt Soumia Joris en Catherine voorbij. Ze zingt met een flinke Hollandse stem. Oh, oh, Den Haag, mooie stad achter de duinen. De Schilderswijk, Lange Poten en het Plein. Oh, oh, Den Haag, ik zou met niemand willen ruilen. Meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees zou zijn.
Ik was wel eens in Den Haag,…
Ik was wel eens in Den Haag, maar verder zeggen de aangehaalde plekken mij niets. De duinen,die er op het einde aan te pas komen, spelen , zoals in de opdracht gevraagd werd, niet echt een rol. De namen die in het verhaal voorkomen zijn, vermoed ik, voor insiders bekend. Tenslotte een zeurtje over de gesproken tekst, die hoort tussen ah tekens.
Duinen en Den Haag zijn…
Duinen en Den Haag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zing je het lied dan denk je gelijk aan duinen. Een beter decor voor het thema is haast ondenkbaar. Effen zoeken op Fluxus en Joseph wil ook helpen, mocht je verdere verdieping willen. En met hamsters heb ik niets. En al helemaal niet met kerstmis. Dus geen ah tekens. Zelfs geen jumbo en plus.
Duinen horen dan wel bij Den…
Duinen horen dan wel bij Den Haag, behalve dat je ze noemt in een songtekst spelen ze in het verhaal verder geen rol.
De opmerking over de aanhalingstekens in je reactie bij Gi raakt kant nog wal.
Catherine en Joris lopen arm in arm door een schilderswijk. ---> als je het over Den Haag hebt, moet dit dan niet de Schilderswijk zijn? Verderop in het verhaal nog een keer.
Joris kijkt wat verbaast. ---> verbaasd
Die opmerking over…
Die opmerking van je over aanhalingstekens is inderdaad wat vreemd. Ik snap dat je een supermarkt (en de reclames daarvoor) aanhaalt, maar het is wel wat flauw. Ik begrijp de opmerking dat de aanhalingstekens ontbreken beter, het zou je tekst beter leesbaar maken.
Ook begrijp ik dat Vlamingen de associatie met de duinen niet begrijpen, voor Nederlanders is die er wel degelijk. Het is een mooie tekst, waar de liefde voor Den Haag in doorklinkt.
Tja, bij duinen denk je…
Tja, bij duinen denk je direct aan dit nummer (ok, als je het nummer kent). In die zin past het voor mij wel bij het thema.
Waarom 'een' schilderswijk en niet 'de'?
Wel mooi hoe je de verschillende bevolkingsgroepen tot Hagenees maakt.
Bewust gekozen voor…
Bewust gekozen voor schilderswijk. Iedereen kent hem. Zoals uit de reacties blijkt.
Hallo Rob, mooi verhaal. Ook…
Hallo Rob, mooi verhaal. Ook al weet iedereen wat je met de schilderswijk bedoelt, geef ik toch de voorkeur aan Schilderswijk.
Dat mag.
Dat mag Job. Ik houd het bij onderkast, qua letters.
Ja, ach, waarom zou je je…
Ja, ach, waarom zou je je aan schrijfregels houden. Als aanhalingstekens niet nodig zijn, kun je de rest ook wel weglaten.
'Het is 2010. Catherine en…
'Het is 2010. Catherine en Joris lopen arm in arm door een schilderswijk.'
Hier raak je mij (maar dat is persoonlijk uiteraard) al kwijt, met 'Catherine en Joris lopen arm in arm door een schilderswijk.'
Dat vind ik iets voor een kinderboek.
Sorry, maar zo voel ik dat soort zinnen echt. Die halen me meteen uit een verhaal.
De relatie met de duinen was…
De relatie met de duinen was voor mij ook gelijk duidelijk. Vindt het op zich wel interessant dat je een link doet naar Joseph Beuys in combinatie met de Fluxusfestivals, alleen lijkt er toch echt geen enkele link te zijn tussen deze Duitse kunstenaar en de Schilderswijk (behalve misschien de kunstzinnige naam van deze wijk). Het leidt mij toch een beetje af dat je hier historie eigenlijk compleet uit de context haalt, en het een beetje aan elkaar rijgt om er een verhaal van te maken.
Het leven is ook een groot…
Het leven is ook een groot rommeltje en meestal zonder aanhalingstekens. In iedere naam zit diepgang. Als je het maar wil lezen.
Leuke lofzang op 'De Haag',…
Leuke lofzang op 'De Haag', Rob.
Hoi Rob, Uiteraard Den Haag…
Hoi Rob,
Uiteraard Den Haag. Goed beschreven. Het blijft wel veel hangen in beschrijving, ik mis wat verhaal in het stuk. Niettemin graag gelezen.
Wat betreft de aanhalingstekens ben ik wel van mening dat dat wel fijn is om een dialoog goed af te bakenen.
Ben zeer benieuwd wat Haagse…
Ben zeer benieuwd wat Haagse Harrie van al dat 'aangehaal' vindt. Zullen we nooit weten ... maar toch! Hoe dan ook ... dank aan allen voor jullie reacties ... en de genomen moeite voor het lezen. 😉
Er zit ook nog een Haagse…
Er zit ook nog een Haagse verwijzing in de namen Catherine en Joris. Zoekt en gij zult vinden. 😉 Voor de speurders onder ons. 👍
Ook ik mis de…
Ook ik mis de aanhalingstekens en zou voor de Schilderswijk kiezen, zo is meteen de locatie glashelder. Ben benieuwd naar de Haagse verwijzing in de namen Catherine en Joris. Die is mij onbekend. (Maarja, ik kom uit Twente :-) uit Losser zelfs, en daar weten we spreekwoordelijk van niks.)
De humor spat ervan af. Leuk…
De humor spat ervan af. Leuk beeld Soumia die het bekende lied over Den Haag zingt. Best een rijk verhaal met veel weetjes maar dat gaat ten koste van een scène met handeling. Nou ja het einde maakt het goed.
Nog een tip: wees extra…
Nog een tip: wees extra aardig voor Fief, want ze is een kei van een redactrice.
Dankjewel Odile. En goed dat…
Dankjewel Odile. En goed dat je de tip even aanhaalt. 😉👍
O ja ... bijna vergeten…
O ja ... bijna vergeten. Voorhoeve en Keyl komen uit Den Haag en volgens goed ingelichtte bronnen heeft Joris er nog gewoond. In de schilderswijk. 😉
Dat was een inkoppertje. …
Dat was een inkoppertje.
Van de andere kant? Ik zie haar en Voorhoeve nog niet zo snel gearmd lopen. Maar dat is uiteraard de vrijheid van de schrijver :-) Volgende keer Xaviera Hollander en Jan Peter Balkende?
Deal.
Deal.