#537 Kerstengel
Mama, fijn dat jij en papa samen toch de kerstboom hebben opgezet. Mijn kerstengel die ik verleden jaar had getekend heb jij gelamineerd om in de boom te hangen.
Huilen hoeft niet, het is goed hier.
Voel jij mijn armen niet om jou heen of mijn handen die jou haar strelen? Hoor je niet de woordjes die ik je toefluister?
Jij huilt niet meer, maar je begint te glimlachen en noemt mijn naam.
Ja, ik ben bij jou, iedere keer als jij aan mij denkt.
Er is hier liefde, alleen maar liefde.
Het beeld van de…
Het beeld van de gelamineerde kerstengel is goed gekozen, het laat zien hoe zeer de ouders de herinnering aan hun gestorven kindje willen vasthouden.
Het is een aangrijpend…
Het is een aangrijpend verhaal, maar voor mij nog niet spookachtig. Dat komt, volgens mij, omdat het overleden kind niet echt contact legt. Het is nu meer een niet gehoorde stem uit het hiernamaals.
Maar haal je de week-thema-opdracht eruit, dan blijft er een aangrijpend gecomprimeerd en mooi verhaal over.
Ik kan me vergissen ... maar…
Ik kan me vergissen ... maar ik zie hier geen opdracht in. Liefde des te meer. Die wordt hoog gehouden. Altijd goed.
Ik sluit me aan bij de…
Ik sluit me aan bij de eerdere commentaren. Het sluit niet aan bij de opdracht, maar ik juich ieder verhaal toe dat ontstaat uit inspiratie door een opdracht. Mooi hoe je hier troost en liefde in weinig woorden schetst, samenkomend in dat beeld van de gelamineerde engel dat liefdevol in de kerstboom is gehangen.
Een tip, meer in het algemeen; schrijf actief (waar mogelijk) en let op het gebruik van teveel hulpwerkwoorden, dat kan verwarrend lezen. Zoals in deze zin; ‘Mijn kerstengel die ik verleden jaar had getekend heb jij gelamineerd om in de boom te hangen.’ Dit wordt dan bijvoorbeeld; ‘Mijn kerstengel die ik vorig jaar tekende, heb jij gelamineerd om in de boom te hangen.’
Misschien niet precies…
Misschien niet precies volgens de opdracht, maar het raakte me. Mooi!
Wel mooi hoor. Niet…
Wel mooi hoor. Niet spookachtig, dat is al gezegd.
Kleine toevoeging en het wordt spookachtig en blijft toch lief.
Iets van een bries die door schoorsteen en open haard komt en de woorden fluistert.
En dat je dan eerst een rilling voelt en dan toch warmte :-)