#537 De poppetjes gaan aan het dansen
De Notenkraker is het meest opgevoerde ballet rond Kerstmis. De houten klaas die wordt opgevoerd en best spookachtige dingen uithaalt, beschouwen wij niet als collega. Wij, dat zijn de meisjespoppen die soms onder kerstbomen opduiken. Weinigen weten wat ze uitspoken als de lichtjes van de boom zijn gedoofd.
“Neem nu mij. Als Snowwhite, Blanche Neige, Schneewittchen, Królewna Śnieżka of Sne Hvid heb ik het in zowat alle talen gehad over een Spiegeltje aan de wand en de mooiste in het land. Ik ben het beu, verander mijn naam in Maven en doe wat aan mijn looks. Het lieflijke kind uit voorleesboekjes en films verdwijnt. De te leuke pop die samen met zeven oude lullen verkocht wordt op rommelmarkten is voortaan een griezel met in het ravenzwarte piekhaar een knalrode tarentulla. Die prins uit het stroperige sprookje is de laan uitgestuurd en de drie overblijvende oudjes zijn in een WZC ondergebracht. In deze kersttijd valt mij op dat ik niet de enige ben die de bloemetjes graag buitenzet. Holly komt recht uit de hel, zo ziet ze er tenminste uit met haar bruinverbrande vleugels.”
“Hoi, ik ben Mercy. Het kerkhof noem ik mijn tuin. Sneeuwwitje, alias Maven, dwaalde er rond op zoek naar het graf van haar stiefmoeder, maar dat mens is nog niet dood. Na de val van een klif brak ze ribben en benen. Een wonderarts in Zwitserland heeft haar opgekalefaterd. Alleen haar gelaat is voor altijd om zeep. Het was nochtans een mooie vrouw toen ze met Mavens vader trouwde na de dood van diens echtgenote. Die ligt hier wel begraven, maar ik zwijg erover in alle talen. Ik wil niet dat Maven overstuur raakt. Wij leerden elkaar kennen toen ik zelf een rolletje had in die verhaaltjes van Grimm en consoorten. In mijn tuin is veel te beleven, vooral ’s nachts wanneer dwaallichtjes namen en foto’s beschijnen van wie onder de zerken liggen. Klokslag twaalf op kerstavond wordt een overledene aan mij overgeleverd. Ik zend hem als zombie terstond het dorp in om oud en jong te melden dat er plek is vrijgekomen en ze verzocht worden om mij een bezoekje te brengen. Het is een komen en gaan maar meestal blijft het bij komen.“
“Ik heet Holly, maar ben niet zo heilig. Zie je mijn helgroene ogen? In de mensenwereld zijn volledig groene ogen zeldzaam. Niet in de poppenwereld, laat staan in die van de geesten. Zoals in de kattenwereld lopen er meer rond met dit soort pupillen, die zich perfect lenen om te zien in het donker. Handig als je net als ik uit de hel komt. Wegens een leegloop in het simpele-mensen departement, is voor deze tanende categorie een promotieteam gevormd. De afdelingen corrupte dictators, drugsbaronnen, politici met boter op het hoofd en ander supergemeen gespuis zitten overvol. Het gedeelte waar het vuur minder brandt en de kleine deugnieten terecht komen, is niet meer zo populair. Daarom gaat ons team dit stimuleren. De concurrentie van die met hun witte vleugeltjes uit de hemel is ongenadig. Hun afdelingen staan van één tot zeven haast leeg. Een heilige non, een bisschop met propere handjes, een kwezeltje of een onschuldig zakkenwassertje, daar blijft het bij. Zij zitten in zak en as. Nu ja, as kunnen ze nog meer krijgen, we hebben er hier in overvloed. Ben jij van het ongehoorzame type? Durf je wel eens stout zijn? Dan mag je ons binnenkort in jouw buurt verwachten. Wij bieden fantastische voorwaarden. Misschien kom je zelfs in aanmerking voor één van onze kerstverrassingen, met twee ‘r-en’, uiteraard. Bereid je alvast voor op een vurig gesprek.”
Hoi Gi, ik vind het een…
Hoi Gi, ik vind het een interessant verhaal. Eigenlijk zijn het drie verhalen verteld vanuit drie verschillende personages.
De derde witregel is een enter te veel. Poppetjes in de titel mag met kleine letter, toch?
Weinigen weten wat ze uitspoken ---> moet het niet "we" zijn? De rest van het verhaal wordt ook vanuit "we" verteld.
WZC ---> mooier leest het: woonzorgcentrum
"Hoi, ik ben Mercy, Sneeuwwitje, alias Maven dwaalde rond in mijn tuin, het kerkhof, op zoek naar het graf van haar stiefmoeder, maar dat mens is nog niet dood. ---> deze zin moest ik een paar keer lezen. Bedoel je wellicht:
"Hoi, ik ben Mercy. Sneeuwwitje, alias Maven, dwaalde rond in mijn tuin, het kerkhof, op zoek naar het graf van haar stiefmoeder, maar dat mens is nog niet dood.
De vele komma's in de zin maken het er niet leesbaarder op. Je zou hier bijvoorbeeld "het kerkhof" weg kunnen laten en 'mijn tuin' tussen ah-tekens kunnen zetten.
"Hoi, ik ben Mercy. Sneeuwwitje, alias Maven, dwaalde rond in 'mijn tuin' op zoek naar het graf van haar stiefmoeder, maar dat mens is nog niet dood.
Nu ja, nog meer as kunnen ze krijgen, die hebben we hier in overvloed. ---> naar mijn idee moet die dat zijn.
Interessant verhaal dat ik…
Interessant verhaal dat ik met plezier heb gelezen.
@Fief, dankjewel voor de…
@Fief, dankjewel voor de reactie. Ik heb met een aantal van je opmerkingen rekening gehouden en wijzigingen aangebracht.
@Job: bedankt.
Ik heb je tekst een paar…
Ik heb je tekst een paar keer aandacht gelezen Gi. Je intro maakte me nieuwsgierig. Dan de introductie van je personages, want zo lees ik ze; fantasierijk, vlot geschreven en vol venijnige en actuele details, leuk bedacht. Ik heb de neiging weerstaan om je personages te googelen, ik ken alleen Sneeuwwitje, alias Maven hier. Bestaan de andere twee ook? Qua verhaal vind ik het lastiger om hier feedback op te geven; er is geen verhaallijn of plot, de drie dames blijken onderling wel deels verbonden door je inleiding, maar delen als dansende houten poppen geen verhaal onder de kerstboom.
Dag Lizette, dankjewel voor…
Dag Lizette, dankjewel voor de feedback. De personages zijn alle drie pure verzinsels en o wee ze zijn niet van hout! Dat zou toch moeten duidelijk zijn na de inleiding over de notenkraker. Het zijn wel stuk voor stuk spookachtige wezentjes die elkaar kennen, maar het dansen moet inderdaad nog beginnen.
Ha Gi! Ik zag dat Fief al…
Ha Gi! Ik zag dat Fief al had gewezen op de ze/ we in het begin van het verhaal. Een creatieve invulling. Ik kende de afkorting WZC niet, maar door context was het wel duidelijk wat je bedoelde. Het zijn eigenlijk een soort monologen, van elke personage een.
Hi Emmy, ik heb besloten 'ze…
Hi Emmy, ik heb besloten 'ze' te laten staan omdat het over nog andere poppetjes kan gaan dan deze die daarna hun intrede doen. Alle kranten staan tegenwoordig vol van afkortingen (waar de lezer het raden naar heeft-een beetje journalist legt uit waar de afkorting voor staat). Dit is er een van en Fief was zo vriendelijk om uit te leggen wat ze betekent. De monologen waren in promotie op kerstdag: drie voor de prijs van één.
Hoi, op zich knap geschreven…
Hoi, op zich knap geschreven, ikzelf mis wel iets van een plot of verhaallijn. Het blijft een beetje hangen en omdat het niet echt ergens heen gaat haak ik een beetje af merk ik. Dat betekent niet dat het slecht is, want voor het doel dat je had is het technisch goed beschreven, en daarom heb ik het wel graag gelezen.
Ik had ook wel een beetje…
Ik had ook wel een beetje moeite om tot het eind te komen. Ik sluit me aan bij Sonnema, goed geschreven en bedacht, maar voor mij is er iets te weinig spanning. Daarnaast mis ik de kenmerkende informatieve Gi stijl (de 'wat leuk dat wist ik niet') enigszins.