#536 De sneeuwstorm
Met verbazing kijk ik over het troosteloze winterlandschap dat ik in het voorjaar in Amberforth aantref. Ik neem mijn intrek in de Old Swine, de enige herberg, en de herbergier beantwoordt mijn vragen slechts met:
‘Koning winter is van slag’
Als ik hem met ogen vol ongeloof aankijk, schudt de herbergier zijn hoofd.
Door het raam zie ik aan het eind van de straat een gebochelde oude, in dikke vodden geklede, vrouw staan. Ze wijst met een knokige vinger naar de lucht.
De herbergier schreeuwt kwaad vanuit de open deur: ‘Donder toch op oud wijf.’
Dan steekt er een felle ijzige wind op die door de opening naar binnen stormt. Met zijn staart tussen de poten zoekt de Airedale Terriër een plekje onder een tafel.
‘Doe die deur dicht!’ , gilt een rillende serveerster.
‘Gebeurt dit vaker?’ vraag ik, naar adem happend door de koude lucht.
‘Met tussenpozen, ‘ bromt de herbergier, terwijl hij de deur dicht probeert de duwen.
Samen lukt het ons uiteindelijk de toegang te sluiten voordat de eerste sneeuw tegen het gebouw slaat.
‘Schenk ons maar een flinke whisky in’ , beveelt de waard aan de barmeid.
Een laag sneeuwpoeder op de ramen ontneemt ons nu het zicht naar buiten. De herbergdeur kraakt onder het onstuimige natuurgeweld. De aanhoudende wind giert met veel geraas om de herberg.
Na een paar uur gaat de storm liggen. De herbergier opent voorzichtig de deur. Hij vergist zich in de kracht van de sneeuwberg die ertegen duwt. Met een klap gaat de herbergdeur open en een witte massa rolt over de houten vloer. De waard landt hard op het blanke tapijt. ‘Verdomme!,’ vloekt hij even later vanuit deuropening en speurt de met sneeuwduinen bedekte straat door. Aan het eind van de straat zit nu een sneeuwuil in de ijle wintermist.
Hallo Job, een boze…
Hallo Job, een boze winterkoningin die een storm stuurt in het voorjaar, kan best een spannend verhaal opleveren. Maar ik heb toch moeite om echt in het verhaal te komen en mee te leven met de personages. Ik denk dat het komt doordat je handelingen opsomt zonder achtergrond te geven. Waarom is die winterkoningin zo boos?
Hallo Emily, ik heb…
Hallo Emily, ik heb geprobeerd me aan de opdracht te houden: Schrijf een scène van maximaal 300 woorden waarbij het openen van de buitendeur in de winter één centrale rol speelt.
Ik heb dus gekozen voor een andere invalshoek. Ik heb de tekst na jouw feedback wat aangepast.
Graag gelezen, een rijk…
Graag gelezen, een rijk verhaal en ik zie het zo voor mij. Ik maak mij de hele tijd zorgen om de oudere vrouw. Blijkbaar is dat de winterkoningin. Hier speelt de buitendeur echt een rol in het verhaal en dat werkt goed. Er is ook een interessant spel tussen buiten en binnen. Interessante scène en ja, het is een echte scène.
Odile bedankt voor je…
Odile bedankt voor je positieve feedback. De oude vrouw is een winterheks die zich tijdelijk kan veranderen in een sneeuwuil. Maar om dat duidelijk te maken is dit een te beperkt aantal woorden.
Hier is de ontknoping:
Voor hem voltrekt zich een onvoorstelbare metamorfose. Hij kijkt toe hoe de sneeuwuil langzaam van gedaante veranderd in de gebochelde oude, in vodden geklede, vrouw. Hij kijkt met ontzag naar haar ijsblauwe vingers waar lange stalen klauwen uitsteken. Ze lacht hem met haar bloedvlekken bedekte stalen roofdiertanden uitdagend toe.