1 week 3 dagen

Rol

• Gewone gebruiker

#534 Nicht Zwarte Piet

27 november 2024 - 20:04

“Komt ie al? Komt ie al?”                                                                                                                              "Dat kan nog wel even duren. Sint moet bij een heleboel families langs," zegt m'n vader plagerig. Al heb ik die toon in zijn stem helemaal niet door.                                                                                                            "Rustig maar, hij zal zo wel komen," antwoordt ma.                                                                                          "Thijs, zullen we buitenkijken of ie er al is?". Mijn twee jaar oudere broer lijkt een stuk minder opgewonden dan ik en kleurt rustig een van de tekeningen in zijn prentenboek. Ik loop een paar keer van de kamer naar de achterdeur in de bijkeuken, en weer terug, en ga dan zitten met een stripboek die ik al tien keer heb doorgebladerd. Dan plots: 'Bonk, bonk, bonk.'             

Het is 5 december, in een van de beginjaren zeventig van de vorige eeuw. Sinterklaas. Al een paar weken ben ik in de ban van deze man. Zijn intocht in het dorp, zijn bezoek op school. Mijn schoen zetten met een wortel of suikerklontjes erin en liedjes zingen ter ere van deze Heiligman en zijn zwarte helpers. Ik ben zes jaar oud en nog totaal onwetend over de vork en de steel van dit jaarlijkse feest.

Nu denk ik met weemoed en dankbaarheid terug aan die tijd. Weemoed naar die eenvoudige, overzichtelijke en blije eerste levensperiode. Dankbaarheid naar mijn ouders. In de bloemenkwekerij die zij bestierden was het destijds hard werken. We hadden het, zeker in die jaren, niet breed en mijn ouders hebben menig dubbeltje moeten draaien. Maar mijn broer en ik hebben daar nooit iets van gemerkt en wij hadden heerlijke jeugdjaren. Vakanties in het buitenland deden we niet aan. Wel aan logeren bij familie in Brabant. Gamen  bestond nog niet, buitenspelen wel. Geen strenge opvoeding, wel strikte regels over wat kon en wat niet kon. En met Sinterklaas: altijd een wasmand(!) met cadeaus.

‘Bonk, bonk, bonk.’ M’n broer en ik rennen naar de achterdeur. Die gaat al open en twee Zwarte Pieten stappen naar binnen. De ene Piet met een grote zak pepernoten, de ander met een mand vol met pakjes in allerlei kleuren. Ze lopen direct door naar de woonkamer en begroeten pa en ma. Ik ben behoorlijk onder de indruk (of ook een beetje bang?) en hou me stil. Stel je voor dat ik mee moet in de zak.                “Zingen jullie maar eens een mooi liedje voor ons,” zegt een van de Pietermannen. Ongeduldig door het zicht op de mand met pakjes begin ik direct aan “Zie ginds komt….” In plaats van te zingen zegt mijn broer ineens tegen een van hen: “Hé Ineke.” Mijn pa schiet in de lach en de bewuste Zwarte Piet zegt met extra lage stem: “Ineke? Ik ben Zwarte Piet.” “Nee hoor, zegt mijn broer, jij bent Ineke.” Ik slik mijn versregels in en snap er niets van. Hoe kan hij dit nu zeggen? Als ze nu maar niet boos worden! Boos worden de Pieten niet maar ze hebben wel ineens haast. “We moeten nog veel pakjes bezorgen” is het excuus en voor ik het weet zijn ze door achterdeur naar buiten. “Dat was nicht Ineke,” zegt mijn broer weer. Ik geloof er niets van en mijn moeder ontkent, maar hij houdt resoluut vol. Nog een beetje verward richt ik mijn aandacht op de pakjesmand. Onder de indruk van alle cadeaus ben ik het voorval snel vergeten.

Tot een jaar later. Dan onthult mijn ma de keiharde waarheid over het Sinterklaasfeest en is mijn geloof in de grijze man met rode mantel en zijn zwarte hulpen voor altijd aan diggelen.

Gi

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 november 2024 - 12:06

Welkom Johan op het forum. De tekst is een beetje rommelig (op een Iphone ingetikt waarschijnlijk?) maar het verhaaltje klinkt niet onbekend in de oren. Met nicht Ineke moest ik meteen denken aan de Sinterklaasconference van Toon Hermans en het tafelkleed van de salontafel waarop de afdruk van de asbak zichtbaar was, dat Piet op zijn rug droeg.  

13 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 november 2024 - 12:35

Hallo Johan, 

Mooi dat: ongeduldig door het zicht van de mand
Het geeft een mooi inkijkje, ook in het rotsvaste geloof dat kinderen van de gelovige leeftijd hebben en dat er heel wat voor nodig is dit aan het wankelen te brengen. 

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 november 2024 - 21:49

Hoi Johan, mooi verhaal. 
Gi zei al iets over je tekst. Het is het handigst als je de tekst nog een keer controleert voordat je het plaatst, maar ook daarna. Zodra het opgeslagen is, kun je zien hoe het op het scherm overkomt. 
Gesproken zinnen komen beter over als je die op een nieuwe regel zet. 

zullen we buitenkijken of ie er al is?  ---> bedoel je hier naar buiten gaan om te kijken? Dan moet het zijn: zullen we buiten kijken of ie er al is? Als je bedoelt dat ze door het raam kijken, dan moet het zijn: Zullen we door het raam kijken of ie er al is?

Nog een beetje verward richt ik mijn aandacht op de pakjesmand ---> tussen werkwoorden die niet bij elkaar horen, hoort een komma. Hier dus tussen verward en richt.

Het is 5 december, in een van de beginjaren zeventig van de vorige eeuw. ---> Volgens mij moet het zijn: Het is 5 december begin jaren zeventig. (Het is wel duidelijk dat het rond 1970 is)

Boos worden de Pieten niet maar ze hebben wel ineens haast. ---> maar is hier een voegwoord en dan hoort er een komma voor. Het woordje "maar" kun je vaak ook weglaten. 
Boos worden de Pieten niet, ze hebben wel ineens haast.

5 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 november 2024 - 22:28

Dag Johan

Het eerste verhaal van je hand, dank voor je inzending en je tekst.

Je schrijft vrij vlot, en daarmee kan je nu en voor de volgende verhalen verder mee opbouwen. Het verhaal zelf begint wat traag en dat komt wellicht vooral omdat je beschrijft zonder er context of echte ervaring in te steken, waardoor het iets te beschrijvend is en blijft.

In je tekst wordt de 'magie' opprikt, en dat is herkenbaar voor veel lezers, maar dat maakt het ook wat minder spannend.

Probeer volgende keer wat meer  fantasie en 'show' in je tekst te steken, een beetje stoutigheid ook en dan levert wellicht een sterker verhaal op.

Johanna