#529 Herinneringen
‘Kijk oma, deze wil ik meenemen.’ Ik open de tas en hij gooit de dennenappel bij de verzameling. We hebben al heel wat. Ik glimlach bij de gedachte aan het samen knutselen: poppetjes van eikels met lucifers, spinnenwebben van kastanjes met satéprikkers en natuurlijk de met glitter versierde dennenappels voor in de kerstboom. De dennenappels deden we in de oven om het droogproces te versnellen.
Terwijl de scène zich afspeelt in mijn hoofd kan ik ze bijna weer ruiken. Voor mij is dat de geur van herfst.
Het is lang geleden, ook dit jaar zijn er weer geen vrolijke kindersnoetjes die popelen om met me naar het bos te gaan. Ze zijn te druk met andere dingen. School, vrienden, hobby's. Trouwens, het lukt mij ook niet meer.
Ik sta met moeite op uit mijn stoel, pak mijn rollator en schuifel naar de keuken. Ik kan in ieder geval nog een mok lekkere chocolademelk voor mezelf maken. Die kinderen hebben hun eigen leven. Zo moet het ook. Zij bruisen nog van energie, ze hebben nog een heel leven voor zich. Ik zit in de herfst van mijn leven, met gelukkig een heleboel mooie herinneringen om op terug te kijken.
Mooi, vlot geschreven! …
Mooi, vlot geschreven!
Martin
Hoi Laura, op zich vlot…
Hoi Laura, op zich vlot geschreven, maar bij het laatste deel haal me uit het verhaal. Ik zou het mooier vinden als je herinnering aan die tijd meer beschrijft en dan bijvoorbeeld eindigt met de zin: Ik kan de geur bijna ruiken.
Nu bestaat de helft van het verhaal uit de uitleg waarom de kinderen niet meer komen en waarop de hp het niet meer kan. Dat kun je ook in minder zinnen beschrijven.
Terwijl de scene zich afspeelt in mijn hoofd, kan ik de geur van de dennenappels in de oven, om het droogproces te versnellen, bijna ruiken. ---> dit is een lastige zin om te lezen. Ik zou de uitleg "om het droogproces te versnellen" weglaten of op een andere manier beschrijven. Bijvoorbeeld:
De dennenappels deden we in de oven om het droogproces te versnellen. Terwijl de scène zich afspeelt in mijn hoofd, kan ik de geur bijna ruiken.
scene moet scène zijn.
Het is lang geleden, ook dit jaar zijn er weer geen vrolijke kindersnoetjes, die popelen om met me naar het bos te gaan. ---> de komma achter kindersnoetjes mag weg.
Mooi beschreven hoe je in de…
Mooi beschreven hoe je in de herfst van je leven kunt genieten van mooie herfst herinneringen.
Bedankt @Martin, voor je…
Bedankt @Martin, voor je compliment.
Bedankt @Fief, voor je behulpzame feedback. De tekstuele dingen heb ik aangepast. Inhoudelijk niet, ik laat de tweedeling in het verhaal staan, dat is een bewuste keuze. De herinnering aan de herfst in de herfst van haar leven.
Bedankt @Job, voor het lezen.
De jongen hebben hun…
De jongen hebben hun toekomstdromen, de ouden hun herinneringen.
Mooi gegeven. Ik denk dat het mooier wordt als je de herinneringen meer door het verhaal weeft met gebeurtenissen in het heden en dat de herinneringen in gang worden gezet door iets, bijvoorbeeld door het vinden/zien van oude in elkaar geknutselde herfstpoppetjes.
Inderdaad vlot geschreven en…
Inderdaad vlot geschreven en een mooie herinnering, die leidt naar de herfst van het leven in hetzelfde seizoen.
Ik sluit me wel aan bij Musonius en Fief. Daarnaast denk ik dat deze zinnen weglaten het verhaal nog sterker maakt, omdat je dan de lezer de kans geeft dat zelf in te vullen:
Voor mij een goed verhaal, dat denk ik nog sterker kan.
Sweet memories, gelijk zoete…
Sweet memories, gelijk zoete kastanjes. Tik Tok herfst is toch anders dan tik tok regen. Het zij zo. Uiteindelijk hunkert iedereen naar lente. Graag gelezen.
Graag gelezen!
Graag gelezen!