2 weken 6 dagen

Rol

• Gewone gebruiker

#529 Tijd van verzoening

25 oktober 2024 - 12:20

Op het moment dat ik de deur achter me dicht wil trekken, zie ik dat het regent. Een grote kruisspin hangt stil in het midden van haar met druppels versierde web. Is het alweer herfst? Mijn bed roept me terug, maar ik heb al zo lang geslapen. Nee, een beetje kou en nattigheid houdt mij vandaag niet tegen. Ik zet mijn capuchon op en stap op de fiets.

Mijn benen voelen zwaar, maar dat kan me even niets schelen. Ik trap zo hard ik kan tegen de wind in. Dorre bladeren verkruimelen onder mijn wielen en produceren een geluid dat nooit eerder zo bevredigend klonk. Na een minuut of twintig bereik ik buiten adem en kletsnat de straat waar ik moet zijn. De straat waar het eerder zo mis ging, maar waar ik vandaag vol vertrouwen terugkeer.

Ik parkeer mijn fiets voor het huis met nummer 32 en bel aan. Ze doet open; haar kastanjekleurige haren in een knot gewikkeld. Ik zeg haar dat het me spijt wat er de vorige keer is gebeurd. ‘Mij ook’ antwoordt ze. Dat ik kletsnat ben en naar zweet ruik, weerhoudt haar er niet van me te omhelzen. ‘Ik moet toch nog douchen.’

7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 oktober 2024 - 13:53

Hallo Jasper, welkom op dit forum. 
Allereerst, ik heb je verhaal graag gelezen. Je hebt een vlotte schrijfstijl, het leest gemakkelijk. Wel zou ik je adviseren alinea's aan te brengen in je verhaal, dus af en toe de regel op een nieuwe regel te beginnen. Dat leest wat prettiger.

Ook inhoudelijk heb ik een paar opmerkingen: het regent, dus hij pakt een paraplu en stapt op de fiets. Waarom komt hij dan toch kletsnat aan op zijn bestemming? (een knuffel geef je niet met je benen, dus kennelijk is hij/zij helemaal natgeregend).
Als het regent, verkruimelen bladeren dan wel, maakt dat dan wel geluid? En waarom is dat geluid zo bevredigend voor hem/haar?

Het eind snap ik niet helemaal. 'Het spijt me' lijkt te duiden op een eerdere fout, maar zij reageert er op alsof het erom gaat dat hij/zij nat en bezweet is?

Ik zie uit naar je volgende verhalen!

2 weken 6 dagen

Rol

• Gewone gebruiker
25 oktober 2024 - 15:27

Ha Laura, bedankt voor je bericht en de tips! Dat met die paraplu was inderdaad een beetje suf en over verkruimelende bladeren in de regen moet ik ook nog eens nadenken. Voor mij een les om m'n stukje niet te snel online te zetten! In ieder geval leuk om te horen dat je het gemakkelijk vond lezen. Ik ga er zeker mee door. 

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 oktober 2024 - 16:26

Hoi Jasper, van mij ook een welkom. Een vlot geschreven debuut, graag gelezen.
Net als Laura twijfelde ik ook over het verkruimelen van de bladeren als ze nat zijn. 

‘Mij ook’ antwoordt ze. ---> achter ook hoort nog een komma.

3 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 oktober 2024 - 10:05

Welkom jasperlind12!

Een leuk stukje, 't is nog een beetje zoeken naar de juiste woorden. Het slot had van mij in dialoogvorm gemogen.

Desaltochalniettemin graag gelezen!

Martin 

12 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 oktober 2024 - 20:15

Mooi herfstverhaal met een happy end. Zonder het echt te benoemen, vertel je ook een liefdesverhaal (denk ik/ hoop ik 😀).

Ik sluit me bij de reacties hierboven aan. Je kunt je verhaal overigens aanpassen als je dat zou willen.

Al met al een mooie binnenkomst op dit forum.

1 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 oktober 2024 - 10:07

'Dorre bladeren verkruimelen onder mijn wielen en produceren een geluid dat nooit eerder zo bevredigend klonk.' 

Deze zin helemaal weglaten en je hebt een prachtig verhaal.

Wanneer en hoe klonk het anders dan? Wil ik dat weten als lezer? Is het belangrijk voor je? Wil je de lust om naar haar toe te fietsen benadrukken? Dan kun je dat beter op een andere manier doen denk ik. Verkruimelende bladeren wekken bij mij als lezer niet de associatie op die jij vermoedelijk in gedachten hebt.

Een nat pak dat daaronder stinkt naar zweet is niet sexy. Maar dat lost de jongedame goed op. Ze glimlacht en trekt hem naar binnen. Lekker samen douchen.

Leuke binnenkomer Jasper. Welkom. Ben benieuwd naar je volgende werk.