#529 Licht
Licht
De laatste dode takken zijn uit de boom gewaaid en de kruin staat er kaal bij. De maan verlicht de langzaam overtrekkende donkere wolken aan hun randen.
Ik stap naar buiten en sluit de deur zachtjes achter me. De koude klamme ochtendlucht dringt via de hals mijn jas binnen. Ik trek de rits nog iets hoger op. Het ruikt naar natte aarde.
De straatlantaarn voor het huis beschijnt het web waar een dikke spin geduldig op een prooi wacht. De draden zijn in kralen van kleine druppels zichtbaar.
Ik grijp in mijn jaszak en tast met de toppen van mijn vingers naar paspoort en creditcard. Dan draai ik me om en schuif met mijn andere hand de voordeursleutel door de brievenbus.
Als ik doorloop haal ik de eerste bus naar het station, vandaar rijd ik naar Schiphol om vervolgens door te reizen naar het huisje dat ik via internet heb aangekocht. Strand, palmbomen en zee.
Ik kijk opnieuw naar het web en voel me na meer dan twintig jaar eindelijk bevrijd. Om haar maak ik me geen zorgen, ze zal een nieuw slachtoffer vinden en inkapselen.
Ik loop door het hekje naar de stoep en sla rechtsaf. In kleine spetters kondigt de regen zich aan. Ik lach. Morgen zal ik de zon weer zien.
Mooi verhaal over het begin…
Mooi verhaal over het begin van een nieuw leven. Mooi gevonden, de vergelijking van de vrouw met de spin.
Graag gelezen.
Deze afgestorven relatie in…
Deze afgestorven relatie in een prachtige herfstsetting beschreven. Graag gelezen.
Och, Hadeke, was het maar zo…
Och, Hadeke, was het maar zo makkelijk. Dapper besluit, mooi beschreven.
Dank voor jullie reacties…
Dank voor jullie reacties. Ik denk inderdaad ook dat het in de werkelijkheid ook minder makkelijk gaat. 😀
Wat zijn er dit keer veel bijdragen. Leuk om te zien.
Ik vind het niet echt een…
Ik vind het niet echt een herfstverhaal, maar wel mooi geschreven. Het doet mij sterk denken aan De noorderzon scheen, geschreven door Kees van Kooten.
Mooi beschreven. Enige…
Mooi beschreven. Enige puntje is dat ik 2 keer moest lezen om te beseffen dat het niet de spin was die een nieuw slachtoffer zou vinden, maar dat kan ook aan mij liggen. Anyhow graag gelezen
Mooi! De parallel met de…
Mooi! De parallel met de spin heb je fraai doorgetrokken. Sfeervolle scene, knap gedaan in 200 woorden.
Martin
De maan verlicht de langzaam…
De maan verlicht de langzaam overtrekkende donkere wolken aan hun randen.
Beter: De maan verlicht de randen aan de langzaam overtrekkende wolken.
Van 'door te reizen' zou ik 'door te vliegen' maken. Je reist niet door met de bus, toch?
Mooi hersenspinsel. Past ook in de winter.
Mooi verhaal, Hadeke. Ik…
Mooi verhaal, Hadeke. Ik struikelde even over de paragraaf "Als ik doorloop ..." omdat ik niet direct door had, dat het hier om de gedachten van de HP gaat en nog niet werkelijkheid is.