4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker

#529 Smakelijk eten

23 oktober 2024 - 9:24

Voorzichtig zetten ze het kikkertje terug in de tuin. Het blijft stilletjes zitten op de dampende aarde vlak bij de vijver, die omgeven is door roodbruin gekleurde grassen.
Het zonlicht strijkt tussen de bomen door langs de glinsterende spinnenwebben.
Geritsel in het sprokkelhout. Voorzichtig kijken ze, hand in hand, waar het geluid vandaan komt. “Watte dat?” Liselot wijst naar iets dat zich beweegt tussen de bladeren.
Ze kijkt haar oma aan en gaat net als haar zitten. Beiden gehurkt, met de ochtenddauw in hun haren, vertelt mijn moeder dat ze een egeltje zien. “Ee-tje”, roept Liselot, “kom maar”. Mijn moeder slaat haar ruime wollen vest om mijn dochtertje heen. Kleine wolkjes verlaten hun mond, de ademhaling vrijwel even snel.
De kikker heeft zich niet meer verroerd. Misschien is hij te verzwakt geraakt. Of geniet hij, net als ik, van dit schouwspel.
Plotseling begint de egel verrassend snel te lopen. Liselot veert op en waggelt er op haar laarsjes achteraan. Mijn moeder heeft het sneller door dan ik en kijkt verschrikt. Liselot lacht echter en roept: “Vin lekke? Kikker hapje?” Gruwend kijken mijn moeder en ik toe, maar Liselot klapt trots in haar handjes. “Ee-tje álles proeven, goed zo!”

8 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 9:43

Wat een heerlijk plaatje. Ik voel die herfst. Goed einde ook, dat juist die dreumes dat juist zo doet en vindt en zegt. Wel zijn er te veel verkleinwoordjes. 'Beide' is hier 'beiden'. Maar wat een heerlijke scene.

1 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 9:51

Het zijn soms gruwelijke beesten die schattige egeltjes ... en ze bijten hard. De kikkers daarentegen zijn op dit moment erg traag. Deze kan zijn winterslaap vergeten. Leuk verhaal.

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 12:23

Dank Kruidnagel, heb er 'beiden' van gemaakt. Naar de verkleinwoordjes ga ik nog kijken. 

De egels zijn schattige roofdieren, dank voor je reactie Rob!

4 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
23 oktober 2024 - 14:43

Prachtig beschreven. Wat de verkleinwoorden betreft kijk naar woorden als kikkertje en egeltje. Een kleuterjuf leerde mij toen ik voor het eerst een kleutergroep kreeg voor jou is het een stoeltje voor een kleuter een stoel. Liselot ziet een egel.

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 14:49

Hoi Anneke, als je over een klein kind schrijft ontkom je niet aan verkleinwoorden. Stilletjes kun je makkelijk veranderen in stil of onbeweeglijk, egeltje kan ook egel zijn. Dat scheelt al enkele -tjes.

Oma's en kleinkinderen doen het altijd goed in een verhaal. Het slot vind ik origineel gevonden. Graag gelezen.

Voorzichtig zetten ze het naar binnen gesprongen kikkertje terug in de tuin. ---> deze zin leest niet lekker als openingszin. Als je "het naar binnen gesprongen" weglaat, is het naar mijn idee ook wel duidelijk.

Voorzichtig gaan ze, hand in hand, kijken waar het geluid vandaan komt. ---> het gebruik van hulpwerkwoorden stropen vaak de zin. Misschien: Voorzichtig kijken ze hand in hand waar het geluid vandaan komt.

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 15:42

Ja dank Job en Fief, voor jullie kritische blik en suggesties. Ik heb er wat verkleinwoorden uitgehaald. Omdat de oma tegen het meisje wel 'egeltje'  zegt en het meisje er ee-tje van maakt, laat ik egeltje soms toch klein. 

Ik heb zitten stoeien met de eerste zin, maar het idee om eruit weg te laten dat de kikker eerst binnen was, was niet bij me opgekomen. Heb e.e.a. aangepast, fijn dat je er weer bent Fief!

4 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 18:56

Prachtig, een zoet verhaal eindigt in horror. Dat einde zag ik niet aankomen. Mooie vondst.

Het blijft stil zitten > stil zitten of stilzitten? Het kan allebei, maar verschilt in betekenis.

Waar ik nog een beetje mee worstel is de rol van de moeder/ik-persoon: eerst dacht ik dat het verhaal enkel door haar verteld wordt, maar aan het eind van het verhaal begrijp ik dat haar rol actiever is en dat ze of erbij is, of het tafereel van een afstand gadeslaat. Dit zou van mij duidelijker mogen.

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
24 oktober 2024 - 11:05

Dankjewel Emily, ik heb het aangepast maar vind het toch een beetje gek om bij een dier van een 'hij' te spreken (want het kan ook een vrouwtje zijn, denk ik dan, en hoe weet die moeder dat het een hij is, zo gaan m'n gedachten). 

Ja dat is scherp Musonius. De moeder vertelt het verhaal omdat ze ernaar kijkt, de oma is toeschouwer geworden vanaf het moment dat Liselot achter de egel aangaat. Nog eens naar kijken. En dat krijg je dus, er stond eerst 'stilletjes', toen heb ik het eruit gehaald omdat er veel verkleinwoorden in de tekst zaten en dan is er nu jouw terechte vraag. Ik heb het weer teruggezet naar stilletjes, ergens voelt dat voor mij in de sfeer goed. 

13 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 oktober 2024 - 20:23

Ik zou eerst de hoofdpersoon introduceren door bijvoorbeeld je verhaal te beginnen bij het stuk: ‘Watte dat’ en daarna pas het kikkertje terug te laten zetten. Anders blijft nog te lang in het ongewisse wie de hoofdpersonen zijn van dit verhaal. De sfeer is goed gevangen. Prachtig die interactie tussen oma en kleinkind. De liefde tussen deze mensen prachtig geaccentueerd door het warme vest en de behaaglijkheid die Liselot ervaart erin opgenomen te worden. 

12 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 oktober 2024 - 12:06

Mooi sfeervol verhaal. Voor mij werkte de uitgestelde introductie wel goed (schreef hij die bij andere verhalen juist de suggestie geeft om zinnen te verplaatsen 😀).

Er zit ook veel liefde in, waardoor het eind juist in die liefdevolle sfeer zo dubbel is qua gruwelijkheid.

Ik moest wat kauwen op de zin: Kleine wolkjes verlaten hun mond, de ademhaling vrijwel even snel. Je bedoelt, denk ik, dat het ritme van hun ademhaling synchroon loopt, wat aan de wolkjes te zien is, maar eigenlijk staat dat er volgens mij niet echt.

Goed verhaal(d).

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
26 oktober 2024 - 22:06

Dank Emmy en Hadeke voor jullie waardevolle feedback. Al met al (met ook eerdere opmerkingen erbij) zou ik het een beetje willen herschrijven en kijken hoe het dan is, maar daar is even geen tijd voor. Ik neem het mee voor een volgend stukje!