#529 - Fuck herfst
Schrijven over seizoenen, ik heb er überhaupt niets mee, en over de herfst zelfs minder dan niets. Bladeren van de bomen van de buren vallen vooral bij ons in de tuin, oplaaiende onwil bij alle huisgenoten om de hond uit te laten leidt tot onverkwikkelijke ruzie, mijn voeten worden ’s avonds toch weer koud ondanks de recent aangebrachte peperdure vloerisolatie, het kapsel van mijn echtgenote waait constant uit fatsoen, zelfs bij het overbruggen van het kippenstukje tussen parkeerplaats en voordeur en onze kinderen klagen luidkeels over fietsen met tegenwind, over plotse plensbuien niet te spreken. En dan wonen we ook nog in Nieuwegein, voor eeuwig verbonden aan die kutherfst door het lied van stadsgenoot Spinvis, waarvan de tekst zelfs voor doorgewinterde Nieuwegeiners volslagen onbegrijpelijk is: de liefde slaapt in donker cellofaan, ‘s nachts in Nieuwegein, ze zweeft tussen de snelweg en de maan, de maan is doodgegaan. De schrijfcoach-van-dienst zal vast begrip ervoor hebben dat ik het aantal woorden van dit citaat optel bij het maximum dat ze gesteld heeft voor deze opdracht, ten eerste omdat ik ze van een ander heb gejat, ten tweede omdat ze nul en generlei gewicht hebben. Collega-stukjesschrijver TonyCoppo zei het bij de vorige opdracht treffend: er valt niet veel te snappen, buiten wat er staat. En dat geldt ook voor de herfst en dit stukje.
Prachtig hoe je beschrijft…
Prachtig hoe je beschrijft wat voor gevoelens de herfst bij je losmaken. Je tekst met plezier gelezen.
Komt nog bij dat op 'herfst'…
Komt nog bij dat op 'herfst' niet valt te rijmen, stond in de krant. Ongerijmd jaargetijde. Liefs uit Utrecht. Hadden wij maar een Spinvis.
Haha, geweldig stuk. Herfst…
Haha, geweldig stuk. Herfst is ook mijn laatste keuze. Leuk geschreven.
Martin, de herfst is mijn…
Martin, de herfst is mijn favoriet seizoen: de kleurenpracht in de natuur, het rijpe fruit, de wijnoogst, heerlijke gerechten en de soep van Job zijn Maureen. Daarbij mag het natuurlijk niet teveel regenen :-(
Herfst is inderdaad…
Herfst is inderdaad ongerijmd. En Spinvis zegt het juist. De liefde en de herfst slapen in donker cellofaan. Cellofaan en herfstverf zijn ook nog eens schitterende woorden voor galgje. Je herfstmissie is geslaagd.
Heel vlot leesbaar stukje…
Heel vlot leesbaar stukje, Manmetpen. De vorm (lange zinnen, geen alinea’s) past perfect bij de inhoud. Mijn favoriete zin: “Bladeren van de bomen van de buren vallen vooral bij ons in de tuin”
Spinvis ken ik niet, maar na het lezen van je citaat denk ik niet dat dat een groot gemis is.
Emily, zoek die Spinvis maar…
Emily, zoek die Spinvis maar eens op, je zal het je niet beklagen.
Herfst is inderdaad niet…
Herfst is inderdaad niet jouw seizoen.
Heerlijk geschreven, voor…
Heerlijk geschreven, voor mij met name het eerste stuk, waar ik lekker meekan in de ergernis. Vanaf het moment dat je naar de realiteit gaat (schrijfcoach, Tony Coppo) ben ik er helaas uit.
Mooie overpeinzing. …
Mooie overpeinzing.
Bladeren van de bomen van de buren vallen vooral bij ons in de tuin > prachtige alliteratie. Ze komen vaak langs bij uitzendingen van De rijdende rechter.
Ik heb Spinvis vaak in het theater gezien en zijn cd's in de kast staan. Ik mag er graag naar luisteren, ondanks - of misschien wel dankzij onbegrijpelijke teksten.
Ook deze inzending is fijn…
Ook deze inzending is fijn. Het leest authentiek. Graag gelezen. Oh en Spinvis is fijn!
Dank allemaal voor de…
Dank allemaal voor de aardige woorden. Ik moet een paar dingen opbiechten:
Ik vind de herfst mooi, net als winter, lente en zomer.
Spinvis waardeer ik zeer, al is zijn muziek niet helemaal mijn ding.
Een keertje ongenuanceerd mopperen vind ik lekker.
De disclaimer zit in de woorden die ik van TonyCoppo heb geleend. Soms zijn zinnen weinig meer dan een rijtje min of meer bij elkaar passende woorden.
Heb je niets met de…
Heb je niets met de seizoenen of vooral niet met het daarover schrijven was een vraag die in mij opkwam bij de eerste zin. Mooi gevonden (en herkenbaar) dat stuk over die oplaaiende onwil om de hond uit te laten. Sowieso loopt het lekker, deze moppertirade door je levendige woordkeus. (Onverkwikkende ruzies etc.) Leuk! Ik ben het met Anneke wat betreft de verwijzing naar de realiteit, dat trok me uit het ritme.
@Emmy en ook @Anneke: dank…
@Emmy en ook @Anneke: dank voor de aardige woorden. Vooral het schrijven staat me tegen, en eerlijk gezegd ook het erover lezen. En ik zal nooit meer naar de realiteit terugkeren. Beloofd, erewoord. Denk ik.
Ik begon bij de eerste…
Ik begon bij de eerste zinnen met het idee: Nee hè, niet een schrijver die over het schrijven schrijft. Toch kreeg je me daarna goed mee. Voor mij zit hem dat in de overtuigende weerstand tegen het thema en de daaruit voortvloeiende vergelijkingen, die precies goed aangezet zijn.
Soms zijn zinnen weinig meer…
Soms zijn zinnen weinig meer dan een rijtje min of meer bij elkaar passende woorden.
Soms zijn min of meer bij elkaar passende woorden weinig meer dan een rijtje zinnen [bij zinnen uiteraard].