3 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#526 - In slow motion

6 oktober 2024 - 16:25

“Dan gaan we samen. Je denkt toch niet dat ik zomaar alles opgeef, Frederik? Weet je hoe lang ik heb geploeterd om tot hier te komen?”
“Bas, luister. Je moet…”
“Ik moet helemaal niks. Jij wel, namelijk beseffen dat ik de sleutels van jouw kantoor in handen heb. Ik heb de foto’s, weet je nog?”
“Hoe helpt het jou als je mij besmeurt, Bas? Dat is toch niet fair?”
“Fair, niet fair, wat kan mij dat schelen. Jij bent de MP, los het op.”
“Hoe dan?”
“Ontken het. Zeg dat het niet waar is. Deepfake, nepnieuws, AI, de Russen.”
“Ze hebben je gefilmd, Bas. Met je broek op je enkels, in dat bos.”
“Dat was ik niet.”
“Bas…”
“Dat was ik niet, punt uit.”
“Je auto stond op de parkeerplaats.”
“Nou en?”
“Die jongen in het ziekenhuis noemt jouw naam…”
“Alsof ik mijn naam tegen zo’n knaap zou zeggen!”
“… en zegt dat je daar elke week kwam.”
“Elke week, elke week…”
“En bekend staat als een ruwe gast. Bas, je aftreden is onvermijdelijk.”
“Neeheehee Frederik. Jij moet staan voor je mensen, anders zijn we allemaal de lul, wandelende schietschijven, prooi voor die roedel wolven die zich pers noemt. En ik heb die foto’s, dat moet je niet vergeten.”
“Ah ja, die foto’s, goed dat je dat zegt. Breng ze maar naar buiten.”
“Wat?!”
“Vooral doen.”
“Frederik, dat gaat je vrouw niet leuk vinden…”
“We zijn vorig jaar uit elkaar gegaan, Bas.”
“Maar dat meisje dan…”
“Dat ‘meisje’ is mijn vriendin. Leuk gaat ze het vast niet vinden, maar jij bewijst er eens te meer mee wat voor een lul je bent.”
“Frederik…”
“Meneer voor jou. Ik verwacht vandaag nog je ontslagbrief. Zo niet, dan gooi ik je er morgenochtend eigenhandig uit.”

De klik waarmee de verbinding werd verbroken dreunde lang na in het hoofd van de vallende minister.

3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
6 oktober 2024 - 17:15

Knap, zoveel dialoog en toch interessant genoeg om te blijven lezen. Van mij mag het ook met af en toe een beschrijving tussendoor of een afwisseling in scene, maar zeker goed gedaan en graag gelezen. 

9 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 oktober 2024 - 21:03

Doet me denken aan House of Cards. Heerlijk verhaal. Ik vond het een goed lopende dialoog. Ik begrijp de titel alleen niet, maar dat zal vast aan mij liggen. Heeft het te maken met het nadreunen? Je hebt van Bas een zeer naar karakter gemaakt met de chantage en zijn gewelddadige actie, waardoor het extra lekker is dat het voor hem op zo'n manier afloopt.

4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 oktober 2024 - 21:11

Heerlijk verhaal, lekker om (als MP) iemand zo op zijn plek te kunnen zetten en niet chantabel te zijn. Ik zat me ook af te vragen hoe ik de titel moest begrijpen! Omdat het aftreden van Bas beter direct had kunnen gebeuren? Omdat het bij Bas langzaam doordringt dat hij de sjaak is? Hoe dan ook, leuk gevonden en graag gelezen!

18 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 oktober 2024 - 21:46

Heerlijk hoe je de informatie in de dialoog langzaam doseert. Is dat wat je bedoelt met slow motion? Je typeert beide personages gaandeweg. Geeft inzicht in chantage en verweer. Verrassend dat de kansen worden omgekeerd. Maar ook subtiel sommige opmerkingen waardoor je denkt, chantabel. Ik vergeet dat een personage niet neurotypisch of anders moest zijn. Vraag me af of er narcisme in het spel is als neurodiversiteit.