#526 vandaag ben ik gaan lopen
Mijn rechterbeen komt naar voren en ik voel mijn hoofd licht buigen. Automatisch volgt daarna mijn linkerbeen. Ik probeer op elke beweging te letten en loop extra langzaam. Het rode lampje op de camera geeft aan dat het hele proces zometeen opgenomen is.
'Probeer je een robot na te doen Arthur? Wilde je niet buitenspelen?'
De meester staat hoofdschuddend in de deuropening van het gymlokaal.
'Nee meester Parré, ik las in een onderzoek dat lopen eigenlijk steeds opnieuw vallen is waarbij je je benen in een alternerend patroon gebruikt om jezelf op te vangen, maar het onderzoek was slordig uitgevoerd en nu probeer ik het na te bootsen.'
Buiten klinken de vrolijke stemmen van kinderen. De stem van een juf roept dat iedereen weer in de rij moet gaan staan. De meester zucht nog een keer.
'Kom je ook Arthur? We gaan zo verder met rekenen, dat vind je wel leuk toch?'
Ja dat vind ik meestal wel leuk, maar snapt de meester dan niet dat ik eerst moet weten hoe ik in het lokaal kom? Lopend of vallend?
Als compromis besluit ik maar naar de klas te huppelen. Rechterknie omhoog gooien, landen, dan de andere knie omhoog. Maar dan besef ik me dat ik nu ook de helft van de tijd aan het vallen ben. Is het erg om te vallen? Als je jezelf op tijd opvangt niet denk ik? Maar bij vallen hoort meestal pijn, en dat vind ik wel vervelend.
Opeens lig ik op mijn rug. Mijn benen proberen nog te huppelen en mijn hoofd draait. De kinderen in de rij kijken me vragend aan en ergens klinkt een nerveus gegiechel. Meester Parré zegt een lelijk woord want er zit een grote koffievlek op zijn overhemd. Misschien mag ik dat woord ook gebruiken als ik val.
Mooi verhaal. Leuk…
Lid sinds
3 jaar 10 maandenRol
Mooi verhaal. Leuk weergegeven hoe een pijnlijk serieus jongetje toch grappig kan zijn.
Hoe kom je er op? Grappig…
Lid sinds
9 jaar 10 maandenRol
Hoe kom je er op? Grappig hoe het jongetje besluit het onderzoek maar even beter te gaan doen. Leuk verhaal!
Fraai beschreven.
Lid sinds
5 maandenRol
Fraai beschreven.
Orgineel stuk. Wie filmt de…
Lid sinds
13 jaar 9 maandenRol
Orgineel stuk. Wie filmt de hoofdpersoon? Ik neem aan dat dit jongetje dit gefilmd wilde hebben om zijn onderzoek wetenschappelijk uit te voeren. Het perspectief van een kind heb je goed weten te vangen bijvoorbeeld in het beschrijven van Meester Parré die een lelijk woord gebruikt, waardoor hij besluit dit woord wellicht ook te gebruiken de volgende keer als hij zich bezeerd. De achternaam van de docent (Parré) fascineerd mij ook, was het een bewuste keuze vanwege de betekenisvolle bijklank van de achternaam? (De achternaam doet mij denken aan ballet-termen, pareren/tegenhouden.)
Dank voor de complimenten…
Lid sinds
4 maandenRol
Dank voor de complimenten. Het idee is dat de jongen zichzelf filmt. Mijn doel was iemand te beschrijven met autistische trekken zonder dat op een vervelende manier te doen. Zijn fascinatie met dergelijke vraagstukken zorgt voor een uitvergroting van deze eigenschappen.
De naam is pure fantasie en heeft nergens betrekking op, meestal "pluk ik gewoon een naam uit mijn hoofd" die bij het stuk past.
Wat een vondst, erg leuk en…
Lid sinds
4 maanden 3 wekenRol
Wat een vondst, erg leuk en mooi geschreven. Gemiste kans van de meester om met deze nieuwsgierige jongen aan het werk te gaan. Fijn verhaal!
Mooi inkijkje in een niet-zo…
Lid sinds
3 jaar 11 maandenRol
Mooi inkijkje in een niet-zo-gewoon kinderbrein, invoelend geschreven. Knap werk!
Martin
Boeiend verhaal met een…
Lid sinds
18 jaar 3 maandenRol
Boeiend verhaal met een autistische en wellicht ook intelligente jongen, die erg in een eigen wereld vertoeft. De leraar probeert ermee om te gaan maar slaagt er niet heel erg in om aan te sluiten bij zijn gedachtewereld. Interessant omdat de hp het lopen ziet als vallen, wat een gedachtenexperiment oplevert dat hij probeert te testen. Daardoor ga je als lezer de gewone werkelijkheid als nieuw ervaren.
Dankjewel Odile!
Lid sinds
4 maandenRol
Dankjewel Odile!