Gi

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#526 Gevallen

2 oktober 2024 - 16:49

Broeit er iets in onze maatschappij? Er zouden steeds meer kinderen zijn die afwijken van de norm en zodoende sneller uitvallen.

Door het toegenomen aantal personen die kanker krijgen vraag je jezelf af hoe het vroeger was? Meestal luidt het antwoord dat de ziekte herkenbaarder is geworden en dus makkelijker opgespoord wordt.

Twee van mijn vrienden gaan in gesprek. Piet is leraar aan een basisschool en Paul is psycholoog.
Ze denken dat hetzelfde geldt voor het stellen van de diagnose autisme bij kinderen. Door de verruiming ervan worden zogenaamde stoornissen beter en sneller opgemerkt. Paul stelt dat kinderen aan wie je niets opvallend ziet wel de diagnose krijgen. Kinderen met een probleem krijgen een stempel, zij hebben een label nodig.

Piet zegt dat kinderen met een label extra zorg horen te krijgen, wat niet in het voordeel speelt van medeleerlingen of leraren. Maatregelen nemen voor één kind zal weinig impact hebben, maar als die genomen worden voor een groot deel van de klas zal dit tot verval leiden in het onderwijs.

Ik kom even tussen in hun discussie en vraag of de uitspraak dat muziek niet in de noten zit maar in de stilte tussen de noten, moet bestempeld worden als niet alledaags? Nochtans is ze afkomstig van iemand die de mooiste en mogelijk ook de meeste noten op papier zette: Wolfgang Amadeus Mozart. Gevallen van beroemdheden die aan Asperges, een vorm van autisme leden of lijden is legio. Op het lijstje komen Isaac Newton, Bill gates, Albert Einstein, Steve Jobs, Elon Musk en zowaar ook Vincent van Gogh of Marilyn Monroe voor. Denkt men dan niet eerder aan uitblinkers in plaats van uitvallers?  Sommigen onder hen zijn helaas niet wars van hoogmoed en zegt het spreekwoord niet dat die komt voor de val?

Ons gesprek houdt hier niet op.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 oktober 2024 - 0:15

De opsomming (het lijstje) is niet volledig. Je vergeet Rainman. En wat te denken van al die cabaretiers op de planken in Nederland en vermoedelijk ook wijd weg over de grenzen? Pappen en nathouden helpt dan niet meer. 

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 oktober 2024 - 9:28

Voor mij een herkenbaar verhaal en herkenbare discussie. Ik heb er even het boek de Sigmund Methode op nageslagen getiteld het Definitief diagnostisch naslagwerk om iedereen voor gek te verklaren DSM. Op pag. 21 beschrijft hij autisme. Ik citeer de tekst uit de strip, omdat deze hier niet geplaatst kan worden: 

De vrouw zegt: ‘Hij is een autist’, terwijl ze naar haar man wijst.
Haar man zit er onbewogen en stil bij.
Dr. Sigmund: ’Pardon?’
‘Bedoelt u dat uw partner een Pervasieve Ontwikkelingsstoornis heeft of doelt u op de geringe empathische vaardigheden.’
Boos reageert de vrouw: ’Lekker nog zo’n autist.’

De tekst onder de strip is een stuk genuanceerder en zeker de moeite van het lezen waard.
 

 

 

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2024 - 20:42

Interessant verhaal, het voelt ergens niet af, maar dat kan ook de bedoeling zijn. Wat mij betreft wel goed aan de opdracht voldaan en graag gelezen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 oktober 2024 - 17:03

Hallo Gi, Ik vraag me af waarom je gekozen hebt voor deze meer essayistische vorm voor de weergave van dit gesprek en niet voor een meer directe weergave van de dialoog. In plaats van Piet zegt etc, ze werkelijk in de tekst met elkaar de dialoog te laten aangaan. De inhoud is zeker interessant en komt denk ik nog pakkender over wanneer je het in een dergelijke vorm zou gieten. 

Gi

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
6 oktober 2024 - 23:20

Emmy, ik heb al zoveel stukjes die in directe dialoog geschreven zijn, dat ik het ditmaal op deze manier wilde 'zeggen'. Dank voor de reactie.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2024 - 21:19

Indirecte dialoog is niet verboden, noch stoort het me hier. Je hebt een boeiend verhaal geschreven dat over een actueel onderwerp gaat. De impact van de zorg voor de enkeling versus de aandacht voor de klas / leerstof is een discussie waard. Het onderwijs is nog lang niet optimaal. Je hebt een punt gemaakt met dit verhaal over conflicterende belangen. Toch als moeder met ervaring hoop ik dat de zorg beter is dan tien jaar geleden maar ook dat het niveau van onderwijs niet keldert.