Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#523 De fanatieker

10 September 2024 - 12:27

Ik bevindt mij op een Zuiders naturisteneiland en denkt:  eindelijk alle verordeningen overboord. Hier kon ik doen waar ik zin in had. Als schrijver hoor ik mij aan richtlijnen te houden: punten, komma’s, aanhalingstekens, hoofdletters, schuinschrift, schuine taal, noem maar op. Overtredingen worden afgestrafd door uitgevers, coaches, lesgevers, correctoren en last but not least (oeps moet dit niet in schuinschrift?): de lezer.

Hier ga ik lekker uit de kleren en mij van regeltjes niets aantrekken, laat staan van de neven (of nichten) die ze opstellen.

Dat is niet met de lokale gezagvoerders gerekent. Het eerste wat ik te horen krijgt als ik aan wal stapt is dat er een aantal reglementen moet gerespecteert worden. Er zijn twee zonen: één met en één zonder klederdracht.

Bij het verlaten van het naturistengedeelte staat een bordje met het afschrift :  ‘Vous sortez la zone naturiste, veuillez mettre votre minimum.’  Voor wie geen Frans verstaat: ‘U verlaat het naturistengedeelte, gelieve uw minimum aan te trekken.’ Om te binden, zou een betere vertaling zijn, want de minima bestaan grotendeels uit een iets langer uitgevallen schoenveter met textiellapje dat om het middel gebonden wordt om strategische lichaamsdelen te verhullen.

Het weer slaat om en het begint zacht te regenen. Geen noot, kleren kunnen hier sowieso niet nat worden. Nog een regel: geen foto’s mogen niet gemaakt worden. Dat is spijtig voor wat zich voor mij afspeelt. 

Een lijvige man doet over zijn nakie een doorzichtige poncho aan, zet een hoed op en met een aktetas in de hand begeeft hij zich richting uitgang, terwijl men door het plastic zijn blote billen naar links en rechts ziet deinen. Een foto van dit tafereel zou beslist in de prijzen gevallen zijn.

Telkens ik dit verhaal vertelt, moet ik er aan toevoegen dat het de blote waarheid is.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 September 2024 - 18:10

Au terrain naturiste et non au camp des nudistes, zo hoort het, Gi, maar wat is de bedoeling, dat wij de taal- en schrijffouten zoeken of zo? Spijtig van de gerateerde foto inderdaad. 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2024 - 11:04

@Schmetterling: tja, wist niet goed hoe de opdracht uit te werken en heb dus maar wat opzettelijke fouten ingebracht.
@Raymond: er zijn buiten een teveel aan t's, foute vervoegingen, herhalingen van woorden, te lange zinnen, foute constructies, grove taalfouten, enz. te ontdekken, maar verder heeft het weinig om het lijf... 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2024 - 21:39

Ik moet bekennen dat ik niet zo ben in taal, en geteisterd ben met dyslexie heb, dus wat mij betreft mochten de fouten groter. Hier lees ik overheen hoor. ;) Dat gezegd hebben, ik heb het met plezier gelezen, en ik heb het idee dat je het ook met plezier hebt geschreven.

Blote lichamen en plastic zijn ook gewoon geen goede combinatie. -.- Jakkes. :)

 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 September 2024 - 22:30

Ik bedoelde eigenlijk meer technische schrijffouten zoals zonder plot schrijven en daar voldoet jouw verhaal prima aan. Of zonder ontwikkeling van personage, ook daar voldoet jouw verhaal aan. Wat ik dan weer leuk vind is jouw fantasie dat naakt schrijven op het naturistenstrand plaatsvindt. Ik herlees net een schrijfboek dat Het naakte schrijven heet, een aanrader. Ik bedoelde dus minder taalfouten maken maar hé ik ben niet streng, wie weet brengt dat een les met zich mee alleen ik kan niet meteen bedenken welk didactisch nut het heeft. Of hoe dat je kan helpen om je gereedschapskist te vullen met nog meer mogelijkheden. Ik heb weleens een opzettelijk zwaar dyslectische tekst gelezen en die was erg mooi om te lezen, zette ook een personage neer, een eigen taal.

Ik was gecharmeerd wat je schreef als tweezinnenvoorbeelden. Had het idee dat dat je meer inspireert.

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2024 - 12:11

Dankjewel, Odile. Die tweezinnenrubriek mag er dus van jou ook komen?