#522 Zwaargewichtig licht
‘Ieder mens in zijn bestaan,
draagt vaak een tegenstelling mee,’
zo zei mijn vriend. Ik keek hem aan.
Genoot van mijn respons: ‘Wel-nee!’
Kleine Johan, die beet nagel,
kloof op vingers, alle vijf.
Graaide naar een elleboog,
maar koos nooit zijn eigen lijf.
Mijn scharensliep, een ambachtsman
die werkelijk alles scherpen kan,
is in gedrag dan wel wat zot,
want daarin is hij juist weer bot.
Mijn liefje sliep snel na de daad,
ik kon nog net de voordeur horen:
Haar minnaar die ons huis verlaat!
'k Besloot met kussen haar te smoren.
Een sigaret kan smaken,
naar teer en nicotine.
Naar hoestbui, rochel, fluim
en Zippo vul benzine.
Naar volle asbak of
een oude scheepskantine.
Maar meestal smaakt het naar
de zoen van Jacqueline.
Ik vind ze allen goed…
Ik vind ze allen goed gevonden, echter niet allen goed bevonden. Het metrum rammelt hier en daar wat, en sommige zijn lang van zinnen. Bij de laatste zou ik zoen vervangen door tong.
Ja, tong ga ik overwegen…
Ja, tong ga ik overwegen. Lekker ranzig.
Ik heb nog klein beetje aan het metrum gesleuteld. Zag zelf verder niet zo snel veel haperingen. Het laatste gedicht heeft lange zinnen en is misschien wel twee kwatrijnen. 😀 Ik verwacht dat de dichtcoach de pijnpunten wel aan weet te raken.
Dank voor je reactie.
De eerste vind ik gejaweldig…
De eerste vind ik gejaweldig, de beste als je het mij vraagt.
Bij het tweede gedicht verwachtte ik hagel, gagel of desnoods bragel, ter verklaring van het geforceerde 'die beet nagel'. Vanwege het metrum dan? Daar kun je vast iets anders op verzinnen.
Het derde gedicht vind ik erg leuk gevonden. Ik herken wat vullers in het derde en vierde vers, maar iets met zonde en steen, ik houd snel mijn mond.
Aan het vierde gedicht heb je al wat gesleuteld zie ik, het loopt nu beter. Wat ik er vooral leuk aan vind is dat je met de clou verschillende kanten op kunt.
Het aardige aan het laatste gedicht vind ik dat je de clou al van ver ziet aankomen. Door die lange opsomming voelt de weg ernaartoe lang, waardoor het des te fijner is dat de verwachting wordt waargemaakt. Ik heb het idee dat de tweede helft nog mooier kan als je er even aan sleutelt.
Dankjewel. Ik peins weer…
Dankjewel. Ik peins weer verder. In het laatste gedicht heb ik wat enters geplaatst, waarmee hij buiten opdracht valt, maar hopelijk beter is te lezen.
Hadeke, Erg mooie vondsten…
Hadeke,
Erg mooie vondsten. Het eerste gedicht kan korter en krachtiger en in plaats van ieder mens zou ik liever spreken over alles.
Bij het scharensliepvers zou je nog kunnen spelen met de tegenstelling niet scherp, maar bot. De derde regel vind ik rijmswangmatig, daar kun je vast iets beters voor bedenken.
De vondst van het sigaretvers kun je mooi gebruiken voor een langer gedicht of lied. Ik zou de tongtip van Rob met beide handen aanpakken (dit klinkt wel heel anders dan ik bedoelde) en schrijven over dat bij het opsteken van een sigaret je je de smaak herinnert aan de tong van Jac.
Nicotine/scheepskantine = rijk rijm.
De dichtcoach
Rijk rijm kan in sommige…
Rijk rijm kan in sommige gevallen, zichtbaar bewust toegepast, best grappig zijn:
't Schijnt dat de ouwe scharensliep
met hele vrouwenscharen sliep.
Nu vind je in het ganse land
veel kinderen met scherp verstand.
Ha, ha, mooi!
Ha, ha, mooi!
Actueel ... met al die foute…
Actueel ... met al die foute domoren ... eh ... donoren.