Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#522 Rijm op rijm

4 September 2024 - 19:05

Rijm op rijm

Het regent dichtregels

Kou vormt ze tot ijspegels

En ik, ik val in zwijm

Van zoveel rijm op rijm

 

Babypret van Ernst

Humor valt me soms wat zwaar

Het is Ernst die me dan redt

Met een heel simpel gebaar

Steekt Ernst draak met babypret

 

Anna loog

Ik mag helaas niet verschieten

In kleuren van een regenboog

Mijn gemoed kan daar niet tegen

Ik houd het maar bij Anna loog

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2024 - 22:39

Rob,

'Rijm op rijm' is een prachtige vondst. Wel lastig dat 'rijm' weinig rijmwoorden kent, dus rijmdwang en clichérijm liggen op de loer. Ik denk dat de oplossing is een ongebruikelijk rijmschema te nemen: abbc. Kijk even of je nog wat kunt sleutelen aan dit gedicht. Naar mijn idee kan het nog strakker.

De dichtcoach

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
4 September 2024 - 22:43

Voor mij zijn het mooie aanzetten, maar je kopt ze net niet in. Rijm op rijm vind ik goed gevonden, maar de logica is er wat met de haren bijgesleept. Dat geldt voor mij ook wel bij de andere versjes. Elk heeft een pareltje, maar we zien nu vooral nog die oester die eromheen zit.

Het Ernst gedicht zou ik op een andere pret laten eindigen, want het baby-stuk volgt voor mij niet logisch op het voorgaande.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2024 - 23:07

Dank voor je reactie en waardering Martijn. Heb even gekeken of ik iets kan met abbc. Maar nee, het wordt er niet beter van. Desalniettemin houd ik me aanbevolen voor suggesties. Van wie dan ook. Welkom.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2024 - 23:12

Dank voor je reactie Hadeke. Zonder oester geen parel. Dat klopt. De pret laat ik staan. Zonder gebaar geen baby. Logica in gedichten? Het is volgens mij geen hogere wiskunde. Respect edoch voor jouw zienswijze.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2024 - 4:43

Och, ik denk dat abbc best een charme kan hebben, bijvoorbeeld:

Kille gedichten
Woorden als ijspegels
IJzel op versregels
Rijm op rijm

Lid sinds

6 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2024 - 13:03

Leuke vondsten! En ja, inderdaad wel wat bij te schaven.  Hogere wiskunde niet nodig, maar beetje soepeler lopen zou, ook wat mij betreft, wel mogen.

''Humor valt me soms wat zwaar'': dat gaat vast niet over jou, als ik hier op de website je commentaren lees.. ;)

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2024 - 13:11

Steekt Ernst de draak met pret? Het is toch de draak steken en niet draak steken, dan kan de baby weg en klopt het metrum nog..Zat ik zo te denken. Leuke vondsten!

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 September 2024 - 14:20

Als niet dichter gelezen. Laat feedback en suggesties dan ook graag aan anderen over. Voor mij geldt een uitspraak die voor alle vormen van creatieve kunst geldt: het proces is belangrijker dan het resultaat. Je bent op een creatieve manier met taal bezig. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2024 - 23:38

@AnnekeTanneke: dichterlijke vrijheid en een hekel aan lidwoorden. En ze smaken nergens na. Ik laat het staan. Mijn metrum telt zeven lettergrepen.

@Job Weessies: dat is mooi, hoef ik verder niets aan toe te voegen. Go with the flow.

@Ruud1952: kijk zo eenvoudig kan dichten nu zijn. Een tweede huid, een tweede taal. Daar word ik blij van.