Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#522 Een paar gedichtjes / bewerkt

4 September 2024 - 11:31

Gedicht 1 herschreven:

versie 1
Ik wist toen nog niet dat het kon.
Is al jaren mijn beste vriend.
Van al zijn grappen niet gediend,
slik ik steeds braaf mijn prednison.

versie 2
Al jaren mijn beste vriend
Zijn grappen heb ik niet verdiend
Verkrijgbaar op een doktersbon
Kan ik niet zonder prednison

Gedicht 2 herschreven:

Versie a
In hem zie ik de volmaakte man.
Wil graag alles met hem samen doen.
Kan ik hem verleiden met dit plan?
Heggerank wortel schijf in mijn schoen.

Versie b
Op het feest wilde ik hem verleiden.
Van mijn wilde dromen mij bevrijden.
Hij scheurt de kleren bijna van mijn lijf.
In mijn schoen zit heggerank wortel schijf.

Gedicht 3

In haar kamer klinkt ’s nachts leven.
Snel ons bed uit met angst en beven.
Kijkt ons aan met verbaasde ogen.
Zegt: ‘Even de poppen eten geven.’ 
 

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2024 - 18:59

Job,

Leuk dat je experimenteert met verschillende rijmschema's. Let een beetje op het metrum, want de verzen lopen niet lekker en dat is makkelijk aan te passen. Kijk ook of je de taal wat natuurlijker kunt laten klinken, nu komt het hier en daar wat rijmdwangmatig over.

Het tweede gedicht snap ik niet.

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2024 - 21:51

Het eerste kan ik niet helemaal volgen en het tweede nog minder, het laatste zie ik voor me en vind ik erg geslaagd.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 September 2024 - 9:13

Musonius, bedankt voor de feedback. Ik ga nog een puzzelen met het metrum en de taal. Kan ze daarna herplaatsen.

Rob bedankt voor je reactie. De tweede is gebaseerd op oud bijgeloof. De laatste regel geeft aan wat ze deden om hun favoriete geliefde te vinden.

Mespunt, bedankt voor je reactie. Voor de eerste moet je weten wat prednison doet. Deze is heel persoonlijk. Als kind kreeg ik het al voorgeschreven en ik gebruik het nu al 60 jaar. Het werkt direct en snel als je flink benauwd bent, maar heeft bij langdurig gebruik ook de nodige soms vervelende bijwerkingen. Maar ik blijf het braaf slikken om mijn kwaliteit van leven op peil te houden.   Voor de tweede: zie mijn reactie bij Rob.

Bedankt dat jullie het derde gedicht leuk vonden. 

 

 

 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2024 - 9:39

Ik vind de derde ook erg leuk en heeft die twist waar Musonius over schrijft in zijn opdracht. De tweede heeft een druïdesmaakje en snap ik ook niet. De eerste moet ik ws. over nadenken, want die vriend en die prednison? Ik vatte 'm pas na je uitleg hierboven. Wel heel leuk idd dat je verschillende schema's gebruikt. Ik ben wat dat betreft meer van het alledaagse Sinterklaasritme ;)

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 September 2024 - 16:00

Als niet dichter (dit is pas de tweede dichtopdracht die ik doe) heb ik een poging gedaan om twee gedichten te herschrijven. Ik hoop dat ze nu in ieder geval wat beter lopen. Spelen met taal blijft leuk.