Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#521 De tuinier

31 augustus 2024 - 14:39

De tuinier

Ik twijfel. Natuurlijk moet ik het melden, maar als ik dat doe vernielen ze alles. Ik zie de agenten al met hun lompe voeten mijn echinacea's vertrappen en die vijg staat dicht bij. Als ze gaan graven beschadigen ze zeker haar wortels. Wat als ze met een graafmachine willen komen om te kijken of er nog meer liggen?

‘Wat is er met jou aan de hand? Je ziet eruit alsof je een lijk hebt gezien!’ vraagt Marc, mijn huisgenoot. We huren samen het pand. Ik heb de benedenverdieping en de tuin; hij boven. Vroeger woonde hij hier met zijn man, maar die werd vermist. Na een jaar werd de zoektocht gestaakt. Ik zocht destijds een woning; hij had ruimte over en we hadden allebei behoefte aan menselijk contact.

‘Heb ik ook,’ zeg ik. Even overweeg ik om het hem te vertellen, maar ik bedenk me. ‘Ze hebben weer een pompoen de nek omgedraaid. Die rotbeesten!’

‘Gebruik dan gewoon van dat slakkengif,’ zucht Marc. ‘Je bent te zachthandig.’ 

Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom dat een slecht idee is. Gif komt altijd ergens terecht. Ik was mijn handen. De vertrouwde geur van lavendel kalmeert me niet. Hoe ik ook schrob en schrob, er blijft grond onder m’n nagels zitten. Van die vieze zwarte randjes. Eerst had ik gedacht dat het misschien een beest was. Iemand die z’n hond had begraven ofzo, maar de botten waren te groot voor een viervoeter. En die schedel was onmiskenbaar. Ik heb me altijd afgevraagd waarom die vijg het zó goed deed. Niet echt een tuiniers tip die ik kan delen met gardener’s world, denk ik cynisch. Het zou toch niet…? De man van Marc?? Hoe komt hij daar dan? Zou Marc hem… dat zou hij toch niet doen?

Hij is ertoe in staat.

Ik schrik van deze gedachte, maar weet tegelijkertijd dat dit waar is. Marc is tot zoiets in staat. Rustig, beheerst, gepland.

Ik moet naar de politie. Dan denk ik weer aan mijn echinacea's en de vijg. Ze heeft me zoveel fruit gegeven dit jaar. Wat ik moet doen is heel simpel. Die man kan ik toch niet meer helpen. Mijn tuin daarentegen…

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2024 - 15:16

Robin, dat is schrikken. Ik heb namelijk een vijgenboom die het uitzonderlijk goed heeft gedaan dit jaar. Graag gelezen spookverhaal. 

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2024 - 16:00

Wat een fijn geschreven verhaal. Ondanks dat het wat luguber is, kan ik goed meekomen in de twijfels van melden of tuin goed houden. Ik werd meegenomen in je verhaal, dank!

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2024 - 17:00

Plot met een Roald Dahl-tintje. Als je meer woorden tot je beschikking had, had je de clou hopelijk pas op driekwart ofzo prijsgegeven. Leuk gevonden aspect van die vijg. Met plezier gelezen.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 September 2024 - 14:16

Hoi Robin, 

Je verhaal begint onschuldig, maar wordt langzaamaan steeds meer luguber. Je krijgt het daarmee voor elkaar om een verandering van het tempo van het verhaal ook tot een plottwist te maken. Ook maak je goed gebruik van het beeld van de tuinier-trope die het beeld geeft van een rustige, introverte man die veel opheeft met de tuin. Dat maakt die twijfels begrijpelijker. 

Goed gedaan. 

Groet.

Nadine  

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
1 September 2024 - 14:35

Bedankt iedereen voor de feedback. :)

@ Gi: wat je ook doet, niet graven in de beurt van de vijg. Wat niet weet wat niet deert gaat hier op.

@ Anneke, @ Job: Bedankt

@ Raymond: Het verhaal heeft eigenlijk drie clou's. A) Het ontdekken van een lijk in de tuin. B) De huisgenoot als potentiële moordenaar en C) de keuze om al dan niet naar de politie te gaan. Ik denk in een langer verhaal dat ik A en B ook vrij snel zou vertellen; maar ik zou C langer openhouden. Ook om de spanning van het lezen met een potentiële moordenaar te houden? Probeert het HP misschien uit te vissen of Marc de moord heeft gepleegd?

@Nadine: Bedankt, dat was precies de bedoeling, fijn dat dit geland is.