Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#520 Boris (aangepast na feedback)

20 augustus 2024 - 19:23

Marian ligt in bed. Ze slaapt al bijna. Er klinkt gebonk op de voordeur. Ze schrikt en wrijft haar ogen uit. Ze schuift het gordijn opzij. Weer beukt er iemand op de deur. Ze opent het raam. Een jonge vrouw kijkt direct naar boven en schreeuwt: ‘Mijn hond, mijn hond.” 
Marian vraagt:” Wat is er met je hond?”
‘Hij is aangereden. Hij staat niet meer op’, gaat de jonge vrouw tekeer.
‘Ik trek even wat aan en ben er zo.’
Marian komt met haar EHBO doos naar buiten.
De jonge vrouw rent  voor haar uit naar de hond.

De hond ligt zachtjes jankend midden op straat. 
Marian knielt naast de Labrador.
‘Hoe heet jij? En hoe heet je hond?’ 
‘Ik ben Joyce en dat is Boris, Hij gaat toch niet dood?’
 ‘Nee, maar ik doe hem even voor de zekerheid een snuitbandje om.’  
‘Joyce bel jij de dierenambulance. Die brengen hem naar een dierenarts.’
 Joyce pakt haar mobiel, zoekt met trillende handen het nummer. 
Ze snuit haar neus. ‘Ze komen zo vlug mogelijk.’ 
Marian legt Boris in stabiele zijligging. Boris laat dit rustig toe. Hij trekt alleen met zijn linker voorpoot.

 ‘Wat is er gebeurd?.’
Joyce ratelt met boze stem: ‘Hier mag Boris loslopen. Hij zag een poes. Rende er achteraan de straat over. Een auto raakte hem. De hufter keek even of zijn auto geen schade had, maar had geen oog voor Boris. Daarna reed hij door. Ik wist niet meer wat te doen.’
 ‘Waarom sloeg je op mijn deur?’
 ‘Ik woon hier in de buurt. Ze zeggen dat jij goed bent in het helpen van honden.’ Er staan zwarte strepen mascara onder haar ogen.
 ‘Sorry. Komt het wel goed met mijn mannetje?’
 Marian straalt rust uit en kijkt weer naar Boris. Deze piept af en toe, maar blijft stil liggen.
Op dat moment komt de dierenambulance. De zwaailichten geven een oranje gloed. Hij stopt vlak bij. Twee verzorgers stappen uit. Ze kijken bij Boris. 
‘Dat ziet er zorgelijke uit’, merkt een van hen op. De tranen rollen bij Joyce weer over de wangen.
‘Rustig maar mevrouw. Het komt wel goed’ , stelt de ander.
‘Wat nu.’ Met rode ogen kijkt Joyce hen aan.
‘We brengen hem naar de dierenarts. Die vertelt u wel wat er aan de hand is. U kunt met ons meerijden.’
Ze leggen Boris in de auto, Joyce stapt in en de bestelbus van Dierenlot rijdt weg.
Marian haalt opgelucht adem. 

De volgende dag klopt er iemand op de deur. Marian doet open en Joyce staat alleen voor de deur. Ze houdt een kleurrijk gemengd boeket in haar handen. 
 ‘Bedankt voor je hulp. Met Boris komt het weer helemaal goed.’ 

Versie 1

Marian ligt in bed. Ze is al bijna ingeslapen Er wordt op de voordeur gebonkt. Ze schrikt en wrijft haar ogen uit. Ze stapt uit bed, schuift het gordijn opzij. Weer wordt er op de deur gebeukt. Ze opent het raam en ziet een jonge vrouw staan. Deze kijkt naar boven en schreeuwt: 'Mijn hond, mijn hond.'
'Wat is er met je hond?'
'Hij is aangereden. Hij staat niet meer op', gaat de jonge vrouw tekeer.
'Ik trek even wat aan en kom zo bij je.'
Marian haalt haar EHBO-doos voor honden en gaat naar buiten.
De jonge vrouw rent voor haar uit naar de hond.

De hond ligt midden op straat en jankt zachtjes. 
Marian knielt bij de Labrador neer en haalt een snuitje uit de doos.
'Hoe heet jij? En hoe heet je hond?' 
'Ik ben Joyce en dat is Boris. Hij gaat toch niet dood?'
'Nee, maar ik doe hem eerst even voor de zekerheid een snuitbandje om.' Ze doet het in alle rust.
'Wil jij de dierenambulance bellen? Het is verstandig als een dierenarts naar hem kijkt.'
Joyce pakt haar mobiel, zoekt met trillende handen het nummer en belt. 
'Ze komen zo vlug mogelijk.' Ze snuit haar neus. 
Marian legt Boris nu in stabiele zijligging. Boris laat dit rustig toe. Hij trekt alleen met zijn linker voorpoot.

'Joyce wat is er precies gebeurd?'
Met boze stem begint deze te ratelen: 'Hier mag Boris loslopen. Hij zag een poes en rende er achteraan de straat over. Hij werd geraakt door een auto. De hufter keek even of zijn auto geen schade had, maar had geen oog voor Boris. Daarna reed hij door. Ik wist niet meer wat te doen.'
'Waarom sloeg je op mijn deur?'
'Ik woon hier in de buurt en heb gehoord dat je goed bent in het helpen van honden.' Ze veegt de tranen uit haar ogen. 
'Sorry. Het komt toch wel goed met mijn mannetje?'
Marian blijft rustig en kijkt weer naar Boris. Deze piept af en toe, maar blijft stil liggen.
Op dat moment komt de dierenambulance. De zwaailichten zijn aan. Hij stopt vlak bij. Twee verzorgers stappen uit en komen bij Boris kijken. 
'Dat ziet er zorgelijke uit', merkt een van hen op. Joyce begint weer spontaan te huilen.
'Rustig maar mevrouw. Het komt wel goed' ,stelt de ander.
'Wat nu?' Met rode ogen kijkt Joyce hen aan.
'We brengen hem naar de dierenarts. Die kan u vertellen wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. U kunt met ons meerijden.'
Boris wordt in de auto gelegd, Joyce stapt in en de bestelbus van Dierenlot rijdt weg.
Marian is blij dat ze kon helpen. 

De volgende dag wordt er op de deur geklopt. Marian doet open en Joyce staat voor de deur. Ze is alleen en heeft Boris niet bij zich. Heeft een gemengd boeket in haar handen. 
‘Bedankt voor je hulp. Boris heeft een gebroken poot, alles komt weer goed.'

 

 

 

 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2024 - 21:45

Mooi verhaal en bijzonder dat Joyce weet waar Marian woont en wat ze kan. Fijn dat het weer goed is gekomen met de hond. Graag gelezen. Twee tips voor verbetering.

Je schrijft een keer Marjan i.p.v. Marian.

"Joyce wil de dierenambulance bellen. Het is verstandig als een dierenarts naar hem kijkt.”

Hier ben je het woord jij of je vergeten.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 12:45

Dag Job, in een tweegesprek kun je overwegen om het "zei ze" (in verschillende varianten) weg te laten. Wat iemand zegt en hoe diegene dat doet, maakt de spreker vaak al duidelijk en zonder de "zei ze-s" leest het wat vlotter door.

Soms sluipen daar dan ook foutjes in, zoals

“Hoe heet jij? En hoe heet je hond?” vraagt Marian
“Ik ben Joyce en dat is Boris”, zegt ze snikkend. “Hij gaat toch niet dood?”

Bij deze beide zinnen kun je de spreker weglaten en snappen we precies wie wat zegt. Nu is de "ze" in de laatste zin een verwarrende verwijziging omdat in de omringende zinnen (ook hiervoor en hierna) alleen Marian aan het woord is.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 augustus 2024 - 13:28

Hallo Raymond. Bedankt voor je feedback. Ik ga hier eens mee aan de slag in mijn word versie. Dialogen schrijven is nog relatief nieuw voor mij. 

Ik heb de tekst aangepast en opnieuw geplaatst.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 14:09

Leuk verhaal Job. Geloofwaardig ook!
ik denk dat er een spatie teveel staat tussen ‘vrouw rent  voor’ en ik mis een punt achter Marian  ‘hond?” vraagt Marian’

“Ik ben Joyce en dat is Boris, Hij gaat toch niet dood?” ‘Hij’ hoeft niet met een hoofdletter.

Misschien, hier en daar nog een ? achter een vragende zin.

Ik weet nu ook wat een snuitje betekent :-)

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 augustus 2024 - 14:22

Ruud, bedankt. Was nog bezig met de tekst te herzien. Heb nu meteen nog even naar de vraagtekens gekeken.

Heb hierbij gebruik gemaakt van adviezen in Mijn Plus 2018 editie 1 Dialogen

Een snuitje is een soort brede band die je over de neus van een hond kan bevestigen zodat hij je niet kan bijten. Hij kan wel goed ademhalen en kan drinken. Ook een vriendelijke hond kan als hij pijn heeft agressief gedrag vertonen, als teken van blijf van me af.

Bedankt voor het compliment.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2024 - 17:33

Fijn dat het goed afloopt met de hond. Ik heb als regel dat verhalen met slechte eindes voor honden niet kunnen. ;) 

Goed geschreven, ik zat echt in de scene. 

 

 

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2024 - 19:55

dag Job

Een hele andere invalshoek en dat is ook al een pluim op zich waard Ik vind dat je het verhaal mooi opbouwt, maar denk dat je het wat sterker zou kunnen maken door zoveel mogelijk passiefzinnen te schrappen en ook wat te experimenteren met de 'show don't tell', dat zou je al wat kunnen toepassen om de dialogen levendiger te maken.

Nu schrijf je immers nog teveel op wat er minuut per minuut gebeurt, en dat hoeft niet altijd: wel de logica behouden natuurlijk, maar voor d rest niet teveel vervallen en toen, en toen, en toen.

Het leest vlot dus dat is alvast prima!

 

Johanna

   

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 augustus 2024 - 10:54

Johanna bedankt voor je compliment.

 Ik ga met je feedback aan de slag in mijn Word-versie. Show don't tell vind ik nog erg lastig. De passieve zinnen schrappen of aanpassen moet wel lukken.

Heb de tekst aangepast door de tekst actiever te schrijven. Zit nu ruim onder de 500 woorden.