Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#520 Undercover

20 augustus 2024 - 16:05

Zo eindelijk thuis. Na een lange werkweek, zit ik onderuitgezakt op de bank. Een flesje bier en zak chips binnen handbereik. Waar is de afstandsbediening?
De afgelopen weken heb ik alle afleveringen van Undercover opgenomen en deze ga ik allemaal achter elkaar bekijken. Heerlijk, het maakt niet uit hoe laat het gaat worden, ik heb morgen vrij.
Ah, daar ligt de afstandsbediening, zo de tv aan, even scrollen naar de opgenomen afleveringen. En hoppa, daar gaat ie.

Hoor ik nou gebonk op de deur, of hoort dat bij deze aflevering?
Geluid even uit.
Weer gebonk.
Nee, dat is bij mij, op mijn deur wordt hard gebonkt!
Wie of wat is dat nou weer? Ik loop de gang door, schop mijn schoenen opzij en doe de deur open.

‘U moet mij helpen!!’ Een onbekende man kijkt mij aan.
‘Ik ben net beroofd, door drie mannen in elkaar geslagen, zij hebben mijn horloge, portemonnee en telefoon afgenomen.’
‘Wat wilt u dat ik doe?’ Vraag ik wat ongemakkelijk.
‘Mag ik binnenkomen, en een glas water?’
Ik vertrouw het niet, wie is deze man? Je hoort en leest de laatste tijd verhalen van mensen die zich anders voordoen en als ze eenmaal binnen zijn, jou overvallen. De man ziet mij twijfelen en vraagt nog een keer om hulp.
‘Kom maar binnen’ hoor ik mijzelf zeggen. Ik laat de man voor mij naar binnen gaan en ik wijs hem een stoel.
‘Een glas water wilt u?’
‘Graag, een groot glas alstublieft, en wilt u de politie bellen?’
Het volle grote glas water zet ik op tafel voor de man neer. De politie bel ik en krijg te horen dat zij binnen een half uur aan zal bellen.
We zitten zwijgend tegenover elkaar. Ik betrap mijzelf dat ik aan mijn voorgenomen avond op de bank denk. Ik vind het heel erg voor deze man, maar ook voor mijzelf. Dit gaat wel enige uren duren.

De bel gaat. De politie is er eerder dan ik had gedacht.
‘Kom binnen, degene waar het om gaat zit in de kamer, wilt u wat drinken? ‘
'Nee hoor, dank u wel, we gaan meneer even aanhoren’, zegt de agente, ‘Is het familie of een bekende van u?’  
Ik vertel haar wat er gebeurd is en zij noteert het. De man vertelt de andere agent wat hem is overkomen en geeft het signalement door van de overvallers.
Buiten stopt nog een politieauto. Wat zullen de buren denken?
De bel gaat, en ik laat nog twee agenten binnen. Zij overleggen met de eerder gekomen agenten. Ik hou mij afzijdig.
Een van de agenten geeft het signalement van de overvallers aan het bureau door.
De man wil nog een glas water.
Na anderhalf uur staan de zittende agenten en de man op. Mijn gegevens worden nog een keer opgeschreven door de laatst gekomen agent.
‘Wilt u beschikbaar blijven de komende vier dagen?’, krijg ik te horen.
‘Misschien zijn er nog vragen.’
De agenten en de man bedanken mij en gaan weg.
Doodmoe zak ik op de stoel neer en sluit mijn ogen.
Undercover wordt vervolgd.

 

 

 

 

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2024 - 21:27

 Veel wit tussen de regels maakt het verhaal vermoeiend om te lezen. Het is scrollen ipv scollen. Verder graag gelezen. Als ik ook eens keer in een zelfde situatie zou komen weet ik het wel. Ik bel geen politie.

 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2024 - 21:37

Grappig verhaal. De stapeling van ongemak bij een prettig voornemen. Bonken op de deur blijft moeilijk te negeren. Graag gelezen. Tot slot nog twee tips ter verbetering

 

... de man verteld > ... de man vertelt

... maar vindt het ook voor mijzelf ook erg. > twee keer ook in een zin leest niet fijn

 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 10:26

Dank jullie wel voor de reacties, ik heb deze verwerkt. Kan iemand mij uitleggen wat ik tijdens de opmaak verkeerd doe? Ik krijg regelmatig een vreemde regelval te zien, als ik op 'Bewerken' klik en de regelval aanpas ziet het er goed uit, dan klik ik op 'Opslaan" en dan ziet het er anders uit.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 augustus 2024 - 11:17

Ik doe het volgende om mijn opmaak goed geplaatst te krijgen: Ik maak de tekst in Word en sla deze op. Als je daarna bestand in de balk aan klikt krijg je wat meer naar beneden de optie exporteren. Dan kies ik voor bestandstype wijzigen, vervolgens voor text zonder opmaak. Deze tekst sla ik op. Vervolgens selecteer ik de tekst en met CTRL-Shift-C en met vervolgens CTRL-Shift-V zet ik de tekst over naar de schrijfopdracht.  Ik hoop dat dit duidelijk is.

 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 11:27

Dank je Job,

Maak je het in word op zoals jij het uiteindelijk publiceer? 

Of typ je achter elkaar door en pas je het later aan?

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 11:56

Het is gelukt, ik werk met een Mac en daarmee kan ik een nieuwe regel aangeven dmv shift+return aan te klikken. Excuses voor deze meldingen. 

Veel leesplezier allen.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 augustus 2024 - 13:24

Ruud, hiervoor hoef je geen excuses te maken. Een verhaal komt pas echt tot zijn recht als de opmaak ook correct is. Je verhaal ziet er nu goed uit. 

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2024 - 10:20

Leuk detail de twijfel of het bebonk van de serie komt of uit de werkelijkheid. Het kabbelt hier en daar wat, het geheel zou wat vlotter kunnen. Wellicht door een dialoog van ongemak tijdens het wachten of door nog meer in het hoofd van de ik persoon te kruipen. Zijn gewone handelingen te laten overschaduwen door opstapelende angsten van de hoofdpersoon. Hem de kamer te laten afscannen of niet echt iets mist als deze even naar de keuken is gegaan voor het grote glas water. Of bijvoorbeeld een soort verwijzing in hun eventuele dialoog over de Undercover serie die nu onbekeken blijft maar die wel de angst van deze man versterkt dat de onverwachte bezoeker ook iets slechts in de zin zou kunnen hebben. De angst pas echt weg te laten ebben wanneer de agenten er zijn. Mooi die zorgen om de buren, de angst om zelf als veroorzaker van alle politieaanwezigheid gezien te worden. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2024 - 14:10

Dag Ruud, als Netflix-kijker kan ik de link met Undercover maken, maar als je de serie niet kent, is het een wat voortkabbelend relaas van iets dat we gelukkig niet vaak meemaken, maar dan ook niet meer dan dat. Voor mij bestaat de link met Undercover, maar die is maar heel summier. Het zou krachtiger worden als je meer details van de serie geeft, of van een specifieke scene wanneer die man plotseling binnenvalt, of van een gelijkenis met een personage enz. Nu lijkt het een rare verstoring van een lui TV-avondje, maar er zit qua narratief meer in, als dat je bedoeling is.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2024 - 9:24

dag Ruud

Je verhaal matcht volledig met de opdracht en is op zich goed.

Als je naar he schrijven kijkt, kan het hier en daar iet strekken. De inleidingsparagraaf kan je korter maken, meteen de sfeer zetten en dan verder gaan. Heeft de lezer er iets aan dat het einde is van een lange week? Dat hij naar de afstandsbediening moet zoeken. De overgang naar het beginnen kijken en dan het gebonk bouw je niet op wat je misschien wel had kunnen doen.

De ergernis, de spanning etc... van het hoofdpersonage: kan je beter uitwerken, zodat de lezer me-beleeft. Nu is het allemaal wat mechanisch. Dat lijk me een aandachtspuntje, maar het leest wel vlot.

 

Johanna