Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#520 Onomkeerbaar

20 augustus 2024 - 10:09

De draad weer opgepakt. Woorden alleen, schieten tekort. Plaats geven lukt amper. Het is te vers. Staccato lukt een beetje. Dat moet dan maar. Vrienden begrijpen het gelukkig. Mijn collega’s nog niet. Ze houden wat afstand. Zien mij soms worstelen. Weten niet te handelen. Ik snap dat wel. Het gebeurde, te heftig. Onmacht bevriest hun aandacht. Dat dit is aangedaan?

‘Wat is er gebeurd?’ Ik val in armen. Ze bieden mij troost. ‘Kopje thee dan maar!’ Thee helpt bij verdriet. Meer nog dan koffie. ‘Ik ... ben ... gruwelijk ... toegetakeld.’ Zeg ik stotterend, snotterend. ‘Dat zien we, ja!’ Een stoel wordt aangeschoven. Ik zet me neer. ‘Midden in de nacht!’ Vrienden schrikken van verhaal. ‘Ik zoek nu rust.’ Ik mag blijven slapen. Durf niet naar bed. Het angstzweet breekt uit. Zij zien de paniek. ‘Je bent hier veilig!’ Dat besef ik wel. Maar mijn gevoel niet.

Collecte in de tram. Ik geef twee euro. Voor slachtoffers in nood. We zijn het allemaal. De collectant is blij. De tram stuitert verder. Het voelt niet senang. Mijn lijf doet pijn. Herstellend van het trauma. Maar ik moet verder. Zoek troost bij vrienden. Familie heb ik niet. Gelukkig zijn ze thuis.

Ik lig in bed. De ruimte is wit. Geroezemoes op de gang. Een verpleegster komt binnen. ‘Aha, meneer is wakker’. Ik zie toeters, bellen. Bedrading rondom mijn bed. ‘Waar ben ik zuster?’ Zuster zit naast me. ‘In het ziekenhuis meneer.’ Flitsen in mijn hoofd. Bitjes geheugen reframen langzaam. ‘Wat is er gebeurd?’ Zuster reikt water aan. ‘Drink eerst even wat?’ Zuinig sappel ik water. ‘U lag op straat.’

Ik hoor de ambulance. Voel me zwak, misselijk. Broeders tillen me op. Ik wil dit niet. Onrust in mijn lijf. Opstandig worstel ik los. De broeders knijpen hard. Ik rol ambulance in. Spreken lukt me niet. Een waas voor ogen. En ik val uit. Overgelaten aan mijn lot. Herinneringen wijzen de deur. Wat moet ik nu?

Klap op mijn gezicht. De deur uit getrokken. Geschopt, geslagen en gebeten. Hart bonkt in keel. Adrenaline spat uit aders. Woede, twijfel, angst overvallen. Ik zoek bescherming op. Houd vast aan agressor. Wachtend op een doodschop. Ik wil luid schreeuwen. Maar mijn stem zwijgt. Ik hoor iemand praten. ‘Je verdiende loon, hond.’ Dit is een misverstand.

Luid gebonk op deur. Irritant getik op raam. Gerammel aan het rolluik. Wie staat in brand? Slaapdronken veer ik op. Toch niet mijn ex? Niet weer dat gedoe? Ik kijk uit raam. Een vreemde gast beneden. Zij kijkt me aan. Is het een zij? Wie is die gast? Zal ik open doen? Een verward persoon mogelijk. Was ik dat ooit? Jazeker was ik dat. Medelijden overwint in mij. Doe de deur open.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 12:12

Leuk gevonden, en goed idee. De uitwerking is een mooi experiment, toch leest het erg vermoeiend. Ik denk met normalere zinnen, veel krachtiger.

GG!

 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 14:35

Mooi verhaal, ik mis soms een woord, maar dat kan ook aan mijn lezen liggen.

Vrienden schrikken van verhaal.
Ik rol ambulance in.
Irritant getik op raam. 
Ik kijk uit raam.

Mooie zin: Bitjes geheugen reframen langzaam.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2024 - 15:46

@Ruud1952: Heb een hekel aan lidwoorden en ze passen niet in mijn zelf opgelegd stra-mien van zinnen met vier woorden.

@TonyCoppo: Dankjewel. Het staccato heeft een functie. Maar ik snap je reactie.

@John Doe: En als je de alinea's achterstevoren leest, lukt het dan wel om samenhang te zien?

@Job Weessies: Dankjewel.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2024 - 9:50

Ik zou er nooit aan hebben gedacht om de tekst nogmaals te lezen maar dan onderaan te beginnen, wanneer je het niet had aangegeven in je reactie naar John Doe. Toen ik je reactie hierboven las herkende ik ineens wat de bedoeling was. Dat principe heb ik ooit eerder gezien, maar dan in de vorm van een facebookpost van een gedicht dat precies de tegenovergestelde betekenis heeft afhankelijk van de volgorde waarin je het leest.Uit je reactie van 21 augustus begrijp ik dat je jezelf hebt willen uitdagen door steeds zinnen van vier woorden te gebruiken. Orginele aanpak, maar ik vrees dat vele de subtiele clue in de titel, niet als dusdanig zullen oppikken en dan schiet het zijn doel voorbij. Hoe je het voor elkaar kan krijgen dat men dit wel vrijwel direct door heeft of in elk geval op het eind, weet ik niet. Mooie uitdaging voor een andere keer? 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 augustus 2024 - 13:27

Ik had na twee alinea's door wat je deed en vind het een leuk stijlexperiment. Het ontbreken van woorden stort me daarin niet. Je bent out gegaan, in de war, bang, leven weer opgepakt enz., dan kun je zo praten en denken. 500 woorden is dan wel genoeg, meer zou ik ook niet trekken. Maar aantrekkelijke (want experimentele) invulling van de oefening, dus.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2024 - 9:36

dag Rob

Dank voor je verhaal. Het is een manier om de opdracht te vervullen en wat ik goed vind is de verwarring die tot uiting komt bij het hoofdpersonage.

Je schrijft altijd erg korte zinnen, dat kan een keuze zijn, maar dat is niet aangenaam voor de lezer een je ontneemt jezelf de kans om wat verdieping te geven in de tekst, de basiselementen (wat hoort, voelt, ervaart het HP of andere personages) om een verhaal stevig te maken ontberen jammer genoeg.

Je zou ervoor kunnen opteren om je eigen stijl (4 woorden per zin) te gebruiken voor een bepaald deel in de tekst, dan zet je ook je stempel maar lever je wel een steviger verhaal af.

 

Johanna

 

   

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2024 - 8:01

Best of both worlds. Goed idee. Wellicht een aantal komma's met karakter loslaten op de tekst. Voor een volgende keer. Dank voor het komen lezen. 👍