Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#519 - Kruiswoordpuzzelen

14 augustus 2024 - 18:28

‘Sonja,’ zeg ik, ‘ik ben het beu.’

Ze kijkt niet op, blijft kruiswoordpuzzelen.

‘In deze klotewereld hebben de werkwoorden de touwtjes in handen,’ zeg ik en sla met mijn linkervuist op tafel. Sonja kruiswoordpuzzelzucht. ‘Werkwoorden zijn de tirannen van de wereld, ze jagen ons elke dag op! Ga werken, ga rennen, ga praten, ga denken.’ 

Sonja heft haar hoofd uit haar puzzelblad, lijkt te willen zeggen: ‘En wat ga jij daaraan doen? Je zou beter gaan afwassen, vloerenschuren of vuilbakbuitenzetten.’ Ze zegt niets, staart drie tellen naar mijn baard, schokschoudert en duikt terug in haar woordenzoektocht.

‘Het is genoeg!’ schreeuw ik. ‘De lucht: blauw!’ Ik wijs naar het plafond. ‘De kamer. Stil. De mensen. In zetels.’ Mijn wijsvinger priemt naar Sonja in de zetel. ‘Rebellie! Nu!’

Sonja stopt eindelijk met puzzelen en kijkt me aan. Haar blik is nu vol aandacht, maar niet op de manier waarop ik hoopte. Ze trekt een wenkbrauw op, alsof ze twijfelt aan mijn verstand. ‘Rebellie, zeg je?’

‘Ja!’ roep ik, mijn enthousiasme ongeremd. ‘Geen onderwerping aan dwingende werkwoorden! Geen "moeten" en "zullen" meer. De macht terug aan ons!’

Sonja knikt langzaam, alsof ze iets overweegt. ‘Dus,’ zegt ze traag, ‘als we de werkwoorden afschaffen, wat gebeurt er dan met… daden?’ Ze buigt zich iets naar me toe, haar ogen twinkelend van ondeugendheid.

Ik knipper even. ‘Geen werkwoorden meer...’ Ik stop midden in mijn zin, me plotseling bewust van de val waarin ik ben gelopen. Mijn werkwoordenrebellie begint te wankelen.

Sonja glimlacht met een speelse blik als een kat gevallen in een Whiskasballenbad. ‘Dus,’ zegt ze, ‘als er geen werkwoorden meer zijn, wat gebeurt er dan met… liefde bedrijven?’

Ik voel mijn gezicht warm worden en probeer snel een antwoord te verzinnen. ‘Nou, eh...’ Ik hap naar woorden die me in de steek laten. ‘Misschien… zonder werkwoorden, ook mogelijk?’

Ze lacht, en het is een vrolijke, als een tovenaar die zijn toverstok terugvindt na negen maanden zoeken. Ze staat op, komt naar me toe en legt een hand op mijn kont.

‘Misschien kan je beginnen met een kruiswoordpuzzeltje?’ fluistert ze in mijn oor. ‘Werkwoord voor intiem mondwerk bij de vrouwelijke genitalia (6).’

 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 18:38

Hoi Tony, origineel verhaal. Je hebt een gave voor het verzinnen van nieuwe woorden. Graag gelezen.
Kijk even naar je titel, die klopt niet. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 0:42

Tony, je titel klopt nog niet. Het moet kruiswoordpuzzelen zijn. In de tweede zin van je verhaal staat het goed.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 12:30

Wat een seksistisch (11) verhaal, geen woord over het kruis in deze woordpuzzel. Sonja verdient : lijfstraf die bestaat in het met de open hand of met een voorwerp slaan op de (blote) billen van kinderen of veroordeelden (10).

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 16:36

Net als Sonja vraag ik me af wat voor pilletje je hp heeft genomen. Hij leest niet helemaal als zichzelf. Gelukkig is Sonja nog altijd Sonja, waardoor we alsnog op een sappig verhaaltje worden getrakteerd.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 12:46

Jouw hp heeft gelijk om voor rebellie tegen verandering in zijn stijl te kiezen. Deze scène lijdt dan ook aan de werkwoorden. Toch weet je beelden te genereren. Goed gedaan maar ik mis een belangrijk deel van jouw stijl.