Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#519 Colombiaanse Koffie

14 augustus 2024 - 16:09

 

Twee koppen sterke koffie en een gloeiendhete douche. Rode cijfers op de klok. Elf uur al! De koffie, afkomstig uit Colombia, onmisbaar. Totaal overbodige informatie voor mijn ongevoelige smaakpapillen. Fruitig? Geen idee. Mijn ochtendritueel met lunch en cafeïne. De rit naar het café, als een droom, bijna dragelijk. Het stuur van mijn kleine rode Fiat, koel en glad in mijn handen. Muziek uit de radio en de weg leeg, vlak en nat. Voor het café de tweestrijd. Misschien... of toch. Als hij niet..

'Hallo, Maaike.' Zijn ogen rood, zijn schouders krommer dan normaal. Waarom? Een explosie van warmte en kou tegelijkertijd.

'Hoi, Rik.' Mijn stem bedeesd, twijfelachtig. Mijn knuffel enthousiast en toch afstandelijk.

Binnen, donker, zachte muziek, harde stemmen. De Fiat als vluchtauto buiten in de schaduw van een kastanje. Mijn koffie en zijn Guinness zijn even zwart. Onze glazen recht en strak als soldaten op die kartonnen viltjes, zo eentje met een boodschappenlijstje op de achterkant, of een politiek programma. Of gewoon de volgende bestelling. Condens op zijn glas, stoom van het mijne.

'Nu al bier?' Een ongeïnteresseerd schouderophalen als antwoord. Een slok warme, sterke koffie. Uit Colombia?

'Onmogelijk.' Zijn stem hees, zacht en warm als de koffie. Zijn ogen waterig en bang.

'Maar als we nou..' Mijn stem en gedachtes, als oorlog en vrede, hard en zacht, water en vuur. Een arm om mijn schouders en een zakdoek over mijn wang. Zijn geur warm, kruidig, vertrouwd.

'Ik weet dat je het moeilijk...'

'Sssst nee, niet te veel...' Mijn stem breekbaar, haperend.

'Nee, geen hond in ons huis.' Zijn vingerafdrukken als negatieven in de condens op het glas. Ik observeer, negeer, rebelleer.

'Niet in het onze, maar wel in het mijne!'

Het stuur van mijn rode Fiat, koel en glad. Muziek op de radio. Vrijheid. Zometeen een douche. Warme koffie. Colombiaanse.

 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 17:29

Hoi Sonnema, jij hebt ook gekozen voor een verhaal met zo min mogelijk werkwoorden. Goed gelukt. Ik mis ze niet echt. Graag gelezen.

'Hallo Maaike.'  ---> Maaike is een aanspreking, daar hoort nog een komma voor. Idem bij de zin: "Hoi, Rob.'

'Maar als we nou..'  ---> een beletselteken bestaat uit 3 puntjes. Als je ze aan het woord vastzet, betekent dat eigenlijk dat je een woord afkapt. In dit geval zou er dus nog een spatie voor moeten.

Sssst nee, niet teveel...'  ---> te veel

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 23:22

Ik vraag me af of een voltooid deelwoord van een werkwoord ook geen werkwoord is? In het geval van wel, heb je er toch een aantal gescoord :)

GG!

 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 14:57

Sonnema, je sleept me helemaal mee in jouw koffiesaga en je rode Fiatje. Of er nu wel of geen werkwoorden in voorkomen zal mij worst wezen. Mooi geschreven, graag gelezen. 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 11:31

Gaaf, ik had het idee om een verhaal zonder werkwoorden te schrijven en dacht letterlijk dat kan niet. Je bewijst dat ik het mis heb. Dit leest makkelijk en goed. Gaaf om te zien dat taal toch altijd nèt wat rijker is dan we dachten. Goed gedaan!

Grappig genoeg zat ik letterlijk aan Colombiaanse koffie terwijl ik dit las (die gele verpakking van de Albert Heijn met die lachende meneer op de voorkant).

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 12:15

Nu krijg ik dat liedje van Rita Corita zaliger niet meer uit mijn hoofd: 'Koffie, koffie, lekker bakie koffie. Wat knapt een mens daarvan op ...'

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 16:29

Niet alleen laat je de meeste werkwoorden weg, inhoudelijk laat je ook nog wat te raden over. Dit versterkt elkaar en daardoor leest je verhaal voor mij een beetje als een schets. Ik kan het wel waarderen, knap gedaan.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 17:28

Hoi Sonnema, ondanks dat ik niet vaak een verhaal zonder werkwoorden heb gelezen, stoort het me niet. Leuk verhaal en ik zie het helemaal voor me door hoe je alles beschrijft.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 11:57

Je schets inderdaad beeld na beeld en toch krijg ik een idee van handeling en beweging. Knap gedaan. Ook deze leest beter dan in het geval van een overdaad aan werkwoorden. Misschien heb ik meer tijd nodig om een werkwoord te verwerken bij het lezen en minder bij beelden.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 22:11

Dank voor de feedback allen. Ik heb hem wat aangepast na de eerdere opmerkingen, hopelijk nog binnen de 300 woorden. 

ik weet het ook niet maar merkte na wat opzetjes dat de verhalen die ik schreef met een veelvoud aan werkwoorden voor mij inderdaad wat log en gekunsteld ogen. Ik vond het een pittige opdracht vandaar de rebellie aangezien ik het leuker vind een fijn leesbaar verhaal te maken. Complimenten voor alle andere verhalen die zich wel aan de opdracht hebben gehouden. Bijna allemaal stukken die goed binnen de opdracht passen en een leuke invulling hebben. Volgende week probeer ik meer stukken individueel te becommentariëren als ik weer in Nederland ben en beter internet heb.