Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#519 Raar begrip

14 augustus 2024 - 15:57

‘Een werkwoord is eigenlijk maar een raar begrip.’ 
Fronsend kijkt Ilse mij aan. 'Verklaar je nader.' 
'Een werkwoord wekt de suggestie van arbeid, maar beschrijft een actie. We kunnen het beter actiewoorden noemen, klinkt ook spannender.' 
Ilse grinnikt. 
'Neem timmeren, boekhouden, programmeren, schrijven, verkopen, zaaien en oogsten. Al die woorden zijn duidelijk aan een beroep te relateren. Maar wandelen of lopen, dat heeft toch niets met werken te maken?' 
'Toch wel. Denk aan een loopjongen of mensen in logistieke centra, die rennen heel wat af', beargumenteert Ilse. 
'Spreken dan.' 
'Bedrijven boeken vaak inspirerende sprekers.' 
'Fietsen?' 
'Professioneel wielrennen', reageert ze lachend. 
'Smeren.' 
'Oliën doet een monteur. Of bedoel je beboteren, dat doen ze in de horeca en catering', zegt ze uitdagend terwijl ze een kussen naar mijn hoofd schopt. 
Ietwat geïrriteerd val ik stil. Ilse heeft de gewoonte alles te willen weerleggen. Filosoferen noemt ze dat. Uitzichtloos discussiëren past beter. 
'Slapen', poog ik. 
'Matrassen testen', formuleert Ilse bondig. 
'Tuinieren, dat is geen beroep.' 
'Tuinman, hovenier.' 
'Die hoveniert.' 
'Bestaat dat, hovenieren?' 
'Nieuwe poging. Mijmeren, mooi woord trouwens.' 
'Heel belangrijk in creatieve beroepen.' Het klinkt bijna belerend. 'Ga je het opgeven?' 
'Nee, ik heb een goed punt, dat ga ik niet ontkennen', mompel ik. 
'Vind je echt?' Spottend trekt ze één wenkbrauw op. 
'Ha, vinden!' 
'Oplossen, analyseren. Een archeoloog vindt schatten bij het opgraven.' Het fanatisme is van haar gezicht af te lezen. 'En een wetenschapper vindt van alles uit.' 
'Dat noem je onderzoeken.' 
'Ga jij nu de betweter uithangen?' Ze werpt me een quasi boze blik toe. 
'Lanterfanten.' 
'Dat doet iedereen op kantoor.' 
'Maar dat is niet waar de baas je voor betaalt.' 
'Acteurs kunnen lanterfanten.' 
'Dan acteren ze.' 
'Hmmm, toegegeven, daar heb je een punt. Met lanterfanten kan ik je tegemoetkomen.' 
Ik gooi mijn armen in de lucht en roep: 'Gewonnen!'

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 17:24

Hoi Suuz, leuk verhaal. Graag gelezen.

waar de baas je voor betaald.'  ---> betaalt.

Ik gooi mijn armen in de lucht en roep 'Gewonnen!' ---> achter roep hoort nog een dubbele punt.

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 17:29

Als er prijzen zouden uitgedeeld worden, is dit mijn winnaar. Knap, SuuZ (is soezen werken?).

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 23:21

Ik stel me altijd voor of er mensen bestaan die zo een dialoog beleven. Lees het hardop. Echt?

Ik wil die mensen liever niet kennen. Daarom bevreemd dit verhaal wat. 

Uiteraard volledig persoonlijk, en neem het niet verkeerd. Het is bedoeld als opbouwende kritiek. Je had er duidelijk pret in, en ik wil die niet wegnemen.

groetjes

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 14:25

Jammer Tony, ik ben best nieuwsgierig naar jou.

Ik kan me in dit verhaal prima inleven en ik vind het bovendien goed geschreven. De discussie zelf is weliswaar niet zo spannend, maar daar gaat het ook niet om. Argumenten laten zich eenvoudig opsommen, maar het plezier dat met zo'n verbaal stoeipartijtje gepaard gaat laat zich veel lastiger beschrijven. Ik vind het leuk en leerzaam om te zien hoe je dat hebt aangepakt. En dan de conclusie, je hp heeft het voor de poorten van de hel moeten wegslepen, maar hij of zij heeft het voor elkaar, lanterfanten een actiewoord, ik vind dat geestig.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 17:20

Hoi SuuZ, wat een leuk verhaal! Heel veel werkwoorden (of actiewoorden?) en er zit echt een verhaal in dat ook nog eens volledig om die werkwoorden draait. Graag gelezen!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 12:25

Prima gedaan: een scène met ook nog een conflict en getypeerde personages. Toch merk ik dat ik bij veel werkwoorden in verhouding beeld en rust mis. Heb je verhalen met zo min mogelijk werkwoorden gelezen? 

Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2024 - 8:16

@Odile, dank voor je reactie. Ik heb inderdaad de andere verhalen gelezen en het is interessant om te ervaren hoeveel verschil de keuze in veel of juist zo min mogelijk werkwoorden maakt, ook in de sfeer. Juist omdat er zoveel verschillende interpretaties waren voor de uitvoering ervan vond ik het erg leuke en leerzame opdracht.

Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2024 - 8:31

@Fief, dank voor je reactie en ik heb de puntjes aangepast.

@Gi, soezen is ook een mooi niet-werk-woord!

@Job, Emily, Rob, RifkaB, mespunt, Natas, dank voor jullie positieve reacties.

@Tony, ik ben het niet met je eens, er zullen zeker mensen bestaan die een conversatie als deze kunnen hebben. Dat jij ze niet in je omgeving hebt, wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Na al het lanterfanten, soezen, doezelen en rusten van afgelopen week, schiet ik nu weer in de actiemodus. Klaar voor de nieuwe opdracht.