Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#519 Werkwoorden (2x aangepast)

14 augustus 2024 - 14:11

(Autobiografisch bijgewerkt na doorvragen en feedback van mijn dochter. Zie ook mijn laatste reactie)

Job wilde naar school. Hij heeft vannacht weer een astma aanval doorstaan. Zit met een moeizame ademhaling op zijn plek. De taalles begint.

Op het bord schrijft meneer Jansen Infinitief. Hij legt uit dat dit het hele werkwoord is en geeft als voorbeeld: schrijven, slapen, antwoorden, luisteren, werken.
De meeste hele werkwoorden eindigen op -en. Er zijn ook uitzonderingen, bijvoorbeeld staan, gaan, zijn, zien, doen.

Nu schrijft hij voltooid deelwoord. Job voelt zich nog steeds erg moe. Om de beurt mag iemand het antwoord geven als de meester een werkwoord heeft genoemd.
Fietsen – Ik heb gefietst
Spelen – Ik heb gespeeld
Klappen – Ik heb geklapt
Dromen – Ik heb gedroomd
Vegen – Ik heb geveegd

Met een krijtje verschijnen op het bord de tijden die de klas gehad heeft.
De onvoltooid tegenwoordige tijd: ik zing, ik loop
De onvoltooid verleden tijd: ik zong, ik liep
De voltooid tegenwoordige tijd: ik heb gezongen, ik heb gelopen
De voltooid verleden tijd: ik had gezongen, ik had gelopen
Job heeft nu zijn hoofd op zijn tafeltje gelegd.

Hij kiest een paar kinderen die antwoord moeten geven:
Rekenen in de o.t.t. – ik reken
Tekenen in de o.v.t. – ik tekende
Lezen in de v.t.t. – ik heb gelezen
Slapen in de v.v.t. ik had geslapen
Vannacht heb ik nauwelijks geslapen denkt Job.

Meneer Jansen heeft gemerkt dat er regelmatig fouten worden gemaakt bij de keuze tussen de d of een t.  Letter voor letter verschijnt ’t Kofschip.
Hij legt uit: "Wil je weten of het een d of een t is, moet je eerst de stam van het werkwoord vinden. Bij werkwoorden die eindigen op -en laat je de -en weg. Bijvoorbeeld: slopen – stam is slop- – de p staat in het ’t kofschip – het voltooid deelwoord is dan gesloopt."

Deze saaie taalles is verleden tijd. Job is uitgeteld. 

# Versie 1

Job is weer terug op school. Hij heeft zijn astma aanval doorstaan. Zit stilletjes op zijn plek. Meneer Jansen begint met de taalles over werkwoorden.
Op het bord schrijft hij Infinitief. Hij legt uit dat dit het hele werkwoord is en geeft de volgende voorbeelden: schrijven, slapen, antwoorden, luisteren, werken.
De meeste hele werkwoorden eindigen op -en. Er zijn ook uitzonderingen, bijvoorbeeld staan, gaan, zijn, zien, doen.

Nu schrijft hij voltooid deelwoord. Elk werkwoord kent een voltooid deelwoord met een hulpwerkwoord. Om de beurt mogen een aantal kinderen het antwoord geven als de meester het werkwoord heeft genoemd.
Werken – Ik heb gewerkt
Slapen – Ik heb geslapen
Antwoorden – Ik heb geantwoord
Luisteren – Ik heb geluisterd
Werken – Ik heb gewerkt

Meestal schrijven we een tekst in een bepaalde tijd. Op het bord schrijft meneer Jansen de tijden die de klas al gehad heeft.
De onvoltooid tegenwoordige tijd: ik werk, ik lees
De onvoltooid verleden tijd: ik werkte, ik las
De voltooid tegenwoordige tijd: ik heb gewerkt, ik heb gelezen
De voltooid verleden tijd: ik had gewerkt, ik had gelezen

Hij geeft weer aan vijf kinderen een beurt:
Rekenen in de o.t.t. – ik reken
Tekenen in de o.v.t. – ik tekende
Lezen in de v.t.t. – ik heb gelezen
Spelen in de v.v.t. ik had gespeeld
 
Meneer Jansen heeft gemerkt dat er regelmatig fouten worden gemaakt bij de keuze tussen de d of een t. Op het bord schrijft hij ’t Kofschip.
Hij legt uit dat als je wilt weten of het een d of een t is je eerst de stam van het werkwoord moet vinden. Bij werkwoorden die eindigen op  -en laat je de -en weg.
Bijvoorbeeld: fietsen – stam is fiets – de s staat in het ’t kofschip – het voltooid deelwoord is dan gefietst.

Job is blij dat deze saaie taalles voorbij is. 

 


 

 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 15:29

Ah, Job, je schotelt ons een grammaticales voor. Als reminder is het leuk, als verhaal niet zo boeiend. Je had het misschien iets meer in een verhaalvorm kunnen gieten in plaats van de regels letterlijk weergeven. Een conversatie tussen de kinderen bijvoorbeeld, waarbij ze de werkwoorden verkeerd gebruiken. 

Zeurtje: je hebt de titel van de opdracht gebruikt, een eigen verzonnen titel hoort ook bij de inzending.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 augustus 2024 - 16:03

 

Bedankt voor jullie feedback

Fief het is ook niet echt als verhaal bedoeld. Zie dit maar als een vorm rebellie. 
In de regels staat het volgende: 
* voor elk verhaal dien je een apart topic aan te maken met het nummer van de opdracht en de titel van het verhaal in de onderwerpregel.
Volgens mij mag ik dan ook de titel van de opdracht gebruiken als ik dat passend vind voor mijn verhaal.

Gi, de meester heeft het woord uitgeveegd en verbeterd. Je bent een oplettende leerling

Rob, ik ben van de generatie waar het 't kofschip werd aangeleerd. Later is dat om didactische en taalkundige redenen veranderd in het fokschaap. 
 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 17:20

Volgens mij mag ik dan ook de titel van de opdracht gebruiken als ik dat passend vind voor mijn verhaal.

Dat mag zeker, maar vaak gebeurt het dat nieuwe forumleden die titel ook gebruiken. Je verhaal wordt meer herkenbaar met een eigen titel.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 22:07

 

Hallo Job, ik snap niet goed wat je bedoeling is met dit verhaal. Is het bedoeld om aan kinderen grammaticale regels te leren? Voor een volwassene leest het alleszins saai.  Een beetje actie zou leuk zijn.

 

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 augustus 2024 - 7:05

Emily en Tony ik heb de opdracht bewust heel letterlijk gehouden: kort verhaal met zoveel mogelijk werkwoorden. Ik heb de nadruk gelegd op aantal werkwoorden. De tekst bestaat nu voor 31,6% uit werkwoordsvormen. Daarbij is voor een setting gekozen voor lessituatie zoals ik, die als jongen, ken uit het begin van de jaren 60. Luisteren, antwoorden, werken. SAAI.

Rob, onze leeftijden staan gelukkig niet vermeld. In bovenstaand stukje tekst licht van mijn leeftijd een tipje van de sluier op.

Realiseer me nu dat de setting niet helemaal correct is geschreven. Ik pas dat aan.

Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 10:05

Idd een beetje saai om te lezen, maar ik denk dat in jouw tekst het woord 'werkwoord(en)' het meeste voorkomt. Dus je kunt het ook zien als de meest letterlijke invulling van de opdracht. ;)

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 augustus 2024 - 17:01

Zoals ik boven de opdracht al geschreven heb, heb ik de tekst (op twee punten) aangepast.

Mijn (adoptief dochter) is verhalenverteller en is bereid om mijn verhalen te lezen en me feedback te geven. De aanpassingen kwamen tot stand door de volgende opmerkingen van haar: Tenzij het echt specifiek een verslag moet zijn, wil ik je uitnodigen dit verhaal te gebruiken en er een persoonlijk verhaal van te maken. / Met een persoonlijke herinnering / Dan kun je het ‘gedreun’ van de werkwoorden/les wel gebruiken op de manier waarop je het gebruikt hebt,  maar ik zou je willen uitdagen ook een laagje dieper te gaan. Door ofwel een korte beschrijving te geven van dhr. Jansen, of een beschrijving te geven van wat jij dat moment voelde. Daar is echt ruimte voor. 

Ik gaf toen aan dat de relatie tussen leerling en leerkracht veel afstandelijker was. Haar antwoord was: Klopt, komt wel aardig over. Wat deed dat met jou?

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 17:22

Sorry Job, behalve de eerste en laatste zin is er weinig veranderd aan je tekst. Het wordt er niet spannender of interessanter door, voor mij althans.
Ik vrees dat je met de laatste zin ook mijn gevoel als lezer beschrijft.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 16:58

Hoi Job, ik denk dat je nog meer werkwoorden zou kunnen toevoegen aan de tekst als je bepaalde zinnen anders zou schrijven. Bijvoorbeeld: Hij geeft weer aan vijf kinderen een beurt -> Hij kiest weer vijf kinderen die antwoord moeten geven. Maar goed, dat is hoe ik de opdracht heb geïnterpreteerd en ondanks dat het verhaal inderdaad een beetje saai leest, zijn het wel veel werkwoorden.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 17:54

Dit verhaal leest inderdaad droog, ik kan me wel vinden in de feedback van je dochter. De kunst van het toevoegen van details is dat je precies die details kiest die je verhaal sterker maken. Dat Job zijn astma-aanval heeft doorstaan lijkt nu slechts een losstaand feit te zijn. Hoe kun je hiermee je verhaal interessanter maken? Misschien baalt hij ontzettend, omdat hij door die aanval de schoolreis heeft gemist en uitgerekend voor deze saaie les op tijd hersteld is? Of gooi het over een creatievere boeg en laat de les zelf aanleiding zijn voor een allergische reactie. Krijgt niet bijna iedereen de kriebels van werkwoordvervoegingen?

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
18 augustus 2024 - 8:52

Natas bedankt voor je feedback. Ik heb je suggestie overgenomen.

Mespunt ook jij bedankt voor je feedback. Een deel van een zin raakte mij: omdat hij door die aanval de schoolreis heeft gemist. Ik heb op de lagere school om deze reden de meeste schoolreisjes gemist. Heb naar aanleiding van je feedback de tekst nogmaals onder de loep genomen en deels herschreven. Als tweede versie geplaatst,

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2024 - 11:14

Sorry Job, dat vind ik verdrietig voor je. Ondanks dat ik je niet persoonlijk ken ben je voor mij een forumlid met een gezicht en een naam. Dat maakt het gemakkelijker om me in te leven. Een lezer heeft meestal wat meer nodig. Ik vind je laatste versie daarom zeker al een verbetering. Voor mij mag je het gerust nog iets verder doortrekken. Vind je het goed als ik een voorbeeld geef, of wordt het dan vervelend? Ik bedoel het goed, maar kan soms wel eens wat doordraven. Met deze reactie staat je verhaal in elk geval weer bovenaan.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
19 augustus 2024 - 11:04

Hallo Mespunt, bedankt voor je reactie.

Door de tekst autobiografisch te maken stel ik me, daar ben ik me bewust van, kwetsbaar op. Maar voel je vrij om een voorbeeld te geven. Ik kan er alleen maar van leren. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 11:24

Dat begrijp ik. Mijn teksten bevatten ook vrijwel altijd een autobiografische component, want van mijn fantasie moet ik het nu eenmaal niet hebben. Ik begrijp ook jouw neiging om dichtbij de (jouw) waarheid te blijven, maar dát is natuurlijk helemaal niet nodig. Voor jou (en mij) voelt het misschien een beetje als geschiedvervalsing, maar de lezer is in de werkelijkheid niet geïnteresseerd, die wil gewoon iets interessants lezen. Je kunt dus gerust overdrijven en details toevoegen of juist weglaten, als je dat wilt. Bijvoorbeeld zo:

 

ik heb gereisd
jij hebt gereisd
hij/zij heeft gereisd
wij hebben gereisd

Job slikt. De schoolreis, natuurlijk, die was maandag. Vandaag is het woensdag. Job kijkt om zich heen. Maarten kijkt geconcentreerd naar het bord, Ellen staart verveeld uit het raam. Naast hem schrijven Judith en Pieter stiekem briefjes aan elkaar. Hij ging, zij ging, hij/zij ging. Allemaal gingen ze. Niet nu, denkt Job en richt zijn blik weer op het bord. De meester ratelt maar door. Jobs onderlip trilt. Kijk naar de woorden, maant hij zichzelf, maar de vervoegingen vervagen in de verte.

“Job, zit niet zo te dromen!” De stem van de meester klinkt luid. “Dit gaat nog veel te vaak fout. De rest van de week was je er ook al niet, let nu even op, jongen.”

Tien minuten later gaat eindelijk de bel.

Nu heb ik het misschien wel erg overdreven, maar het is om een voorbeeld te geven. Uiteindelijk is het zaak om een stijl te vinden die bij je past.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 11:24

Ja, dit is een verhaal over een jongen met astma en bij mij groeit de compassie naarmate de meester doorgaat over de werkwoorden. Hoe gaat de jongen dit doorstaan en kan hij dit wel onthouden? Ik vind het inzicht geven in de beleving van de jongen.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
19 augustus 2024 - 11:44

Hallo Mespunt,

Ik heb ondertussen al begrepen dat men vooral "spannende' , "verrassende" verhalen wil. Bij Werkwoorden heb ik gekozen om vooral zoveel werkwoorden te gebruiken. Ik realiseer me nu de feedback dat je dan een voor anderen uiterst saai verslag krijgt.

Jou voorbeeld spreekt mij wel aan, al zou het in mijn geval (autobiografisch) zo eindigen. "Job gaat het nog. Je mag gerust even achter in de klas op je matras een uurtje gaan slapen. Misschien voel je je dan weer wat beter."

Bedankt voor je feedback en de moeite die je hebt genomen voor het schrijven van je voorbeeld. Het wordt door mij erg op prijs gesteld.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 13:18

Graag gedaan en ik ben blij om te lezen dat er in werkelijkheid begrip was en je niet ook nog op je kop kreeg. Het gegeven dat er een plekje in de klas was waar je kon uitrusten vind ik heftig. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.