Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#519 – Wat als …?

13 augustus 2024 - 17:46

 

Ik heb horen zeggen dat het zou kunnen gebeuren dat getracht gaat worden het eigenhandig schrijven te dwarsbomen. Artificial Intelligence zal het overnemen: niet langer meer zelf bedenken, fantaseren, romantiseren, bloedstollen, ontroeren, amuseren, informeren, onderwijzen, ergeren of verbazen. Dit stemt tot nadenken. Zou het overwogen worden? Zou het serieus gerealiseerd gaan worden?
Wat als ik zelf niet meer mag verzinnen, vragen, uitroepen, cursiveren, aanhalen, onderschrijven, alinea’s maken, uitlijnen, zijlijnen, becommentariëren, redigeren, discussiëren, frustreren en irriteren? Wat zal ik met mijn vrije tijd moeten doen?
Het beangstigt me, baart me zorgen. Een dag niet geschreven, is een dag niet geleefd.

 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2024 - 23:36

99 woorden Fief? Is dat geen andere rubriek hier ergens op deze website? Nu ja, mogelijk volgt er nog een tweede deel.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2024 - 23:39

Ach, ook AI zal vroeg of laat vast wel eens een writersblock krijgen en zich bezatten in een AI-café. Ik werd een beetje amechtig van alle werkwoorden. Missie geslaagd.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 0:21

@Gi: we mochten rebelleren, ik ben daarom voor de 99 woorden gegaan. En als het eigenlijk ergens anders hoort, is het ook een vorm van rebellie om het hier te plaatsen. Dus nee, geen tweede deel.

@Rob: het duizelde mij ook. De coach wilde veel werkwoorden, die heeft ze gekregen.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 16:02

Ik vond de vorige versie beter.

Oeps ... twee verhalen door elkaar gehaald. Zo ook mijn reactie. Niets gezegd dus.

Wel een leuk stukje.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 augustus 2024 - 16:12

Fraaie monoloog. Er wordt nu al regelmatig gevraagd om je tekst met AI te laten herschrijven. Dan worden mijn hersenen  lui gemaakt. 

Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 9:46

Zelden een tekst gelezen met zoveel modale werkwoorden en ontbrekende lijdende voorwerpen - waardoor je werkwoordratio natuurlijk stijgt. Knap gedaan! Ik vroeg me even een seconde af wat voor tekst je zou krijgen als je een AI tool zou vragen een korte tekst met zoveel mogelijk werkwoorden erin te fabriceren... ;) Heb ik nog niet uitgeprobeerd...

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 11:37

Hoi Rifkab, dit is natuurlijk een tekst die je normaal gesproken voor een verhaal niet moet gebruiken. De overdosis hulpwerkwoorden is funest. Voor deze opdracht ben ik uit mijn dak gegaan, maar ik geef de voorkeur een strakkere tekst. Na 99 woorden vond ik het dan ook genoeg.
Chat GPT zal er ongetwijfeld iets van vinden.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 10:48

Grappig; ik was bezig met deze opdracht en had een stuk van 150 woorden. Ik kreeg het gevoel dat het langer moest en de 300 woorden versie was gewoon een draak geworden. Ik denk dat het met deze opdracht wellicht slim is om het idee klein te houden. Dit is 100 woorden leuk, 300 niet.

Slim gedaan, leuk om te lezen. Klein maar fijn. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 11:00

Hoi Robin, mijn Word telt 99 woorden. Inderdaad, 300 woorden vond ik ook geen doen. 
Bedankt voor het lezen en je compliment.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 11:42

Nou, mijn opzet was 99, een UKV. Als het er inderdaad 100 waren geweest, had ik een woord moeten schrappen. Vandaar.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 11:45

Ah ja, ik schrijf al een tijdje naar nooit zoveel "mee gedaan". Dit soort definities ben ik dus niet zo bekend mee. Maar helder, als je UKV wil is dat ene woord natuurlijk een dealbreaker. ;)  

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 14:45

Je hebt je strikt aan de opdracht gehouden, een leesbare tekst weten te produceren en zelfs nog een boodschap weten mee te geven. Dat zijn veel vinkjes, knap gedaan.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 17:37

Hoi Fief, de eerste zin heb ik een paar keer moeten lezen, meer werkwoorden in één zin kan volgens mij niet. Leuk geschreven en ik ben het helemaal met je eens, laten we lekker zelf blijven schrijven.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2024 - 7:49

Hoi Fief,

Leuke invulling van de opdracht. Slim om het kort te houden, zo blijft het leesbaar. Je hebt met weinig woorden een afgerond verhaal geschreven met een mooie boodschap aan het einde. Maar toch zou ik er geen gewoonte van maken om zoveel werkwoorden in een tekst te verwerken ;)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 11:01

Het is je gelukt om een vlot leesbare tekst te schrijven en ben het met je eens dat deze stijl niet vaak en niet lang volgehouden moet worden. Het grappige is dat het ontstane taaltje een beetje robotachtig klinkt, passend bij jouw onderwerp. Goed gedaan!

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 11:14

@Jurrit: dank je wel voor je reactie. Het is een draak van een tekst met zoveel werkwoorden, maar wel leuk om te doen voor een keer.

@Odile: bedankt voor de opdracht en uitdaging. 

Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 15:49

Knap geschreven Fief! Ik moest mijn aandacht er goed bijhouden, dus inderdaad gelukkig maar 99 woorden.

Ik heb nog geprobeerd om ergens een extra werkwoord tussen te proppen, maar dat is mij niet gelukt.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 17:00

Hoi Suuz, ik had het graag vernomen als je nog een plekje gevonden had. Maar dan had ik ergens anders weer een woord moeten wissen. Bedankt voor het reageren.