Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#519 - Rugklachten

13 augustus 2024 - 14:28

 

‘Mevrouw Vermeer, kom binnen.’ Ze staat op en volgt hem de spreekkamer in.
‘Gaat u zitten.’ 
Hij luistert, neemt een slok koffie en kijkt op zijn computerscherm terwijl ze praat. 
‘U heeft rugklachten? Ik zal u verwijzen naar de fysiotherapeut.’ Gehaast tikt hij een briefje.
‘Neem 4 maal daags 2 paracetamol tegen de pijn. Met water innemen.’

Ze zucht en knikt. 
‘Waarom heeft iedereen tegenwoordig zo’n haast, dokter?’ 
‘We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan! We kunnen nu niet blijven, we kunnen nu niet langer blijven staan!’ zingt hij lachend. 
‘Nou, ik zing liever met Ramses mee. Die werkte ook, maar leven is meer dan werken alleen, dokter!’ 
Ze zingt met kristalheldere stem: ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!’ 
‘Ramses was een goede vriend van mij, toen ik nog bij de revue werkte. We traden samen op, compleet met acrobatische act. Geweldig was dat!’

Hij lacht en knikt. Hij kent het verhaal al, maar laat het niet merken. 
‘Wat deed u dan?’
O, van alles! Dansen, zingen, acteren, jongleren, gevaarlijke toeren uithalen hoog boven het podium.’ Kwiek staat ze op en maakt een paar danspassen door de spreekkamer. 
‘Ik zou u weleens hebben willen zien blijven staan kijken, dokter, toen ik al zingend aan een koord dwars door de zaal heen naar beneden zeilde!’ 
Ze maakt een pirouette en steekt haar hand uit: ‘Kom dokter! Doe eens mee!'
Hij pakt haar hand en ze dansen door de spreekkamer. Samen zingen ze het nog eens: ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!’ 
Haar ogen glinsteren, ze lacht opgetogen. 

Hij reikt haar jas aan en loopt met haar naar de deur. 
‘Blijven dansen en zingen, hoor!’ zegt hij.
‘Altijd! U ook hoor, dokter! En waarvoor kwam ik nou eigenlijk bij u?’

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2024 - 18:25

Leuk gedaan, Rifkab. Een vlot lezend verhaal.
Hier en daar zie ik nog mogelijkheden om extra werkwoorden ertussen te wringen.
Bijvoorbeeld:
Neem 4 maal daags 2 paracetamol tegen de pijn ---> U mag 4 maal daags 2 paracetamol innemen tegen de pijn. Of: Ik adviseer 4 maal daags 2 paracetamol te nemen tegen de pijn.
Ik verwijs u naar de fysiotherapeut.  --> Ik zal u verwijzen naar de fysiotherapeut.
En waarvoor kwam ik nou eigenlijk bij u?’ ---> Waarvoor moest ik nu eigenlijk bij u zijn?
‘Altijd! U ook hoor, dokter! ---> Dat geldt ook voor u, dokter! 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2024 - 21:51

 

Leuk verhaal, Rifka, hoewel ik een patiënte met rugklachten die kwiek opstaat, pirouettes maakt en danst niet echt realistisch vind. Ik verwachtte dat ze halverwege de dans een verschot zou krijgen.

 

Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 9:32

Dank jullie wel voor de feedback!

@Fief: Veel dank voor het meedenken! Ik heb niet al je voorstellen overgenomen.
1e voorstel: resulteert in 2x '(in)nemen' vlak na elkaar, dat vind ik niet mooi.
2e voorstel: wel overgenomen.
3e voorstel: door de andere formulering verschuift voor mijn gevoel het initiatief voor de afspraak van de patient naar de dokter en dat is niet mijn bedoeling. 
4e voorstel: voelt voor mij wat gekunsteld en minder als 'spreektaal'. Het klinkt niet als een formulering die je logischerwijs in deze situatie zou verwachten.

@Rob en @Job: dank dank!

@Emily en @TonyCoppo: het is idd wat uitvergroot, dat geef ik meteen toe, maar ik het geeft ook aan dat fysieke klachten niet altijd en niet enkel en alleen een fysieke oorsprong hebben en dat andere 'interventies' (aandacht, muziek, kunst, etc.) vaak ook helpen bij het verminderen van de klachten.  

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 9:40

RifkaB, het zijn ook maar suggesties hoe het anders kan. Wat je ermee doet, hoef je niet te verantwoorden. 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 11:20

Leuk gelezen. Ik vond het helemaal niet storend dat de patiënt met rugklachten danst. Het is een verhaal. In werkelijkheid zijn rugklachten vaak (niet altijd) kommer en kwel maar als ik de werkelijkheid even mag overslaan, dan graag. :) 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 12:13

Dit werkwoorden verhaal leest erg vlot. Je zet de werkwoorden ook echt aan het werk waardoor een vaak passief doktersbezoek ineens actief wordt. Ook een goed idee de citaten die de personages typeren en de omslag in het gesprek inleiden. Goed gedaan!