Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#518 Kinderspel

9 augustus 2024 - 16:47

Laura gooit een bal achterover. Hanna vangt de bal en verbergt hem achter haar rug. Alle kinderen vormen een rij met de handen op de rug. Ze zingen: “Antoinette qui a la balleDraai je om dan weet je ’t al.“
Laura raadt wie de bal opving. Het spel stamt uit de tijd van de voormalige koningin van Frankrijk, Marie Antoinette, vandaar de naam. Onze tante heet ook zo, maar wij noemen ze Nènè, niet vanwege haar rijkelijke boezem, maar omdat haar neefje als baby haar naam zo uitsprak.

Opnieuw vormt men een rij. Lisa en Maartje maken met de armen een poortje waar de anderen onderdoor lopen. Nu zingen allen:

Witte zwanen, zwarte zwanen,
Wie wilt er mee naar Engeland varen?
Engeland is gesloten
De sleutel is gebroken
Is er dan geen smid in ’t land
Die onze sleutel maken kan?
Laat door, laat door,
Wie achter is moet voor

Het liedje stopt, de poort sluit en Joris is gevangen. In het volgend spel mag hij niet kijken terwijl hij tot vijftig telt. Jan stampt een potteke (leeg blik) weg en iedereen verstopt zich. Na de vijftigste tel roept Joris: “Al wie niet weg is, is gezien.”
Joris merkt Laura op die achter een dikke eik zit. Hij roept "Laura!" en rent naar het potje om haar af te tikken. De anderen kunnen Laura redden door hun schuilplaats te verlaten en het potje opnieuw weg te stampen alvorens Joris het bereikt. Als niemand het kan wegschoppen, neemt Laura de rol van Joris over.

Boze tongen beweren dat Andy Warhol als kind het spel potteke stamp steeds weer verloor en daardoor later uit pure frustratie zijn wereldberoemde Campell’s soep schilderij(en) maakte. Een ervan werd in 2006 verkocht voor net geen 12 miljoen Amerikaanse dollars. Men zou voor minder gefrustreerd raken.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 augustus 2024 - 16:00

 

Hoi Schmetterling, je legt een kinderspel uit maar het leest niet echt als een verhaal. De setting komt er voor mij niet uit. Door niemand in persoon te noemen maar in het algemeen te beschrijven, leest het afstandelijk. 

Twee kiinderen ---> i te veel

 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 augustus 2024 - 17:05

Eens met de vorige opmerking. Het is een beschrijving van het spelletje. Als je toch voor "setting" zou willen gaan, kun je uitgebreiden of inkleuren waardoor we een beeld krijgen van wat er zich afspeelt. Dat is m.i. "setting". De link naar Andy Warhol komt onverwacht en heeft ook die beschrijvende stijl, waardoor ik niet goed kan plaatsen wat die betekent.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 augustus 2024 - 19:15

Fief en Raymond, dit verhaal is dus niet aan jullie besteed. Jammer. De kinderspelen worden niet enkel beschreven, ze worden door de groep kinderen letterlijk gespeeld. Er komen al namen genoeg voor in het verhaal, dus zie ik niet in waarom elk kind ook nog eens een naam moet krijgen. De link naar Warhol is m.i. nogal evident met het blik. Het verhaal staat bol van de actie en er wordt zelfs gesproken en gezongen. Jullie hebben m.i. de bal (van Antoinette) mis geslagen in jullie commentaren. Moet kunnen, maar blijf vooral reageren. 

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 augustus 2024 - 21:14

Het begin is voor mij duidelijk, er wordt een spel gespeeld. Vanaf het gedeelte 'Het liedje stopt...' is het voor mij minder duidelijk. Het lijkt alsof het hier overgaat in een beschrijving van het spel. Ik denk dat dit komt doordat je termen gebruikt zoals 'de zoeker' en 'de gevangene' Ik lees nergens meer 'de kinderen' of 'het kind' terug bijvoorbeeld. Dit maakt dat het voor mij overgaat in een beschrijving van het spel. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar zo interpreteer ik het. 

Het einde van het verhaal vind ik mooi. Je kiest hier een specifiek persoon en waarom het spel voor hem belangrijk geweest is. Of frustrerend. 

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
12 augustus 2024 - 11:19

Hallo Smetterling,

Door het middenstuk persoonlijker te maken met wat namen van de kinderen die het spel spelen wordt je verhaal volgens mij sterker. Probeer het eens uit. Ik kreeg dat advies ook van mijn dochter, zij is een verhalenverteller, voor mijn verhaal Waterpret. 

Het begin vind ik uitstekend en de overgang naar Andy Warhol was voor mij ook duidelijk.

Het spel kent diverse varianten. Kun jij mij vertellen waar jouw versie zich afspeelt?

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2024 - 11:25

Twee kinderspelen is too much. Het tweede had beter uitgewerkt kunnen worden. Wel herkenbaar. Grappig dat je Warhol erin hebt gefietst. Maar dat had ook wat meer duiding mogen krijgen binnen de setting.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2024 - 13:18

SF, Job en Rob, bedankt voor jullie reacties.
Rob, er zijn drie kinderspelen en de link naar Warhol heeft met de titel te maken: sommige mensen noemen zijn werken 'kinderspel'. 
Job, ik heb dankbaar het advies van jouw dochter gevolgd en er wat namen in gebracht, dan is meteen Fief ook content. 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2024 - 20:34

Met setting bedoel ik omgeving en hier werd ik verrast dat de omgeving is gegoten in kinderspel. Ik voel me omgeven door kinderen. Een keer komt een boom voorbij. Ja, ook kinderen kunnen een omgeving zijn en de rest van de wereld verdwijnt dan. Andy Warhol is als het ware een continuatie van het kinderspel. Verrassend dat het tot zoveel geldelijke waarde kan leiden.