#518 - Paarsgevlekt
‘Zet je,’ zegt Frank De Tank met een stem alsof hij een koning is. Hij wijst naar het paarsgevlekte dekentje midden op het podium.
Sonja kijkt verwonderd om zich heen. Tientallen felle lampen verlichten het podium en het paarse dekentje. Vijf camera’s staan in een perfecte cirkel opgesteld en zijn gericht op het stukje textiel. Verder niets. Behalve Frank De Tank natuurlijk. Zijn behaarde buik lijkt op die van een chimpansee. Een gouden ketting hangt om zijn nek en streelt zijn borsthaar als een wingerd rond een plataan. Zijn gebruinde huid toont duidelijk dat hij zonder zwembroek zonnebaadt. En hij is gezegend! Strandgangers die hun plastic bootje opbliezen en de zee in peddelden, konden onmogelijk zijn “wapen” niet opmerken.
Sonja kan het ook niet ontwijken.
Ze hikhakkelt en wijst naar Franks tank, stamelend alsof ze voor het eerst een reuzepanda ziet. ‘Gaat u daarmee…?’
‘Meisje toch,’ zegt Frank alsof hij dit al duizend keer heeft gedaan. Misschien heeft hij dat ook, denkt Sonja. ‘De setting is belangrijk!’ Hij krabt aan de golden retriever die op zijn linkerdij is getatoeëerd. ‘Vandaag ben jij de ster! Jij bent het middelpunt. Ik ben er alleen om jouw hoogtepunt te geven. Of beter gezegd, hoogtepunt na hoogtepunt. En de camera’s,’ hij wijst naar het vijftal, ‘zijn jouw vrienden.’
Sonja kijkt naar de camera’s, voelt zich iets minder alleen, denkt aan haar kapotte wasmachine, aan de sushi die ze vanavond zal eten met het geld dat Frank haar beloofde, misschien met een flesje Riesling. Ze knikt aarzelend, trekt haar kleren uit en gaat op het dekentje zitten. Ze kijkt rond het podium en ziet door de felle lampen alleen de rode indicatorlampjes van de camera’s.
Ze zucht, legt haar haren in haar nek, glimlacht naar camera drie, likt haar lippen en spreidt haar benen.
‘Laat die tank maar komen!’
Plots voelt Sonja iets kouds op haar voeten en kijkt verbaasd naar beneden. Een natte neus en een kwispelende staart begroeten haar: het is een golden retriever met een clownshoed.
‘Welkom bij “In het Hondemandje”’ zegt Frank met een brede grijns. ‘De nieuwe realityshow voor echte hondenliefhebbers!’
Hoi Tony, fijn dat je weer…
Hoi Tony, fijn dat je weer meedoet. Natuurlijk moet het een verhaal over een belevenis van Sonja zijn, met een einde zoals alleen jij die kunt verzinnen. Persoonlijk vind ik het zelfs voor Sonja te ver gaan. Maar je zegt geen woord verkeerd en je verhaal leest wederom als een trein.
Ze hikhakkelt. Ze wijst naar Frank’s tank, stamelend alsof ze voor het eerst een reuzepanda ziet. --> twee keer ze+werkwoord achter elkaar vind ik persoonlijk niet lekker lezen. Frank's moet Franks zijn. Misschien:
Ze hikhakkelt en wijst naar Franks tank, ...
Tony, weer een verhaal van…
Tony, weer een verhaal van de bovenste plank met Sonja in een glansrol. Het enige wat mij aan haar stoort is dat ze Riesling drinkt bij haar sushi. OGG. (O=ontzettend). Hier past ook deze anekdote van de mevrouw op het strand van Oostende die een opa attendeert op het feit dat zijn klokkenspel uit zijn zwembroek hangt: "Monsieur! Votre pendule!"
Okeej. Ik heb je in andere…
Okeej. Ik heb je in andere feedback aangeprezen vanwege de Sonja-absurditeit en ik houd van je snelheid en woordrijkdom, maar deze vliegt voor mij aan het einde uit de bocht. Je startte weliswaar op poll position, da's ook veel waard.
Dankje Fief, wat jij te ver…
Dankje Fief, wat jij te ver gaan vindt, zit in je eigen mind, ik schreef niks (zoals je zelf aangaf)! (ik paste wel je suggestie aan, veel beter uiteraard)
@Gi: penduleren! Dankje!
@Raymond: er vliegt niks uit de bocht, behalve wat jij denkt. (en misschien wat Sonja denkt) op zich gebeurt er helemaal niks! Dank!
Tony, naar wat zich in mijn…
Tony, naar wat zich in mijn mind afspeelt, gis jij nu ook. Sonja is je favoriete personage, ze heeft al een hoop ondernomen en schuwt niets, maar om haar naakt met benen gespreid op een dekentje voor vijf camera's en een hijgende hond neer te zetten in een realityshow voor hondenliefhebbers, is zelfs voor Sonja denigrerend (naar mijn bescheiden mening). Dat gezegd hebbende, heb je naar mijn idee wel perfect aan de opdracht voldaan, hoe absurd ook. Dat bedoelde ik dan ook met dat je niets verkeerd schreef en dat je verhaal als een trein leest.
Hoi Tony, Goedlopend…
Hoi Tony,
Goedlopend verhaal met een onverwacht einde. We zitten ineens in een uitzending van Honden TV, die zag ik niet aankomen. Ik snap de andere commentaren. Het personage Sonja schuurt een beetje.
Jurrit zal met 'schuren' wel…
Jurrit zal met 'schuren' wel niet het synoniem van 'schrobben' bedoelen, want de vloer schuren/schrobben, zoiets is pas echt beneden Sonja's (v)waardigheid.
Klok en klepel het werkt…
Klok en klepel het werkt altijd. Ook in dit verhaal. Moest ook even denken aan Lolita. Graag gelezen.
Sonja binnenkort op de…
Sonja binnenkort op de centerfold van 'Woef'! Prins Laurent zal opgetogen zijn.
Ach ja, wat zal ik hierop…
Ach ja, wat zal ik hierop antwoorden? Het is onmiskenbaar een verhaal van jou met grote vaart en taalsouplesse en onmiskenbaar speelt de setting een rol. We kunnen bakkeleien of dit vrouwonvriendelijk is maar ik ben niet zo van woke. Dit verhaal voldoet wel het meest aan de opdracht zoals ik heb bedoeld tot nu toe. Ik heb nog een paar verhalen te gaan.
Dank Rob, Schmetterling!…
Dank Rob, Schmetterling! Prins L. sponsorde het project!
@coach: ben ik gewonnen? Zeg ja! :)
Gewonnen! (coach stuurde een…
Gewonnen! (coach stuurde een duif!)