Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#518 Waterpret

8 augustus 2024 - 13:08

Het pad langs het verblijf staat helemaal vol met bezoekers op deze mooie zomerdag. Een hek scheidt ons van het water. Mijn aandacht gaat naar de gevoelige dieren die ik nu voor mij zie.

Yindee komt tussen twee okerkleurige rotsen tevoorschijn. Ze wandelt langs een kale boom en loopt over het kleine strand naar het water. Ze loopt rustig door. De fonteinen aan haar rechterkant laat ze links liggen. Het water staat nu tot aan haar borst. Met deze hitte voelt het water heerlijk verkoelend.  Ze zoekt contact met Thong Tai, een van de anderen die al in het water is. Ze drinkt van het frisse water.

Sibu, met een lichte huid vanaf zijn voorhoofd tot halverwege zijn slurf, komt langzaam onze kant op. Zijn lange slagtanden zijn indrukwekkend. Zijn slurf gaat onder water en komt traag weer naar boven. Hij proest het water uit. Er klinkt gelach als wij de spetters als kleine regendruppels op ons neer voelen komen. 
Mijn volledige aandacht gaat nu naar de  gigantische olifant die vlak voor mij langs zwemt. Zijn kleine kraalogen nemen ons op. Mobiele telefoons en camera's leggen deze sociale stier vast.

Op de achtergrond staan de twee vrouwelijke olifanten nog te genieten van het verfrissende water. Ze verkennen het grote bassin. Met hun slurven gaan ze voorzichtig langs de aangelegde grijze rotsen. Zo nu en dan verdwijnen ze onder water. Komen dan weer boven en voelen met hun slurf. In hun spel slaan ze de slurven in een soort omhelzing over elkaar heen.
 
Een blond meisje naast mij kijkt geboeid naar de twee olifanten die met elkaar aan het spelen zijn. 
Plotseling roept ze: "Mama, kijk daar eens."
Tussen de twee olifanten komt plotseling de kleine Vinh van onder het wateroppervlak tevoorschijn.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2024 - 13:59

Hoi Job, je beschrijft een mooi tafereel. Olifanten zijn prachtige dieren en een genot om naar te kijken. Ik vraag me wel af wat de rol van de ik-persoon is. Hij kent de dieren bij naam. Verder met plezier gelezen.

Je zit nu 30 woorden boven het limiet. Het is juist de uitdaging om binnen het woordenaantal te blijven. Dan moet elk woord ertoe doen. 
Door kritisch naar je zinnen te kijken, kun je een aantal woorden schrappen. Bijvoorbeeld in de zin: 
Mijn volledige aandacht gaat nu naar de  gigantische olifant die vlak voor mij langs zwemt. --> korter: Een gigantische olifant zwemt voor ons langs, zijn kleine kraalogen nemen ons op.

Er klinkt gelach, als ik de spetters als kleine regendruppels op mij neer voel komen. --> de komma mag hier ook weg. Korter: Er klinkt gelach als de spetters als kleine regendruppels op ons neerkomen. 

Camera' s ---> camera's
mobiels --> mobiele telefoons leest lekkerder

Een klein blond meisje, naast mij, kijkt geboeid naar de twee olifanten die met elkaar aan het spelen zijn.  ---> de komma's in de zin kunnen weg. "naast mij" zou je ook weg kunnen laten.
klein meisje is dubbelop. Het verkleinwoord zegt al dat ze klein is. Scheelt bovendien weer een woord. 

Plotseling roept ze: "Mama kijk daar eens." --> achter mama hoort nog een komma. mamma is hier een aanspreking.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2024 - 15:34

Ja, ik vind het ook een mooie beschrijving Job. Ik zie de olifanten van verschillende maat en karakter goed voor me.

Daarmee heb ik ook een beetje moeite met je twee zinnen "Mijn aandacht is gericht op wat er voor mij te zien is. Tot deze gevoelige dieren voel ik mij echt aangetrokken." Kwestie van show, don't tell. Dat je aandacht hebt, blijkt uit wat je schrijft, dat je je tot hen aangetrokken voelt, blijkt nog sterker - door de liefdevolle manier waarop je ze beschrijft en je kennis van de namen. Ik zou die zinnen weglaten.

Slachttanden > Slagtanden

Er klinkt gelach als ik de spetters...:  is het mijn gelach? Want ik voel de spetters. Is het gelach van het hele publiek, dan voelen WIJ de spetters. Of lacht het publiek om mij omdat ik als enige nat wordt? Dan kun je dat explicieter en dus grappiger maken.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
8 augustus 2024 - 15:59

Hallo Fief en Raymond,

Bedankt voor jullie waardevolle feedback. Ik ga hier mee aan de slag.

Vraagje aan Fief: Hoe kom jij aan de 330 woorden. Word geeft 300 woorden aan. Ik ben hier altijd heel kritisch op.

Tekst aangepast en volgens de controle in Word zit ik nu op 291 woorden.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2024 - 16:23

Hoi Job, Ik kan het nu niet meer controleren omdat ik de oude tekst niet meer zie. Ik heb jouw tekst gekopieerd en in Word geplakt. Daarmee kwam ik op 330 woorden. Vreemd. Jouw nieuwe tekst is bij mij ook 291 woorden. 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2024 - 21:56

Mooi verhaal en ik waan mij omringd door olifanten. Setting heeft echter meer betrekking op de omgeving dan op de actoren,  mens of dier. Het water is dan wel echt omgeving. Evengoed levert het een heerlijk verhaal op.