Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#518 Misdaad

8 augustus 2024 - 8:57

Met een kloppend hoofd komt hij aan op de plaats delict. Gisteravond te veel gedronken. Marie, huisnummer 57. Het huis doet een belletje rinkelen, maar net niet voldoende. ‘Ga jij maar eerst naar binnen,’ zegt hij onzeker tegen zijn collega. Hij werkt nog maar kort op de forensische afdeling, nadat hij is ontslagen bij zijn vorige baan. Terwijl hij de gang door loopt kijkt hij aandachtig rond. De houten vloer ziet eruit alsof hij net is schoongemaakt. Er hangen links en rechts wat familie foto’s aan de muur. Het zal wel meevallen.

Hij opent de deur naar de woonkamer. Chaos. Bloed, kapotte wijnglazen, spullen op elke centimeter van de vloer. ‘Waar moeten we beginnen?,’ vraagt hij zijn collega. Alle kasten zijn leeggehaald. ‘Laten we ons focussen op de dingen die opvallen. Ga jij links, dan ga ik rechts.’ Terwijl hij naar links loopt, ziet hij niets anders dan bloed. Bloedspetters op de wit geverfde muur. Bloed op de houten vloer. Gefocust blijven, details, details zijn belangrijk.

Er staat een paarse fluwelen stoel in de hoek van de kamer. Hij schuift de stoel opzij. ‘Vick! Hier ligt een ring, een dure ook, deze moet wel van de dader zijn, toch? Waarom zou hij deze anders laten liggen?’ De hand van zijn collega valt neer op zijn schouder. Goed gedaan. Rond negen uur in de avond is hij eindelijk thuis. Hij geeft zijn vrouw een kus. ‘Hoi schat, hoe was het vandaag op werk? En… waar is je ring?’ Hij begint te zweten, stotterend probeert hij te antwoorden. Hij loopt naar de keuken en pakt een glas whisky. De laatste weken heeft hij steeds vaker black-outs. De liters alcohol die hij consumeert nemen met de week toe. Hij opent zijn telefoon. Marie, laatst online: één week geleden.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2024 - 12:19

Hoi Sweetfruit, ik hou van een goed moordverhaal. In die zin heb ik je verhaal graag gelezen. 
Het is voor mij ook niet overal duidelijk wie nu wat zegt of doet. Dan wordt het lastiger het verhaal te volgen. De geloofwaardigheid komt voor mij ook in het gedrang. Zou hij zijn eigen trouwring niet herkennen? Zou er dan al geen lampje moeten gaan branden?

Na de zin "Goed gedaan" zou een witregel moeten komen. Er volgt dan een verloop in tijd. 

familie foto’s --> familiefoto's

‘Waar moeten we beginnen?,’ vraagt hij zijn collega. Alle kasten zijn leeggehaald. ‘Laten we ons focussen op de dingen die opvallen. Ga jij links, dan ga ik rechts.’  ---> voor de duidelijk schrijven we gesproken zinnen op een nieuwe regel. Dan is het duidelijker wie aan het woord is.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 augustus 2024 - 15:23

Hi Sweetfruit, ook ik zeg; graag gelezen. Mooie setting, leuke clou. Ik zou een aantal returns toevoegen. Voor en na een uitspraak sowieso (geen witregels) en ik denk dat je daar Fief ook mee helpt. Komt denk ik ook omdat de HP en zijn collega Vick allebei 3e persoon zijn en dus allebei "hij" voor mij als lezer. Die verwarring is voor mij het grootste bij "Terwijl hij naar links loopt", want de collega-hij sprak en vervolgens doet de HP-hij iets.

Ik heb niet zoveel moeite met zijn blackouts en of hij de ring zou herkennen. Ik vind dat je zijn schimmige herkenning, verwarring en twijfel goed verwoordt en doseert.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
8 augustus 2024 - 17:36

Hallo Sweetfruit, ook bij mij komt de geloofwaardigheid van je verhaal af en toe in het gedrang. De houten vloer in de gang lijkt schoongemaakt. Door wie? De conclusie hij moet wel van de dader zijn lijkt mij voorbarig. De zin "Waarom zou hij deze anders laten liggen?" ervaar ik als vreemd. Een dader laat volgens mij nooit wat bewust liggen. 

Maar, ik heb het verhaal wel met plezier gelezen. 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
11 augustus 2024 - 16:32

Ik vind het idee heel leuk en heb het verhaal met plezier gelezen. Als ik één ding zou moeten aanmerken zou het de details zijn.

Uit de laatste zin maak ik op dat ze al een week dood is. Als dit zo is; waarom merkt zijn vrouw precies nu dat zijn ring kwijt is; als die al een week weg is? Ook zijn blackouts een ding; maar met zoveel bloed moet die toch bloed in zijn eigen kleren hebben aangetroffen.

Maar; het verhaal heeft wel precies de gutpunch die je wil; het is pas als je lang gaat nadenken dat deze details je opvallen. Oh, en natuurlijk; een uitermate geschikte setting. :)

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 augustus 2024 - 20:44

@Fief Dankjewel voor de feedback, dat van de witregels en gesproken zinnen op een nieuwe regel wist ik nog niet.

@Raymond Uppelschoten Bedankt voor de feedback. Nu je het zegt kan ik inderdaad begrijpen dat het soms verwarrend kan zijn aangezien beide personen met 'hij' benoemd worden. 

@Job Weessies Ik snap de onduidelijkheid over wie de vloer dan heeft schoongemaakt. De zin 'Waarom zou hij deze anders laten liggen?' is ook juist bedoeld om duidelijk te maken dat het vreemd zou zijn als de dader hem bewust zou hebben laten liggen. Het is eigenlijk een indicatie dat hij hem perongeluk heeft laten liggen. Maar ik snap de onduidelijkheid van die zinnen.

@robin_esperoza Heel goed nagedacht over de details die je benoemt. Daar heb ik zelf namelijk niet over nagedacht. Maar klopt inderdaad haha.

Fijn dat het verhaal met plezier gelezen is.  

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2024 - 11:34

De lezer in de rol van Cluedo geplaatst. Grappig. Iets te veel 'gehij', wat het prettig lezen een beetje verstoord. De opzet is prima de uitwerking kan beter.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2024 - 21:37

Goed de setting gebruikt en uitgewerkt. Ik zie het voor me en goed verhaalidee. Misschien is de drank wel bepalend voor weinig doordachte conclusies. Intrigerend dat enerzijds schoongemaakt is en anderzijds overal bloed. Onderhoudend geschreven ook.