Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#517 Eiland

3 augustus 2024 - 21:39

 

Driehonderdtweeënveertig bij achtennegentig passen groot is het eiland. En dat is het breedste stuk. Als hij tijd heeft, kan hij de oppervlakte berekenen zoals op de middelbare school. OK, hij heeft tijd. Maar hij heeft wel wat anders aan zijn hoofd.

De tweede dag spoelden een paar anderen aan. Het waren misschien minder goede zwemmers dan hij, of ze waren gewoon op slag dood van de crash op zee. Hij had ze begraven op driehonderdelf bij zevenentwintig passen, ondiep in het zand.

Met de paar doden was ook de bagage gekomen, rustig dichterbij dobberend in de smalle branding rond het eiland. Een paar uur had hij gehoopt dat er voedsel in zat, maar toen hij met een steen de onmogelijke verpakking open had gekregen, vond hij alleen technische onderdelen.

Het ergste is de dorst natuurlijk. Een mens kan dagen zonder eten, daar wen je zelfs aan, maar zonder water kun je niet. Ja, hij weet het, water zat, maar zout water drinken is taboe. Je gaat er hartstikke dood aan. Krampen, hallucineren, spieren verschrompelen, hartritmestoornissen. Maar zonder water ga je ook hartstikke dood. En met water.

Hij zit nu op een grote platte steen op honderddrieënzeventig bij tweeënveertig passen. Als hij naar rechts kijkt ziet hij punt nul en als hij naar links kijkt, ziet hij punt driehonderdtweeënveertig. Er is niets tussen die twee. Hij heeft alleen nog krampen van de honger.

Hij ziet steeds minder scherp en de branding ruist steeds vager. Als hij opstaat van zijn steen moet hij een moment zijn evenwicht hervinden.

Die smalle branding.

Hij wrijft in zijn ogen om beter te zien. Een groot huis rijst op uit de golven, met een blauwe deur die open gaat. Lichamen dobberen in de roze branding. Hij keert er één om en kijkt in zijn eigen gezicht.

 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
4 augustus 2024 - 17:48

Dank voor je reactie Ruud. Het voordeel van daar even op antwoorden is dat ik weer bovenaan in de rij sta, want met bijna een volledige nieuwe crew aan boord, wordt dat wel ingewikkeld, merk ik :)

Fief wees er ook al op. Voor alle nieuwelingen onder ons: we reageren alleen op de inzendingen van de laatste opdracht om te zorgen dat die niet naar onderen verdwijnen. Liever dus ook geen reactie meer van de auteur zelf na dinsdag als de nieuwe opdracht is gepost. Gewoon laten gaan. En als je instuurt voor feedback, help anderen dan ook door op hun verhalen te reageren. Daarvoor zitten we allemaal op dit forum. Het is een mix van de goede gewoonte die is ontstaan en deze post van de regels.

Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
4 augustus 2024 - 21:26

Wat een gruwelijk einde zeg! Goed bedacht. Ik kan je even niet volgen bij zin 2 over het breedste stuk, terwijl je in zin 1 zegt dat dit de totale afmetingen zijn van het eiland? Groet, RifkaB 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2024 - 8:13

Ook dank voor je reactie Rifka. Een eiland is niet overal even breed, was mijn beeld, dus elders haal je de achtennegentig passen niet, maar slechts zeven ofzo. Dank, dat is typisch zo'n auteursdeformatie :)

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2024 - 11:35

Hallo,

Ik vond het een goed verhaal en het thema komt overduidelijk naar voren. Omringt door water en dood gaan door dorst, het heeft een zekere ironie. Goed gedaan.

Voor mij persoonlijk; ik voelde wel alsof de emotie en de situatie niet helemaal overeenkwamen. De situatie is van begin tot het einde hopeloos. Het personage gaat dood binnen maximaal enkele dagen. Ik zelf (maar kan aan mij liggen) voelde die wanhoop niet tot bijna het einde. Misschien als je was begonnen met het stuk dat je zout water niet kan drinken, in plaats van afmetingen van het eiland. Dan doordrenk je het verhaal met wanhoop. Een andere optie is natuurlijk om hem in het begin hoopvol te laten zijn. Misschien komt er een boot langs? (In het echt, of misschien hoopt het personage dat).

Wat denkt je personage over dat hij dood gaat? Natuurlijk is het balen, maar waarom?  Wil die nog dat hij aan iemand excuses kan aanbieden? Heeft hij een ring op zak die hij had gestolen en terug wilde geven?  

Het kan vanalles zijn, maar ik denk dat eén of twee van dergelijke gedachtes de lezer meer het gevoel dat er iets verloren gaat. Een leven te vroeg voorbij. We (de lezers) bedenken er zelf wel van alles bij. Nu... en dit klinkt vast lullig... vond ik het vervelend voor hem maar maakte me het verder niet zoveel uit.

Ik weet niet of bovenstaande logisch is en of andere mensen het hiermee eens zijn. Hoe dan ook, waar ik mee begon is zeker waar; ik heb je verhaal met plezier gelezen en zoals bovenstaande laat zien heb ik er ook over nagedacht. :) Dat is altijd een goed teken.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2024 - 14:22

Dit personage wanhoopt niet maar gaat stappen tellen. Dat maakt het een interessant personage voor mij. Hij blijft helder nadenken tot het einde nadert en hij gaat hallucineren. Zo las ik het. Ik vind het beeldend en bedachtzaam geschreven. Niet iedereen is hetzelfde of schrijft hetzelfde. De één schrijft meer emotioneel, de ander verstandelijker. Gelukkig maar want zo is er voor ieder wat anders te lezen, waar je voorkeur naar uit gaat.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2024 - 17:01

Dank voor je review Robin. Als ik het zout water al eerder had geïntroduceerd, had ik een hoop van de opbouw weggegeven denk ik. Die biebboeken is een goede vondst, van het soort onderkoelde gedachte die ik best kan toevoegen, dank.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2024 - 17:03

Dank voor je reactie Odile. Ik heb eerder best moeite gehad met je soms korte commentaar, maar hier pinpoint je een aantal stijlkenmerken die je al dan niet herkent in de tekst en daar heb ik wat aan.