Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#517 Alleen

1 augustus 2024 - 16:43

Als je wil weten hoe het voor mij voelt om in hun nabijheid te zijn, doe dan het volgende: 

Stap 1: pak een boterhamzakje. 

Stap 2: hou deze voor je mond en neus. 

Stap 3: Blijf ademen.

Je lichaam raakt in paniek; op zoek naar zuurstof die er niet is. Je voelt dat je langzaam stikt. Je hyperventileert. Je lichaam vertelt je dat je dood gaat, ook al weet je brein dat er objectief geen gevaar is. Zo voelt mijn ziel zich elke vrijdagavond als ik bij m’n ouders op bezoek ga.

Ik zeg dit niet om gemeen te zijn. Het zijn aardige mensen, ik gun ze het beste en voel me lullig dat ik zo over ze schrijf, maar ik wil ze tegelijkertijd nooit meer zien. Ze blijven mijn oude naam maar gebruiken, ook al heb ik ze keer op keer verteld dat ik me ongemakkelijk hierbij voel. Ik heb niemand anders. Misschien draaien ze toch ooit nog bij, vertel ik me keer op keer, alsof het leven een fucking Disney film is. Sorry, die ontschoot me even. Niet vloeken, dát is niet beleefd, zeiden ze tegen me als kind. Verkeerde persoonlijke voornamen gebruiken. Tuurlijk joh, maar vloeken; nee dat kan echt niet.

Soms denk ik dat ik een keuze moet maken. Dan maar helemaal alleen leven. Beter dan dit. Waar ik soms zei, bedoelde ik elke vrijdagavond. “Je bent meer waard dan dit” lees ik op een internetforum. Ik vind dat moeilijk om te geloven, het klinkt meer als iets voor shampooreclame dan voor het echie. 

Ik weet niet wie dit leest. Maar als je dit leest, en je bent ook alleen. Wil je dan mijn vriend zijn?

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 augustus 2024 - 15:04

Pijnlijk, maar voor mij een herkenbaar verhaal. Breken is moeilijk maar geeft je soms de ruimte die je nodig hebt. Een dapper verhaal.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 augustus 2024 - 20:06

Wauw, mooi omschreven. Het begin met het stappenplan om te weten hoe de hoofdpersoon zich voelt vind ik heel goed gevonden. Het neemt je gelijk mee in het gevoel. Pijnlijk om te lezen. 

Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 augustus 2024 - 0:09

Wat een mooi sterk begin! Wat mij betreft hoeft de uitleg na de twee stappen met het boterhamzakje er niet meer bij, het was me gelijk helder: een zeer benauwende omgeving. Mooi beschreven! Aangezien het hele stuk in net ABN is geschreven val ik tijdens het lezen een beetje over ‘echie’. 
Graag gelezen 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
4 augustus 2024 - 9:12

Bedankt voor de feedback, omdat het stuk zwaar is hoopte ik het net iets lichterte maken met het woord "echie", in plaats van alleen kommer en kwel, maar ik ben het met je eens; het valt precies uit de toon. 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2024 - 15:09

Hier ben ik ook enthousiast over. Een goede monoloog en houd echie erin juist want dergelijke woorden zou je ook denken en maakt het authentiek. Het past juist bij een monoloog. Ook bijvoorbeeld eerst netjes beginnen en tegen het einde dat loslaten wat trouwens past bij het onderwerp van de monoloog. Je zet een authentiek personage neer.