Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#516 Een lange zit

24 juli 2024 - 23:24

Ze lopen al een tijdje door de wijk. Keurig gekleed stappen ze mijn oprit op. Ik doe de deur open.

'Goedenavond meneer, wij komen u spontaan een bezoek brengen om met u in gesprek te gaan over het leven in zijn algemeenheid, komt het gelegen?'

'Zekers, praten over het leven is mijn hobby, maar wacht ik haal even een stoel dan kan ik beter luisteren.'

De beiden dames kijken elkaar aan en ogen wat verbaast.

'Zo daar ben ik weer, brandt u los.'

Buiten begint het een klein beetje te miezeren.

'Nou meneer, wat wij graag willen weten is hoe het momenteel met u gaat en met uw leven, gaat het goed of zijn er obstakels of juist geluksmomenten?'

'Prima, geen obstakels, nu en dan een geluksmoment, niet te veel gelukkig want geluksmomenten zijn het meest vermoeiend. Dat vergeten mensen wel eens, dat geluk ook energie kost.'

'Dat is zeker waar meneer, fijn dat het goed met u gaat en dat er geen obstakels zijn op dit moment maar die kunnen altijd komen, hoe gaat u daarmee om?'

De miezer gaat over in lichte regendruppels, de dames halen uit hun tasjes een plastic regenmutsje en plaatsen dit op hun gesteven haardos.

'Dat hangt ervan af hoe ik in mijn vel zit en de aanleiding van het obstakel. Wanneer het obstakel niet te duiden is kan ik erg ongeduldig worden. Meestal tel ik dan tot tien. Dat helpt maar heel even.

Het begint nu echt hard te regenen. Mijn vrouw roept of ik de tussendeur dicht wil doen, ze krijgt het koud. De dames halen uit hun tasjes een plastic regenjas. Aankleden verloopt moeizaam, de dames zijn een beetje nat en het plastic stropt.

'Gelooft u meneer?'

Aha. Daar komt de reeds verwachtte aap uit de mouw. De diepte in.

'Ik ben een grote fan van Dante en van mezelf mevrouw. Het geloof komt via hen tot mij. Kent u Dante?'

Ik zie de dames voor mij even nadenken en stilletjes overleggen. Iets over wegwezen.

‘Dante zegt ons niets meneer, maar kent u onze lieve heer?’

‘Onze lieve heer? Eentje maar? Ik ken er wel wat meer die lief zijn? Maar wie is die van jullie? Delen jullie hem ook samen?’

Alsof de duvel ermee speelt. De dames pakken plots de biezen en hun bezemstelen. Weg zijn ze. En we beginnen pas? Dat is ook niet aardig.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2024 - 0:31

Hoi Rob, hilarisch verhaal, nog net niet de voet tussen de deur. Goed gevonden, hoewel ik de laatste alinea uit de toon vind vallen. Waarom ineens bezemstelen? Die komen nu ineens uit het niets.
Verder met plezier gelezen.

'Goedenavond meneer, wij komen u spontaan een bezoek brengen om met u in gesprek te gaan over het leven in zijn algemeenheid, komt het gelegen?"  ---> "komt het gelegen" is een nieuwe zin. Komt het gelegen?
Je begint met een enkel aanhalingsteken en eindigt met een dubbele.

en ogen wat verbaast.  --> verbaasd 

met u leven --> uw

Aankleden verloopt moeizaam, de dames zijn een beetje nat en het plastic stropt. ---> ik denk dat de dames hier meer dan een beetje nat zijn. Eerst de miezer, dan de druppels en vervolgens gaat het harder regenen. 

onze lieve heer ---> Onze-Lieve-Heer (ik kan niet eenduidig vinden of het per se met koppelstreepjes moet, maar volgens Van Dale zou het wel moeten)
 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2024 - 18:22

Hoi Rob,

Leuk hoe je het perspectief van 'even blijven plakken' precies omdraait van wat je zou verwachten in deze situatie. Vooral je stijl vind ik goed gelukt. Hij is zowel te lezen vanuit het oogpunt van sarcasme en de mogelijkheid dat de man oprechte interesse heeft om met de dames uitgebreid in gesprek te gaan. 
Tot aan Dante, dan tenminste ;)  De bezemstelen zou ik weglaten, want daarmee haal je de dubbelzinnigheid van die stijl net iets te veel weg. Het noemen van Dante is dan nog 'subtiel' genoeg om binnen die stijl te passen, maar het overslaan naar 'het waren heksen' in plaats van: 'ik droeg een ander standpunt aan' is mijns inziens dan weer net te groot. 

Maar doet aan het geheel maar weinig af. 

Leuke, originele en vlotte uitwerking. Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2024 - 22:53

@Job Weesies: Dank voor het komen lezen en je compliment

@Nadine van de Sande: Dank voor je complimenten en je heldere observatie. Met een bezem kun je ook vegen. 😉