Lid sinds

4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#516 Een laatste biertje

24 juli 2024 - 16:48

'Doen we nog een laatste?' 
‘Het bier is op Bas.’ 
‘Het bier is nooit op in huize Mulder! Wat zeg je ervan Ferdi?’ 
‘Tegen bier zeg ik altijd ja, dat weet je.’ 
'Kan ik voor jou ook nog iets meenemen?' Vragend kijkt Bas naar zijn vrouw, terwijl hij al in de deuropening staat. Hij moet zich vasthouden aan de deurpost om zijn evenwicht te bewaren. 
Chantal schudt haar hoofd en begint met het opruimen van de glazen. 
Ferdi pakt haar bij de pols. 'Is er iets?' 
'Laat me los.' 
'Het lijkt alsof je mij ontwijkt de laatste tijd.' 
'Dat is niet waar.' 
'Sinds de Butterfly Beach Party.' 
'Hoe is het met Maria, zie je haar nog?' 
'Nee, dat is nooit serieus geworden.' Ferdi kijkt haar indringend aan. 
Bas zet twee Affligem Blond op tafel en schenkt zijn eigen glas in. 'Heb ik een gezellig onderonsje gemist?' 
'Ik ga vast opruimen, ik moet morgen vroeg op.' 
'Op zaterdag? Wat ga je doen?' 
'Zwemmen met Irma.' 
'Sinds wanneer zwemmen jullie samen?' 
'Vanaf morgen.' Chantal loopt naar binnen met een dienblad vol glazen. 
'Ik hoorde de naam Maria. Wanneer scoor je nu eindelijk die droomvrouw? Ook gezellig voor Chantal, die mag altijd onze mannenpraat aanhoren.' 
'Die vrouw heb jij voor mijn neus weggekaapt Bas.' 
'Alsof jij haar ooit had kunnen verleiden, met jouw totale gebrek aan charme.' Beiden moeten hard lachen. Een moment later klettert een half dienblad glazen op de grond. 
'Ik ga wel even helpen.' Voordat Bas kan reageren staat Ferdi op en loopt naar binnen. 
'Ik heb geen hulp nodig. Drink je bier op en ga alsjeblieft naar huis.' 
'Je staat midden in een ravage van glas.' Ferdi pakt de stoffer en blik uit de gangkast en begint fluitend alles op te vegen. 'Ho, wacht. Ik til je wel even op, dan kun je slippers aan je blote voeten doen.' Zijn armen slaat hij voorzichtig om Chantal haar middel. 
'Dank je', fluistert Chantal met haar mond slechts een paar centimeter van Ferdi's gezicht. 
'Ik ga mijn bier opdrinken.' Hij wacht een paar tellen voor hij haar neer zet. 
Buiten wipt Bas de kroonkurken van twee nieuwe flesjes. 'Als ridder in nood heb je een biertje verdiend! En anders lust ik er nog wel eentje.' 
'Ander keertje. Ik denk dat het tijd is om te gaan.' Ferdi steekt zijn hand op en loopt het tuinpad af. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 18:25

Hoi SuuZ, het is wel duidelijk waarom Ferdi blijft hangen. Graag gelezen.

'Het bier is op Bas.’  --> Bas is een aanspreking, dus er hoort nog een komma voor. Zonder komma leest het raar.
Die vrouw heb jij voor mijn neus weggekaapt Bas.' ---> hier idem. 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2024 - 12:05

Hoi SuuZ,

Een leuk geschreven verhaal met vlotte dialoog. Je raakte mij even kwijt: 

'Je staat midden in een ravage van glas.' Ferdi pakt de stoffer en blik uit de gangkast en begint fluitend alles op te vegen. 'Ho, wacht. Ik til je wel even op, dan kun je slippers aan je blote voeten doen.' 

Dat was me iets te letterlijk voor in een dialoog  ("Jij staat (..)" en "Ik til (...)"  bedoel ik.)  Het maakt dat het er een beetje te dik bovenop ligt, maar dat kan persoonlijk zijn. 

Verder leest het verhaal vlot en komt de dialoog heel vanzelfsprekend en natuurlijk over. 

Goed gedaan! 
Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juli 2024 - 16:16

 

@Fief, dank voor je reactie. Ik twijfelde al bij de komma. De vorige keer had je een interessante link meegestuurd. De volgende keer dat ik twijfel, zal ik die er actief bij pakken...

@Nadine, dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. Ik ga kijken of ik dat anders kan verwoorden.