Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#516 Nog eentje dan

24 juli 2024 - 13:47

‘Kom op, Henk, we gaon. We hebbe morgen unne drukke dag en volgens mij wil Fief ok naor heur nestje.’ Buurvrouw Mia trekt haar man aan zijn mouw.
‘Ja, vrouw, we gaon.’
Ik veins teleurstelling, maar mijn voeten doen zeer, mijn ogen zijn moe en de watten in mijn hoofd zeggen dat het mooi is geweest. Brabantse nachten zijn lang, behalve als je het van de andere kant bekijkt.
Henks woorden hangen nog in de lucht als mijn man hem op zijn schouders tikt. In beide handen heeft hij een vers getapt pilsje en hij drukt één ervan in de hand van Henk.
‘Kom op, jongen, op inne been kunde niet staon.’
Verlekkerd kijkt Henk naar het biertje. Zijn hoofd schudt nee, maar hij kan zijn ogen niet afhouden van het goudgele nat. Hij probeert nog even zijn verstand de overhand te geven: ‘Nee, Piet, ons vrouw wil naor huis.’
Mijn man zet zijn biertje op tafel en neemt Mia haar jas uit handen.
‘Piet, ’t is al veuls te laot,’ sputtert de buurvrouw.
‘Lieverd, de buurtjes willen naar huis,’ probeer ik haar te helpen, of beter gezegd, mezelf.
Manlief ziet het anders. ‘Onzin, ge bent moar inne keer per jaor jarig en ge moet vieren wè ge vieren kunt.’
De buurvrouw lijkt nog even te twijfelen, de balans slaat door naar de andere kant.
‘Hij het gelijk, buuf. Nog inne dan, om ut af te leren.’
‘Moezeltje?’ vraagt Piet.
Mia giechelt. ‘Vooruit dan maar.’

Twee uur later zitten ze nog steeds binnen. Piet en Henk voeren een onsamenhangende discussie over een vaag onderwerp, Mia kijkt wazig uit haar ogen. Ik vang de blik van mijn man en maak hem non-verbaal duidelijk dat ik het welletjes vind. Weinig subtiel verzamel ik de lege glazen en haal de overgebleven versnaperingen van de tafel.
‘Och, buufke, zal ik efkes helpen?’ wankelt Mia me tegemoet.
Gezien de staat waarin ze verkeert, wil ik dat mijn serviesgoed en glaswerk niet aandoen. ‘Het lukt wel, hoor, bedankt voor het aanbod.’

Mijn opruimactie lijkt te werken.
‘Ons buurvrouw hè genoeg van ons. We moesten maor is gaon.’
Ik negeer de ondertoon en help ze in hun jassen.
‘Fief, ut was wir gezellig. Houdoe war.’ Buurman plakt drie soppige smakkerds op mijn wangen.
‘Ja, het was keigezellig, moeten we snel eens overdoen.’
Ik sluit de voordeur en doe een schietgebedje dat ze het laatste niet bewust meekregen.

 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 15:00

Hoi Fief,

'Gezien de staat waarin ze verkeert wil ik dat mijn serviesgoed en glaswerk niet aandoen.' 

Daar moest ik hard om lachen, maar buiten dat, zie daar ook een soort samenvatting van de rest van je verhaal in. Het zegt zoveel als: 'zover had het niet moeten komen' en dat laat je in de tekst daarvóór ook al goed blijken. 

Als Brabantse weet ik niet of het het dialect is dat het hem doet en de tekst zo fijn leest. In mijn persoonlijke kringen wordt dialect/ Brabants namelijk precies op momenten gesproken als het ook daadwerkelijk gaat om die 'moakt uw éége toch nie zo druk, dé doenne we nie géére' (Maak jezelf toch niet zo druk, dat doen we niet graag)- situaties. Als het echt super informeel wordt, met andere woorden.
In die zin wordt de tekst daar voor mij levendiger en meer kloppend door, maar ik kan daar dus niet helemaal objectief naar kijken. Maar ik denk wel dat de dialogen het in het Nederlands iets minder losjes was overgekomen. 

Andere forumleden, ik zou zeggen: laat vooral weten hoe jullie daarover denken. 

De laatste zin vind ik een erg leuk slot: ik duim mee dat dat inderdaad niet gezien is. Of juist wel: een deel 2 met dat verhaal zou best interessant kunnen zijn... 

Ik heb je verhaal met plezier gelezen, Fief. Houdoe en bedankt! :) 

Nadine

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 16:04

Nadine, dè ge bedankt zijt, dat witte. Ik was even bang dat het Brabants niet goed over zou komen. Dat moet inderdaad ook nog blijken als de andere forumleden het gelezen hebben.

Lid sinds

4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 17:01

Hoi Fief, ik heb het met plezier gelezen. Je hebt het slepende en de irritatie goed verwoord.

Het dialect voegt zeker wat toe. Het geeft mooi de sfeer van een ongedwongen gezellig avondje weer. Ik moest wel zelf even schakelen en de klanken in mijn hoofd horen bij het lezen, maar dan was het voor mij als niet Branbender prima te volgen.

Eén puntje. Volgens mij moet "Twee uur later zitten ze steeds nog binnen." zijn "Twee uur later zitten ze nog steeds binnen."

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 17:06

Hoi SuuZ, bedankt voor je reactie en je scherpe blik. De volgorde moet inderdaad "nog steeds" zijn. Fijn dat het Brabants bij jou ook goed over kwam.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 juli 2024 - 8:13

Hallo Fief, ook ik heb geen moeite met het dialect in je verhaal. Het voegt iets wezenlijks toe aan je verhaal. De sfeer is goed weergegeven. Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen.

 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juli 2024 - 21:48

Dag Fief,

Hoewel ik er ook behoorlijk door omringd ben (dè witte), stokt het dialect mij wel in het lezen. In zo'n kort stukje kan ik het hebben, maar ik moet het wel hardop in mijn hoofd lezen om het echt te volgen. Overigens geeft het wel goed de toon weer van zo'n avond onder buren, maar ik vraag me af of de dronken klets in gewoon ABN dat al niet goed genoeg zou doen. Hoe dan ook: het is duidelijk plèkke wat hier gebeurt, dus graag gelezen.

Groet,

Raymond

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2024 - 10:59

Hoi Job en Raymond, nog bedankt voor het lezen en  jullie reactie. Ik heb alle verhalen wel gelezen, maar helaas geen mogelijkheid gehad om daarop te reageren.