Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#516 De plicht van Depressie

23 juli 2024 - 23:28

 

Vrolijkheid loopt rondjes, zich misschien wel realiserend dat ze niet altijd even effectief is.
'Je aanwezigheid was tot nu toe okay, om mij een beetje tot bedaren te brengen. Mij een beetje terug bij de superleuke werkelijkheid te brengen. Maar...'
Eindelijk, de keerzijde. Niks is belangrijker dan dat. Vrolijkheid gaat het eindelijk inzien. Of nee, natuurlijk niet. Ik ben helemaal niet in staat haar ergens van te overtuigen.
'Natuurlijk heeft Veronica me niet nodig, maar ik moet hier nu gewoon even zijn. Om mezelf...om haar te straffen.'
De emotiedeur zwaait open met een kracht die me ineen doet krimpen.
'What the fuck doe jij hier nog? We hadden je maar voor eventjes uitgenodigd! Wegwezen sfeerbederver, ze is wel genoeg gepijnigd. Ga je lekker nestelen in diegenen die haar van alles en nog wat hebben aangedaan.'
Boosheid heeft dit keer de gedaante van een paars, slijmerig monster dat met zijn lange tong alles opzuigt waar het de zinnen op zet. Mezelf verkleinend weet ik de tong te ontwijken, maar ik voel wel dat ik dit niet lang vol ga houden.
'Als ik je niet uitschakel doet Veronica's therapeut het wel. Haar sessie begint over een uur, je kan maar beter zorgen dat je weg bent daarvoor.'

Boosheid was me te machtig. En dus Veronica, verdween ik weer even uit je hoofd en begon je zelfverzekerd aan de sessie. Maar realiseer je wel dat dit zo weer anders kan zijn. Als je er weer een puinzooi van hebt gemaakt en mentale pijn hebt verdiend, is het mijn plicht om weer aanwezig in je te zijn. Het is echt niet om je te pesten, enkel om je te helpen.

 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 14:37

Hoi Virtuosu,

Wat heb je de opdracht creatief ingevuld! Ook qua stijl met de afwisselende emoties werkt heel erg goed om dat beeld nog verder naar voren te brengen. De uitwerking is soms iets minder, omdat de overgangen af en toe nog wat stroef lopen. Ik heb de tekst meerdere keren moeten lezen om te begrijpen welke emotie er aan het woord is en wanneer er van plaats op het spreekwoordelijke podium wordt gewisseld. 

Het slot daarentegen is hoewel droevig,erg krachtig en duidelijk. Als je van een depressie gaat denken dat die je beschermd, dan zal Veronica nog een lange herstelperiode voor haar kiezen krijgen... 

Goed gedaan! 

Groet,

Nadine

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 18:35

Hoi Virtuosu, ik vind het erg mooi beschreven. Zoals ik het lees, gebruik je emoties als personages die elkaar afwisselen. Ik moest het wel een paar keer lezen om het helemaal door te hebben.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juli 2024 - 13:30

Ja, eens met de vorige twee: erg mooie invulling. Ik zou er wel voor kiezen in de titel "de" weg te laten, De Plicht van Depressie". In het verhaal heb je het ook over Boosheid en Vrolijkheid. Als je dat had gedaan, had ik sneller doorgehad dat Depressie aan het woord is, nu moet ik daar wel een beetje naar zoeken, zoals Fief ook aangeeft. Misschien had een klein hintje meer me nog sneller geholpen, hoewel ik meestal heel erg voor weglaten ben... Hoe dan ook: graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2024 - 19:39

Dank allemaal voor het lezen en de uitgebreide feedback. Dat je het een paar keer moet lezen om het goed te begrijpen, lijkt me niet per se iets bezwaarlijks (tenzij je het een hele stomme tekst vindt). Dat je af en toe niet weet wie er aan het woord is, is wel een dingetje waar ik misschien meer op had moeten letten. Dit was best lastig, omdat emoties natuurlijk nogal snel in elkaar over kunnen lopen. 

Eens btw met je feedback over woordje 'de', Raymond. Heb het aangepast.