Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#515 Weronika

17 juli 2024 - 21:21

Vandaag is het weer boomklopdag. Mijn favoriete berk, mister Lindemans prikkelt mijn geheugen en herinnert mij eraan dat ik nog zou vertellen over het verschijnsel Weronika. Druïde Preiznig had hierover verteld tijdens de paddologennieuwjaarsborrel.


Het verschijnsel Weronika is alom bekend bij druïden en paddologen en voert ver terug naar de oudheid. Een oude Hongaarse filosoof, Pylaf Lato introduceerde het verschijnsel. Pylaf ontdekte dat alle levende wezens op aarde geboren worden in een grot vlakbij de kust van Chersónisos.
Iedere geboorte wordt ingeluid met een oerknal. Gelukkig worden de oerknallen onmiddellijk gedempt in de grot. De oerknal fungeert als finale en transportmiddel. De oerknal zorgt ervoor dat het levende wezen terecht komt bij de moeder die op dat moment ontvankelijk is. Na de oerknal neemt het levende wezen de gedaante aan die bij zijn ouders past. Tot zover de uitleg over het verschijnsel Weronika.


Maar wat is nu precies de openbaring die Preiznig deed tijdens de nieuwjaarsborrel? Heel simpel. Hij ontdekte dat van iedere geboorte een reservemens wordt achtergehouden, diep verborgen in de grot. Deze reservemens houdt de touwtjes van de geboortemens strak in handen. De reservemens bepaalt en stuurt.
Preiznig kwam er ook achter dat het wel eens misgaat. Heel soms vliegt de reservemens samen met de geboortemens mee met de oerknal uit de grot. De reservemens neemt dan onmiddellijk de gedaante aan van zijn geboortemens en begint een eigen leven. U kunt zich voorstellen dat alle paddologen en druïden zich een hoedje schrokken van deze openbaring.

 

Het is maar dat u het weet. U vertoeft niet alleen op deze aarde. Ergens diep in een grot zit een look-a-like van u verborgen. Met een beetje pech loopt ie zelfs ergens op de aardkloot rond. U kunt hem of haar zo maar tegenkomen in Brugge, Parijs of zelfs in Reykjavik. Niet schrikken. Met Googlemaps Streetview helaas onvindbaar. Doe geen moeite.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2024 - 11:35

Wat een bizar idee, heel knap bedacht! Wie weet werkt het wel echt zo... wie zal het zeggen? 

Wat is een paddoloog? Iemand die veel van padden weet? Of van paddo's? Of wat anders?

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2024 - 8:11

Beiden. Het ene omarmt het andere. In welke volgorde? Geen idee. Om het nog ingewikkelder te maken. Ik moet het Harrie vragen, mijn tafelvriend. Want die heeft het eigenlijk geschreven. Ik mocht het voor hem posten. Hijzelf is digibeet en uitermate bescheiden.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juli 2024 - 9:09

Een verhaal waarbij google maps helaas niet van pas komt en helaas merk ik dat het de geloofwaardigheid ondermijnt wanneer je afraakt van een concrete setting. Mijn bedoeling was met deze opdracht om juist eens stil te staan bij wat een setting doet. Bij dit verhaal versterkt de afwezigheid van een concrete setting het fabelachtige, verzonnen aspect van dit verhaal. Dat kun je ook willen.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juli 2024 - 20:18

Bedankt voor je reactie Odile. Ik begrijp niet zo goed dat er geen sprake zou zijn van een concrete setting. Nochtans is er behoorlijk wat beschrijving gegeven over situatie, plaats en tijd. Met Googlemaps niet te vangen inderdaad. Maar de plaatsen zijn toch gebruikt. Alle drie. Dat het afwijkt van de opdracht mag duidelijk zijn. Fabuleus of fabelachtig, de steden zijn er achteraf aangeplakt. Mogelijk achteraf ook wat goedkoop. Harrie is inmiddels op de hoogte gesteld. Hij snapt het.