Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#514 De Dolle Doler

9 juli 2024 - 12:51

 

Zwervers weten vaak mijn bos te vinden. Ik noem ze voor de gein wel eens lonely wolves. Zo gedragen zij zich meestal. Afgeweken van en afgestoten door de roedel. Deze week had ik een uniek geval in mijn bos. Een forse man. Niet fors geschapen. Hoezo? Dat vertelde hij mij al na drie zinnen. ‘Ik ben zwerver sinds een jaar of drie en ik ben klein geschapen.’ Dat vertelde hij mij. Waarom? Geen idee.

Het doet er eigenlijk ook niet toe. De grote van een geslacht zegt immers niets over de persoon. Wat je ermee doet is veel belangrijker. ‘Veel plassen’, zei de man. ‘Veel en heel wild.’ Ik dacht die heeft ze niet meer op een rij. Maar dat weersprak hij onmiddellijk. Hij las mijn gedachten. ‘Ik plas ook rijtjes.’ ‘Zien!’, zei ik. De zwerver haalde vol trots zijn pieliewielie tevoorschijn en sproeide in no time alle rietjes omver, die ik eerst zorgvuldig in het rulle zand op een rijtje had gezet. Ik was onder de indruk. Maar het bleef voor mij wel een vreemde zwerver. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik vroeg naar zijn naam en herkomst.

Dolle Doler was zijn naam en over zijn herkomst wilde hij liever niet uitweiden. Allemaal ballast. Hij zou er een container mee kunnen vullen. Een zeecontainer. Dat zei genoeg. Ik liet het verder rusten. Wat ie dan in mijn bos kwam doen? Hoe hij hier terecht was gekomen? Gevonden op internet zei hij. Op internet? Dat is vreemd, heb ik ook al internet? In mijn bos? Ik was heel even stomverbaasd. Dat overkomt mij niet zo vaak. Dolle Doler liet het me zien. Hij stond er op. Maar niet nadat hij mij vroeg waar hier de zendmast stond. Zendmast? We hebben hier in Nummer Een alleen een televisietoren, kan dat ook? Hij probeerde het gewoon. En jawel. In een keer verbinding. Vol trots liet hij zien hoe hij mij gevonden had. Totdat. Shit. Geen verbinding. Geen toegang. Uitgesloten. Hoe was dat mogelijk?

Zonder verder ook nog maar een woord te wisselen trok Dolle Doler verder. Vreemde manier van communiceren, dacht ik nog. Maar ja. Alles draait tegenwoordig om techniek nietwaar? Als die uitvalt of niet werkt dan heerst er alleen nog maar stilte. Mozes kriebel. Wat een armoede. Wat een eenzaamheid. De Dolle Doler zweeg en liep gebukt mijn bos uit. Op zoek ... ja ... op zoek naar wat?

Nota: Door mijn tafelvriend Harrie geschreven bij mij aan tafel in 2013.

 

 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
10 juli 2024 - 11:18

Het wegvallen van van moderne techniek kan voor heel veel verwarring zorgen. Stel je eens voor dat je je hond niet uit kunt laten zonder mobiel in je hand. De wereld binnen handbereik. Mooi verhaal.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juli 2024 - 12:26

Hoi Rob, jammer van de noot onderaan je verhaal. Wel eerlijk van je, maar daarmee geef je aan dat je dit verhaal niet zelf geschreven hebt, wat volgens mij wel de bedoeling is op dit forum. 
Zowel bij de Dolle Doler als bij de ik-personage spoort het niet helemaal. Twee mooie personages bij elkaar.
De ene keer schrijf je Dolle Doler met hoofdletters, een andere keer met kleine. Ik zou hier wel consequent in zijn. 

lonely wolves ---> buitenlandse woorden schrijven we doorgaans cursief 

Gevonden op internet zij hij. ---> zij?

In een keer verbinding. ---> één

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juli 2024 - 20:08

Dank Job, ik kan mijn mobiel ook niet missen. Soms plaagt hij me zelfs. Dan heeft hij zich verstopt.

Fief, Harrie is zelf te verlegen om de publiciteit te zoeken en is ook wat onhandig met internet. Daarom doe ik het voor hem. Zijn verhalen zijn de moeite waard. Heel af en toe mag ik iets van hem plaatsen. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juli 2024 - 20:58

Met alle respect, Rob, zijn verhalen zullen voor jou zeker de moeite waard zijn, maar het zijn niet jouw verhalen. Dan kan iedereen wel een verhaal van deze of gene kopiëren en hier plaatsen. Daar is dit onderdeel van de site niet voor bedoeld. Plaats het dan bij een van de andere rubrieken.
Maar wellicht ben ik de enige die hierover valt. 
 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 juli 2024 - 22:04

Nou, nou. Ik plaats zelf verder niets. Een beetje clementie voor Harrie zou je sieren. Heb al uitgelegd dat ik dit niet vaak ga doen. Bij de gegeven opdracht vind ik dit wel passen. 

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juli 2024 - 9:22

 

Dag Rob,

Het verhaal weet me vanaf de eerste zin te boeien en het houdt me bij de les, dus dat is erg goed!

Ik zou de drie zinnen in het begin uitschrijven, deze dialoogzin leek een beetje op de eerste zin die hij uitsprak, en dan zit er dus een inconsecentie in het verhaal.

Verder vind ik het een goed verhaal, humor en ernst in goede balans gecombineerd. Alleen valt het net even buiten de odpracht: ik had graag over een ik-personage willen lezen die in de war is, zodat de lezer de kans heeft om in de huid en belevingswereld van de verwarde persoon te kruipen.

Niettemin graag gelezen.

 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juli 2024 - 18:45

Bedankt voor je reactie Anna. Ik begrijp de verwarring in het begin en ook dat het niet volledig vanuit een ik-persoon geschreven is. Daar kan ik nog aan sleutelen. Ben ook blij met de complimenten. Wanneer humor en ernst elkaar omarmen en dat gezien wordt door de lezer stemt mij dat positief. Ze kunnen ook niet zonder elkaar vind ik. Ze versterken elkaar en bieden vaak ook troost.