Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#513 Verloren geluk

5 juli 2024 - 13:20

De man zwaait enthousiast naar mij, ik peins
en veins dat zijn verschijning mij iets doet.
Hij komt hier vaker, bijna elke week
Dan neemt hij me mee voor koffie en cake

Mijn maatje is weg, ik ben een vreemde;
Dat laatje van haar geheugen is dicht.
Allicht hoop ik dat ze gelukkig is.
Ze is niet meer thuis, dat is een gemis.

Hij zit naast mij en eet een hapje mee
Hij maakt een grapje en vertelt voluit
hij streelt mijn hand zo lief, het voelt vertrouwd.
“Getrouwd,” zegt hij en toont me een mooi beeld.

De foto getuigt van ons verleden
Nu overheerst het heden voor mijn vrouw
Het valt me zwaar, de tijd toont geen berouw.
Zou dit zo nog langer moeten duren?

De man pakt zijn gitaar en maakt muziek,
publiek vormt snel een groepje om hem heen.
Ik luister naar de akkoorden en dan
zing ik de woorden uit volle borst mee.

Ik tokkel de liederen en geniet
van hoe ze de vrouw is die mij verliet
toen Alzheimer ons leven verziekte.
Ze zal ons geluk niet meer beleven.

 

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 juli 2024 - 22:59

Mooie vorm in de afwisseling tussen twee partners in hun eigen realiteit. Dat maakt het droevig én liefdevol. Door de opdracht -de rijmcoach maakt het ons nimmer makkelijk en dat is goed- heeft het op een aantal plekken iets statisch. Daardoor pakt het me net niet en toch: knap gedaan.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juli 2024 - 0:13

Hoi Hadeke, bedankt voor je reactie. Dat vind ik het lastige van het rijmen. Je moet aan zoveel regeltjes voldoen dat het gevoel erbij inschiet. Ik was al blij dat ik het zo voor elkaar gekregen heb. Fijn dat je het in ieder geval kunt waarderen. 
 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juli 2024 - 1:46

Fief,

Je moet aan zoveel regeltjes voldoen dat het gevoel erbij inschiet.

Het is ook zeker lastig een goede balans te vinden tussen vorm en inhoud, maar door het vaak te doen, kun je op een gegeven moment in versvoeten dromen en gaat het vinden van rijmwoorden soepeler. Dan kun je je meer richten op de inhoud. Zie vorm dan ook niet als keurslijf, maar als maatpak, waarin je je behagelijk kunt bewegen.

Het duurde even voor ik in de gaten had dat het hier ging om een tweespraak. Mooi, je kunt er een duet van maken. Voor de duidelijkheid zou ik A en B of zij en hij boven de strofen zetten.

Metrisch is het hier en daar wat slordig, dat is met wat schaafwerk wel op te lossen.

Vertrouwd/getrouwd is rijk rijm.
De eindrijmen hebben in deze vorm iets geforceerds. Kijk even of je hier ook eind-middenrijm van kunt maken.

De dichtcoach

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juli 2024 - 2:12

Hoi Musonius, bedankt voor je reactie. Ik ben letterlijk dag en nacht met deze zinnen bezig geweest om het kloppend te maken, dus dat het geforceerd leest, daar heb je gelijk in. Ik vond het een hele kluif en dacht dat ik de jambische pentameter vrij aardig had gevolgd plus nog al die verschillende rijmen. 
De strofen heb ik met opzet cursief en niet cursief gemaakt om het verschil aan te geven. Met A of B, Hij of Zij boven de strofen vind ik het persoonlijk niet mooier worden.
Dit is wat het uiteindelijk geworden is. Mijn hart ligt niet bij het dichten, sorry Musonius, maar ik blijf wel elke opdracht meedoen. Zeker als een coach zoveel moeite doet om een leerzame/originele opdracht uit te schrijven met duidelijke uitleg en voorbeelden. Dus ook dank daarvoor. 
 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 juli 2024 - 13:03

Je gedicht met plezier gelezen. Ook bij mij gaat de voorkeur niet uit naar dichten, maar vond ik het wel leuk om te doen.

 

Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 juli 2024 - 22:23

 

Hallo Fief, ik vind dit heel mooi gedaan.  Het onderwerp ligt je blijkbaar wel nauw aan het hart.  Ik moest het ook twee keer lezen, voor ik doorhad dat er twee personen spreken, maar dat is, denk ik, omdat ik het verschil tussen gewoon en cursief schrift niet zo duidelijk zie op mijn tablet.  A / B of hij / zij erbij schrijven lijkt mij ook niet zo mooi.  Heel goed gedaan.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2024 - 8:32

Dank je wel, Emily. Ik heb nog pogingen gedaan om het hier en daar aan te passen, maar ik kom er niet goed uit. Volgende keer maar weer. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2024 - 10:59

Voor mij was het wel duidelijk een 'duet'. Ik heb veel bewondering voor de constante kwaliteit die jij aflevert. Dichten mag niet jouw favoriete bezigheid zijn, maar je gaat de uitdaging duidelijk niet uit de weg. Je koos voor een thema waar je vertrouwd mee bent en dat pakt goed uit. Ik zie het voor me en het is verdrietig en mooi, goed gedaan.