#513 Spontaan met taal jambes eren
Met taal metaal mentaal verbaal totaal
Brutaal massaal verhaal signaal banaal
Onthaal lokaal vitaal anaal viraal
Kabaal vandaal zonaal frontaal tonaal
Jambes eren leren te vibreren
Het woord de zin doceert choqueert
Copuleert, verteert, verleert en transpireert
Content bekend omtrent verwent verkent
Beweert, verweert, versjteerd, bezeert, coupeert
Mijn jambes raak ik even kwijt
Poespas, bijenwas, ananas op terras
Loken, stoken, spoken koken, roken
Heel gemeen, drupsteen, buurtje leen, houten been
Onverstoord, ongehoord, compleet doorboord, op wiebelkoord
Danst circusman zijn eigen cancan
Binnen no time komt hij terug op zinnen
Voor gaat meestal achterlangs door
Ongerijmd in slipstream aangelijnd
Vlijmscherper door schijnwerper
Schikt hij zich wat aangedikt
Moraal koraal is aan het eind van dit verhaal
Voetvers kersvers alsnog afgehakt
En raakt tot onze grote spijt
De circusman opnieuw zijn jambes kwijt
Respect voor hoe je al die…
Respect voor hoe je al die rijmwoorden hebt gevonden! Leuk dat je in het thema van het circus schrijft en dat terug laat komen.
Het lees voor mij erg chaotisch en druk, waardoor ik de neiging heb af te haken halverwege. Maar ik denk dat dat drukke en chaotische wel bewust geschreven is.
Hert is net als met haiku's…
Hert is net als met haiku's. Dubbele lagen en twee keer lezen. Hoe dan ook bedankt voor het komen lezen in het verbale circus.
Hallo Rob, ik bewonder je…
Hallo Rob, ik bewonder je woordenschat. Je weet vrolijk te spelen met taal. Ik zie niet echt een zoektocht, tenzij het zoeken naar de juiste woorden door de dichter/circusman. Graag gelezen.
Voor mij en de circusman is…
Voor mij en de circusman is het inderdaad een zoektocht naar woorden. Dan helpt het opsommen vaak. Een beetje heuristisch wellicht, maar de weg naar iets toe is vaak boeiender dan de eindbestemming zelf. Een compliment voor ons beiden aldus. Ben blij met de ontloken vrolijkheid.
Hoi Rob, het rijmwoordenboek…
Hoi Rob, het rijmwoordenboek overschrijven maakt het nog geen gedicht en getuigt niet meteen van een grote woordenschat. Voor mij leest het niet als een verhaal, maar eerder als een stortvloed van bijeengeraapte rijmwoorden. Ik denk dat je beter kunt.
Rob, Het spijt me, ik heb…
Rob,
Het spijt me, ik heb het een aantal keer met veel goede wil gelezen, maar ik kan er echt geen chocola van maken. Het zal wel experimenteel bedoeld zijn, maar ik zie toch liever grammaticaal correcte volzinnen.
Ik neem aan dat vondst is dat je je gevoel voor metrum kwijtraakt en er daarom jambisch een janboel van maakt. Dat is misschien leuk in één vers, maar niet een heel gedicht lang, Het is ook te schamel om hier vierentwintig verzen lang over door te gaan.
Een gedicht schrijven waarin je opeenvolgend rijmwoorden, versvoeten, woorden en inspiratie kwijtraakt, zou iets leuks op kunnen leveren, maar dan moet de uitwerking wel goed zijn.
De dichtcoach
Ik sluit me aan bij Fief:…
Ik sluit me aan bij Fief: iemand die dit produceert kan beter. Je getuigt van taalvaardigheid, maar het blijft voor mij wat hangen in een rijm kunstje. Heuristisch is dan een mooi verbloemwoord. 😉
Het is in elk geval iets…
Het is in elk geval iets anders. Ik vind het leuk hoe je de verzen hebt verdeeld.
Dank voor jullie reacties…
Dank voor jullie reacties. Ze zijn allemaal terecht of te recht of ... grap je. Grapje. Had eke maar meer tijd. Zei Simon Vinkenoog niet ooit: veel (of 'veul' op zijn Brabants) schrijven helpt je een betere schrijver te worden. Over dichten geen woord. Ik blijf mijn best doen. Goed.