Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#513 Spontaan met taal jambes eren

3 juli 2024 - 15:33

Met taal metaal mentaal verbaal totaal

Brutaal massaal verhaal signaal banaal

Onthaal lokaal vitaal anaal viraal

Kabaal vandaal zonaal frontaal tonaal

Jambes eren leren te vibreren

 

Het woord de zin doceert choqueert

Copuleert, verteert, verleert en transpireert

Content bekend omtrent verwent verkent

Beweert, verweert, versjteerd, bezeert, coupeert

Mijn jambes raak ik even kwijt

 

Poespas, bijenwas, ananas op terras

Loken, stoken, spoken koken, roken

Heel gemeen, drupsteen, buurtje leen, houten been

Onverstoord, ongehoord, compleet doorboord, op wiebelkoord

Danst circusman zijn eigen cancan

 

Binnen no time komt hij terug op zinnen

Voor gaat meestal achterlangs door

Ongerijmd in slipstream aangelijnd

Vlijmscherper door schijnwerper

Schikt hij zich wat aangedikt

 

Moraal koraal is aan het eind van dit verhaal

Voetvers kersvers alsnog afgehakt

En raakt tot onze grote spijt

De circusman opnieuw zijn jambes kwijt

 

 

 

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juli 2024 - 13:18

Respect voor hoe je al die rijmwoorden hebt gevonden! Leuk dat je in het thema van het circus schrijft en dat terug laat komen.

Het lees voor mij erg chaotisch en druk, waardoor ik de neiging heb af te haken halverwege. Maar ik denk dat dat drukke en chaotische wel bewust geschreven is. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juli 2024 - 16:52

 

Hallo Rob, ik bewonder je woordenschat. Je weet vrolijk te spelen met taal. Ik zie niet echt een zoektocht, tenzij het zoeken naar de juiste woorden door de dichter/circusman. Graag gelezen.

 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juli 2024 - 0:07

Voor mij en de circusman is het inderdaad een zoektocht naar woorden. Dan helpt het opsommen vaak. Een beetje heuristisch wellicht, maar de weg naar iets toe is vaak boeiender dan de eindbestemming zelf. Een compliment voor ons beiden aldus. Ben blij met de ontloken vrolijkheid. 

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juli 2024 - 13:40

Hoi Rob, het rijmwoordenboek overschrijven maakt het nog geen gedicht en getuigt niet meteen van een grote woordenschat. Voor mij leest het niet als een verhaal, maar eerder als een stortvloed van bijeengeraapte rijmwoorden. Ik denk dat je beter kunt.
 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juli 2024 - 19:19

Rob,

Het spijt me, ik heb het een aantal keer met veel goede wil gelezen, maar ik kan er echt geen chocola van maken. Het zal wel experimenteel bedoeld zijn, maar ik zie toch liever grammaticaal correcte volzinnen.
Ik neem aan dat vondst is dat je je gevoel voor metrum kwijtraakt en er daarom jambisch een janboel van maakt. Dat is misschien leuk in één vers, maar niet een heel gedicht lang, Het is ook te schamel om hier vierentwintig verzen lang over door te gaan.
Een gedicht schrijven waarin je opeenvolgend rijmwoorden, versvoeten, woorden en inspiratie kwijtraakt, zou iets leuks op kunnen leveren, maar dan moet de uitwerking wel goed zijn.

De dichtcoach

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 juli 2024 - 23:14

Ik sluit me aan bij Fief: iemand die dit produceert kan beter. Je getuigt van taalvaardigheid, maar het blijft voor mij wat hangen in een rijm kunstje. Heuristisch is dan een mooi verbloemwoord. 😉

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2024 - 8:24

Dank voor jullie reacties. Ze zijn allemaal terecht of te recht of ... grap je. Grapje. Had eke maar meer tijd. Zei Simon Vinkenoog niet ooit: veel (of 'veul' op zijn Brabants) schrijven helpt je een betere schrijver te worden. Over dichten geen woord. Ik blijf mijn best doen. Goed.