Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Op zoek

2 juli 2024 - 17:27

 

Op zoek                                                    Trudy Pas

Hij holde maar weg en verder

doolde her, der, heinde en ver,

kon gaan en staan als een vorst.

Gevaar, dorst, noch honger leed hij,

aan centen ontbrak het hem niet,

Agenten zochten hem niet.

Vandaag naar Mont Ventoux toe of

Naar believen Maladieven.

Aan liefjes geen gebrek, hij plukte

muurbloem, Lotus, Roos of Iris,

’t was hem altijd om het even.

Toch bleef geluk in zijn leven

zo hardnekkig achterwege,

‘t leek te vertrekken – een schok! - zo gauw hij vertrok.

Maar onder ’t wonder dat hij die dag  

thuis bleef hangen in zijn crapaud

in kilte, saaiheid en stilte,

en zonder doel wat ging pennen

Beschreef hij geluk in woorden

die hem pakten en bevingen.

‘Geluk ligt niet vlak voor mijn neus,

het is om te wenen nóg sterker,

‘t komt uit mijzelf nota bene!’

 

Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2024 - 11:26

 

Hallo Trudy, inhoudelijk goed gevonden.  De zin “Hij plukte muurbloem, Lotus, Roos of Iris” vind ik leuk.  De vorm is niet echt wat de coach gevraagd had, maar dat laat ik hem zelf maar uitleggen.

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juli 2024 - 17:20

Trudy,

Dat heb je snel gedaan. Misschien te snel,
want er schort wel het één en ander aan,
dus neem voortaan de tijd, laat het bezinken;
je verzen hinken waar ze moeten lopen,
maar hopelijk kun jij dit nog herstellen.
Je hebt nog wel een week de tijd hiervoor.

Ik stap maar even over op proza, want als ik dit bij elke bijdrage ga doen, kost het mij te veel tijd en moeite.

Welkom op het forum! Leuk dat je een poging waagt, maar kijk nog eens heel goed naar het metrum; een jambische pentameter is echt een harde eis van mij en noodzakelijk om verdoezelde rijmen beter aan het licht te brengen. Het moralistische sprookje is een uitstekende basis voor een oefening, daar kun je mooi mee uit de voeten. Interessant om te zien hoe een experiment met het gebruik van verschillende rijmvormen uitpakt. Mijn persoonlijke mening is dat het wat rommelig overkomt, maar dat zal per lezer verschillen (ik heb meer behoefte aan structuur). Wel vind ik dat je wat zuinig bent met rijm, zeker naarmate het gedicht vordert. Ik zie graag minstens één rijmwoord per vers.

Je hebt nog even de tijd om wat aan je tekst te schaven, dan kijk ik er later nog eens naar. Let hierbij op dat de zinnen wat natuurlijker klinken, want hier en daar komt het wat geforceerd over.

Succes!

De dichtcoach

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juli 2024 - 13:32

Hoi Trudy, welkom op het forum. De coach heeft gesproken, er is werk aan de winkel. Ik ben benieuwd naar je herschrijf.
Ik zie dat je later deze inzending ook bij de opdracht hebt geplaats, maar daar hoort hij niet. Dit is de goede plek. Het is wel fijn als je het nummer van de opdracht voor de titel zet.
Kijk ook eens hoe de anderen het doen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 juli 2024 - 23:05

Welkom op het forum. Je stapt in op een leerzaam moment. Sowieso is de reactie van de dichtcoach bijna imponerende goed, zeker het eerste deel daarvan. Het is duidelijk dat je taalgevoel hebt. Nu nog scherpslijpen. Ben benieuwd naar je volgende bijdragen.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2024 - 0:34

Dit lijkt inderdaad meer op een ruwe schets, maar ik lees er veel leuke dingen in. Alleen extra tijd is nu misschien nog niet genoeg om alles eruit te halen, daarom hoop ik dat het commentaar van de coach je uitnodigt om meer te oefenen en te leren, want het lijkt me leuk om meer van je te lezen.