Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#512 Pakketje

1 juli 2024 - 20:37

 

Wow, dat ziet er strak uit! Geen enkel kreukje of scheurtje te bekennen! Blij kijk ik naar mijn weerspiegeling in een glimmende machine iets verderop. De afgelopen minuut ben ik van plat karton getransformeerd naar een heuse doos. Op mijn bruine zijkant staan allemaal blauwe cirkels met leuke tekeningen. Bruin betekent dat ik van gerecycled papier ben. Duurzaam dus en dat vult mij met trots. 

Mijn bodem wordt dichtgeplakt, ik word omgekeerd. Wat zou ik straks mogen vervoeren? Ik hoop iets lekkers, zoals zeep. Of potpourri, dat is licht, hoewel ik natuurlijk heel sterk ben. Daar komt het! Oh tegenvaller, kattengrit, stoffige materie. 

Rustig rol ik over de loopband en kom veel soortgenoten tegen, samen wachten we tot we de vrachtwagen in mogen. Dat is best spannend, want het blijkt daar behoorlijk donker en benauwd. Ik heb dozen onder, naast en bovenop mij. Iets verderop staat één helemaal in de paniekstand, iets met claustrofobie. Gelukkig heb ik daar geen last van, maar leuk kan ik dit ritje niet noemen. 

Het depot! Even op adem komen. En hop, door in een ander busje naar de eindbestemming. 

‘Hé, je hoeft me niet zo neer te kwakken! Wacht! Laat je me hier zo staan? Bel je niet even aan?’ 

Eenzaam wacht ik op de deurmat. Een kat komt naast mij zitten, mijn inhoud is vast voor hem. 

Ja, daar zijn de bewoners! Ik mag naar binnen! Nieuwsgierig kijk ik om mij heen, dit is vast de schuur want ik zie allemaal fietsen. Wat zullen ze met mij gaan doen? Mag ik nog een pakketje vervoeren? 

Mijn dagdromen worden ruw verstoord als ik word opengescheurd. Even later ligt één zijkant in de kattenbak, vers grit erop, andere stukken worden in een hoek gegooid, het laatste deel beland onderin de biobak. Ik ben niet meer.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 20:59

Hoi Suuz, welkom op het forum. Wat een leuk debuut. Ik heb genoten van je verhaal. Originele invulling. Wel op de valreep. Morgen krijgen we al weer een nieuwe opdracht. Ik kijk uit naar een nieuwe bijdrage van jou.
Klein dingetje: kijk even naar de witregels in je verhaal. Nu trek je enkele regels uit elkaar die wel bij elkaar horen. Met shift+enter kom je op een volgende regel.

dat vult mij met trots.  ---> volgens mij moet het vervult zijn.

Je gebruikt in een aantal zinnen "ik word + werkwoord ..." Dat leest passief. Je kunt het actiever schrijven door zinnen als volgt te schrijven:
Ik voel hoe ze tape over de naden plakken, ruwe handen draaien me op. 
Een man (vrouw, persoon, kind, wat je wil) scheurt me open en legt me onder in de kattebak. 

Ik heb dozen onder, naast en bovenop mij. ---> boven op 

onderin de biobak.  --> onder in

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 21:10

Goede tips van Fief, daar wordt je goede verhaal nog sterker door. Dat is ook de bedoeling om hier te oefenen. Ik vond het een grappig verhaal waarbij ik bezorgd werd om de doos tot aan het einde van het verhaal. Ik hoop weer een verhaal van jou te lezen.

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2024 - 0:09

Een onopgemerkt zeurtje: In de voorlaatste zin: beland--->belandt. Verder een tof verhaal dat vraagt om meer 

Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2024 - 14:26

Dank voor jullie feedback.

Fief, ik vind het nog lastig om actief te schrijven. Jouw voorbeelden geven een mooie richting om dat te verbeteren.

De opzet van de wekelijkse schrijfopdracht vind ik erg leuk. Ik lees en schrijf al een aantal weken mee en nu dus voor het eerst ook een kort verhaal gepost. Het is leerzaam en inspireert om iedere week creatief te zijn met een thema waar ik anders hoogstwaarschijnlijk niet over zou schrijven.