Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#512 Onverwachts

28 juni 2024 - 15:22

 

#512 Onverwacht

De brief die ik gekregen had, bevatte duidelijke instructies. De oude loods lag in een steeg. Het was er donker. Er lag allerlei rommel en ik hoorde de ratten tussen het afval scharrelen. De loods had een oude blauwe deur. Ik pakte de klink en voelde dat de deur niet op slot zat. Ik maakte de deur een stukje open.

Ik hoorde niets verdachts en deed de deur verder open. De scharnieren van de deur maakten een piepend geluid. Ik stapte binnen en zag hem staan. Hij stond in het midden van de lege ruimte. De loods had een houten vloer met losliggende planken. De planken kraakten terwijl ik voorzichtig naar hem toeliep.

Op het eerste gezicht was er niets bijzonders aan hem te zien. Hij was gemaakt van grijs karton, dat er vuil uitzag. Er stond een wit stilistisch doodshoofd op de deksel. Ik vroeg me nu af of ik de doos wel veilig kon openen. Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn angst. Langzaam haalde ik de deksel van de doos.

Ik keek verbaasd naar de binnenkant van de doos. Dit had ik niet verwacht. De doos was aan de binnenkant bekleed met een rode stof. Diende het doodshoofd op de doos als een aanwijzing. Was dit een doodsdoos? Er ging een rilling door mij heen. Ik zag dat de bodem was bekleed met dezelfde stof. Er lag iets glimmends op.

Diagonaal op de bodem lag een middeleeuwse dolk. Het gevest van het wapen had mooi houtsnijwerk. Dit steekwapen zou bruikbaar voor mij zijn. Er lagen een schede en een briefje naast. Op het briefje stond: "Deze fraaie dolk is voor jou. Hij bezit magische krachten. Het lemmet licht blauw op bij gevaar en beschermt je tegen spreuken." 

Ik kon de stad eindelijk verlossen van de kwade nacht heks.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2024 - 15:53

Hoi Job, welkom op het forum. Je hebt een mysterieus verhaal geschreven. Voor de hoofdpersoon waarschijnlijk ook een raadsel van wie het briefje kreeg. Ik vroeg me wel af waarom de hp vindt dat de dolk een bruikbaar wapen is. Waar heeft hij de dolk voor nodig?
Kijk je tekst voor het plaatsen nog even goed na, er staan nu wat slordige foutjes in.

Het is de bedoeling dat je in de titelregel het nummer van de opdracht zet: #512 Onverwachts.

De brief die ik gekregen had bevatte duidelijke instructies. ---> achter had hoort nog een komma.

Het was er donker. er lag allerlei rommel ---> de punt moet een komma zijn. Tenzij het een volgende zin is, dan moet er met een hoofdletter.

Hij stond in het midden in de verder lege ruimte.  ---> volgens mij moet het zijn: Hij stond in het midden van de in de verder lege ruimte. Of misschien beter: Hij stond in het midden van de lege ruimte.

naar hem toe liep.  --> naar hem toeliep.

Langzaam maakte ik de deksel van de doos open. ---> je maakt de doos open en niet de deksel. Je opent de doos door de deksel eraf te halen. Misschien: Langzaam haalde ik de deksel van de doos.

een witte stilistisch doodshoofd ---> witte moet wit zijn

Was dit een doodsdoos. ---> de punt moet een vraagteken zijn.

Dit had ik niet verwacht. de doos was aan de binnenkant bekleed met een rode stof. ---> De doos moet met een hoofdletter.

Op de bodem lag een middeleeuwse dolk. De dolk lag diagonaal in de doos.  ---> vlotter leest het: Diagonaal op de bodem lag een middeleeuwse dolk.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 juni 2024 - 13:57

Ik heb de tekst aangepast.

In de fantasy setting die ik in mijn hoofd had, is een dolk een multifunctioneel wapen. Bijna alle mensen bezitten een dolk, maar een magische dolk is zeldzaam. De stad waar de hoofdpersoon woont, is een kwaadaardige heks actief. De magische dolk kan aangeven dat ze in de buurt is.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juni 2024 - 15:31

Hoi Job, de info die je in je reactie zet, is (voor mij) wel belangrijk om het verhaal beter te begrijpen. De setting moet voor de lezer duidelijk zijn. Noem bijvoorbeeld de naam van de magische stad. Bijvoorbeeld: De straten van Plutonia lagen er verlaten bij. Een sprookjesnaam geeft de lezer al meteen een beeld. 
Een dolk zou een bruikbaar wapen voor mij zijn. ---> hier zou je kunnen zeggen: Met deze magische dolk zou ik de kwaadaardige heks kunnen verslaan. Of zoiets. Met de zinnen wat strakker schrijven, kun je dan toch binnen het woordenaantal blijven.

een witte stilistisch doodshoofd  ---> het moet nog steeds een wit stilistisch doodshoofd zijn. 

Je kunt de tekst die je in Word schrijft, kun je ook kopiëren en plakken in het tekstvak. Dan hoef je niet alles over te typen.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 6:51

Hoi Job, het verhaal fascineert me. Ik zou er wel meer over willen lezen. Alleen hier en daar loopt het niet lekker, Fief heeft je daar al een paar tips over gegeven.

Grtz,
Taco

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
1 juli 2024 - 10:34

Bedankt Taco.

Dit is eigenlijk mijn eerste schrijfopdracht. Ik ben blij met elke feedback. Ik heb de tekst nu uitgedraaid, laat hem nu bezinken en kijk er over een aantal dagen opnieuw naar.

Ik ga ook opnieuw kijken naar de tekst die ik bij Shamble Street geschreven heb.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 12:30

Leuk een spannend fantasyverhaal! Schrijven is veel leren en ik denk dat je het meeste leert van Fief, want ze heeft gelijk over de zinnen over de dolk. Je kunt ook beter vermijden om in twee opeenvolgende zinnen het woord dolk (of een ander woord tweemaal) achter elkaar te gebruiken. Fief gaf daar een goede oplossing voor. Veel lezers ergeren zich namelijk aan herhalingen. Vond de beschrijving van de loods heerlijk spannend.