Lid sinds

2 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#512-De doos

27 juni 2024 - 14:53

 

Het was later geworden, dan ze vooraf gepland hadden. Nu was het al schemerig. Zij kwam niet graag in het donker thuis. Ze moest nog wennen aan het donkere pad naar de voordeur. In haar vorige huis was alles licht en kon ze de voordeur van de straat af zien. Dat voelde wel zo veilig.

Bij thuiskomst stond er voor de deur een grote kartonnen doos.

‘Heb jij iets besteld?’ vroeg ze.

‘Nee, ik niet’

‘ Wat vreemd, ik ook niet.’

Samen bekeken ze de doos. Nergens konden ze een adressering vinden. Zij probeerde de doos te verplaatsen. Met moeite kreeg ze er een beetje beweging in. De doos was erg zwaar en blokkeerde de voordeur.

Wat zou hierin zitten? Als ze beiden niets besteld hadden, was dit dan wel voor hen bedoeld? Sinds de verhuizing gebeurden er zulke vreemde dingen.

Hij probeerde om even met de doos te schudden.

De kat van de buren kwam uit de struiken en gaf kopjes langs haar been. Zij slaakte een kreetje van schrik. ‘Stom beest ook’, zei ze.

‘Ik kan wel de garage in. Zal ik een mes pakken, om de doos te openen?’ vroeg hij.

‘Is dat verstandig. Als deze doos voor iemand anders bestemd is, moeten we hem dicht laten.’

‘Tja, maar hij staat wel voor onze voordeur. En… we kunnen zo niet naar binnen.’

Voordat zij verder kon protesteren, was hij al weg. Met piepen en kraken hoorde ze de garagedeur opengaan. Ze zou hem vragen om hier morgen iets aan te doen. Ze wist nu al wat hij zou antwoorden. De lijst met klussen, na de verhuizing werd alleen maar langer.

In een beweging sneed hij de doos open. Bleek van schrik zagen ze wat erin zat……

 

Lid sinds

2 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 juni 2024 - 14:54

Dit is het eerste schrijfproject. ik heb dit nooit eerder gedaan. Ben erg benieuwd naar de feedback

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2024 - 15:02

Welkom op het forum, Beppy. Als dit een eerste schrijfproject is belooft het voor de toekomst. Je kan misschien een schrijversduo vormen met Taco, schrijversduo's zijn tegenwoordig erg in de mode. Ik vind het een goed geschreven en spannend verhaal. Hopelijk lezen we je hier voortaan meer. Graag gelezen. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2024 - 16:04

Een open eind. Dat zat er in de doos. Ik zou samen met de kat er een eindje mee gaan lopen. Iedereen maakt dit wel eens mee. Een brief of pakket niet bedoeld voor jou. Misschien zit er wel vermoorde onschuld in de doos. Zou zo maar kunnen. Zo zie je maar Beppy Caanen, jouw verhaal nodigt uit tot verder denken. Smullen Beppy. Goed debuut hiero.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2024 - 11:49

Hoi Beppy, leuk dat je meeschrijft. Een leuke invulling van de opdracht, maar misschien kun je het nog iets spannender maken. Je hint dat er tijdens de verhuizing vreemde dingen gebeurden, maar vervolgens doe je niets meer met die mededeling. Misschien kun je daar iets meer over vertellen en de spanning opdrijven naar het einde. Het open einde komt nu als slag bij heldere hemel en vind ik persoonlijk wat te makkelijk. 

Je hebt veel witregels in de tekst staan, ik denk omdat je daar een enter gegeven hebt. Met shift+enter kom je op de volgende regel. De witregels trekken nu de zinnen uit elkaar.
 
In een verhaal met een woordrestrictie moeten alle woorden van waarde zijn. In het begin gebruik je veel woorden om uit te leggen waarom ze het vervelend vindt dat het al schemerig is. Dat kan ook in minder woorden en hoeft niet zo expliciet uitgelegd te worden. De woorden die je overhoudt, kun je gebruiken om de essentie van het verhaal meer uit te schrijven. 

Bleek van schrik zagen ze wat erin zat……   ---> een beletselteken bestaat uit 3 puntjes

Laatste zeurtje: verzin een originele eigen titel. Je gebruikt nu de titel van de opdracht.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2024 - 12:00

Had de koerier zich van verhaal vergist en de doos uit Taco's verhaal op het verkeerde adres geleverd? Zelfs als die mogelijkheid plausibel is, weten we nog niet wat er in zat. Goed debuut, Beppy.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2024 - 13:31

Welkom op het forum. Goed geschreven en spannend einde met een cliffhanger. Ik ben wel benieuwd naar de vreemde dingen die gebeurden sinds de verhuizing. Het lijkt me spannend als je daar iets meer over loslaat. Nu lijkt het wat lukraak in de tekst te staan.

Het lukt ze niet om de doos te verplaatsen, lukt het ze dan wel om met de doos te schudden?

‘Is dat verstandig. Als deze doos voor iemand anders bestemd is, moeten we hem dicht laten.’ --> ik denk dat er een vraagteken na verstandig hoort i.p.v. een punt. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 6:56

Hoi Beppy, Ik vind het een geslaagd debuut, je zal zien dat je door het commentaar op dit forum snel een betere schrijver wordt. Ik kijk uit naar je volgende inzending!

GG,
Taco

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 13:08

Dit kan heel goed als voorafgaand op het verhaal van Taco. Je bouwt de spanning goed op met dialoog, wat het verhaal levendig maakt. Ook de situatie, dat de voordeur niet zichtbaar is van de straat maakt het spannend en visueel helder voor de lezer op een handige manier. Ga zo door!

Lid sinds

2 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
17 juli 2024 - 9:27

Dank voor al jullie tips. Dit was mijn eerste poging en ik moet nog veel ontdekken. Zal jullie tips meenemen. 

Groetjes, Beppy