Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#512 Lappenpop

25 juni 2024 - 14:09

In één van de verhuisdozen vindt ze de lappenpop, waarmee ze in haar kindertijd haar geheimen deelde. Eerst thuis, later in pleeggezinnen. De laatste jaren verhuisde ze van het ene kraakpand naar het andere, meestal voor een kortstondige relatie.

Al die jaren is die ene doos gesloten gebleven. Pas nu ze zelf een kind heeft, durft ze het aan het verleden aan te kijken.

Alleen de lappenpop weet, dat ze behalve Liza ook Sandra, Chris, Bloem, Jeffrey en Luna heette. Luna, zoals papa haar noemde, als hij de deur achter zich dichttrok. Tot Chris haar ogen opende.

 

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juni 2024 - 13:45

Mooi en mysterieus geschreven. Hier zit nog een heel verhaal achter. 

Ik weet het niet zeker, maar denk dat 'het verleden in de ogen te zien' niet klopt. Ik zou eerder denken aan 'het verleden aan te kijken'. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juni 2024 - 14:24

Hoi Bob, welkom op het forum. Je debuut is kort maar krachtig. Een UKV in 99 woorden. Knap gedaan. Het roept beelden van een heftig verleden op. Je laat mij wel met vragen achter. Het vraagt voor mij om een langer verhaal dan 99 woorden. Ik weet niet of een open einde geschikt is voor een UKV. 
Behalve dat, graag gelezen.

durft ze het aan het verleden in de ogen te zien.  ---? Volgens mij is de uitdrukking: iets onder ogen zien 

Ik zou de titel in de titel regel iets anders noteren. Je hoeft de titel van de opdracht niet te noemen.
#512 Lappenpop  is voldoende. 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juni 2024 - 16:35

Dag Fief. Dank voor je fb. Mbt tot de uitdrukking [het verleden in de ogen te zien] merk ik op dat [Onder ogen zien] wellicht gebruikelijker is. Ik heb dit dan ook aangepast.

Terzijde; Dit ukv dateert al van een poosje terug, maar toevallig kwam ik in een essay van Joas de Jong  [universiteit Gr.] [bijnaderinzien.com] van 3 juni jl de quote tegen [Wie wil leven, moet het verleden in de ogen kijken].

Uiteraard leent dit ukv zich voor een uitgebreider verhaal; niettemin vind ik de inhoud voldoende elementen/lagen bevatten (DIS; Kindermisbruik, etc.) die een eigen interpretatie van de lezer rechtvaardigen. En ja, is het een open einde? Uiteindelijk kwam de hp [wrs na lange therapiesessies] toch tot inzicht en bij zichzelf terug.

Vriendelijke groet Bob.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juni 2024 - 17:12

Hoi Bob, de quote die je aanhaalt is "Wie wil leven, moet het verleden in de ogen kijken", dat leest toch anders dan hoe jij het in dit verhaal omschrijft. Maar dat het in dat essay zo staat, is nog geen garantie dat de uitdrukking zo ook klopt, maar dat terzijde. Ik vind het "kijken" in die quote wel beter lezen dan het "zien" in jouw zin, maar dat is mijn persoonlijke opvatting. 

Je hebt gelijk dat het verhaal voldoende elementen bevat die het verhaal dragen, maar het open einde "verpest" het dan voor mij. Je introduceert in die laatste zin ineens een persoon waar ik als lezer verder niets mee kan en alleen maar vragen oproept. Het maakt dat het voor mij geen afgerond geheel is. Maar ongetwijfeld zullen de andere lezers dat anders zien.
 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juni 2024 - 17:20

Hi Fief. Nogmaals dank voor je fb, Het leert mij ook met andere ogen naar mijn verhaal te kijken. Overigens is [Chris] geen nieuw personage in het verhaal. Zij is de hp en één van haar alter ego’s. 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 23:04

Je stipt grote onderwerpen aan, en laat de lezer daarmee achter met grote vraagtekens. Het enige houvast is die lappenpop misschien. Ik vind dit persoonlijk een onderwerp voor een boeklengte. Wel kun je goed samenvatten.